معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 163 هزار تن خرمای ایران طی سال گذشته به ارزش 219 میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ محمدعلی طهماسبی در همایش تخصصی خرما که در بم برگزار شد ، با تأکید بر اینکه قصد داریمزنجیره تولید تا صادراتخرما را تکمیل کنیم، افزود: زنجیره تولید خرما با تولید و توزیع نهال به شیوه كشت بافت شروع می شود که در سایر موارد نیاز است تولید کنندگان تشکلها و انجمن ها حضور فعال داشته باشند تا این زنجیره کامل شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 70 هزار هکتار از نخیلات کشور قدیمی و سنتی هستند، افزود: در این نخلستانها نمیتوان به صورت مکانیزه کارکرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: حدود 30% از باغات خرما نیز درجه 2 هستند که در مجموع 230 هزار هکتار از نخیلات نیاز به باز سازی جدی دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد باغات تغذیه نامتعادل دارند، تصریح کرد: ضرورت دارد باغداران به این مهم توجه کنند.

طهماسبی یادآور شد: در تولید باید به بازار مصرف توجه کرد و در بازار جهانی پیارم را قریب به 4.4 دلار، مضافتی را 2 دلار و زاهدی را 0.9 دلار می خرند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:تولید جهانی خرما 7.6 میلیون تن است و درایران این رقم یک میلیون تن می باشد و در بحث عملکرد برداشت در هکتار نیز میانگین جهانی 6.8 تن و در ایران 5 تن است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در سال 93 حدود 163 هزار تن خرمای ایران صادر شده است، افزود: ارزش کل تجارت جهانی خرما 900 میلیون دلار و ایران حدود 200 میلیون دلار می باشد که اگر اینها فراوری شوند، ارزش افزوده خوبی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هنوز در میان نخل داران، بیمه، با اقبال عمومی مواجه نشده است، خاطرنشان کرد: از 230 هزار هکتار باغات خرما فقط 112 هزار هکتار بیمه شده که آنهم در جاهایی که آسیب پذیری بالا بوده ، انجام شده است.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: صدور ، خرما ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر 19 ساله
۲۰:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
صادرات واقعا خوبه
به نظرم محصولات بیشتری باید در کنار خرما صادر بشند تا اقتصاد ایران یه تکونی بخوره