سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: دستگاه‌ها و سازمان موظف به تنظیم آیین‌نامه‌ای اجرایی برای دسترسی آزاد خبرنگاران و مردم به اطلاعات غیرطبقه بندی شده خود هستند.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با ابهامات قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: اطلاعات معمولا به دو گونه طبقه‌بندی شده و عادی تقسیم می شود که در غالب کشورهای اروپایی و آزاد برای دستیابی به اطلاعات طبقه‌بندی شده وضعیت سفید اعلام می‌ کنند و با گذشت چندین سال می‌توان به آنها دست پیدا کرد.

وی افزود: اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده نیز اطلاعاتی است که در دسترس عموم قرار داشته و همگان به راحتی از آنها مطلع می‌شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان ها باید آیین‌نامه‌ای اجرایی به منظور دسترسی خبرنگاران و عموم مردم به اطلاعاتشان براساس موقعیت هر سازمان تنظیم کنند.

سعیدی در ادامه بیان کرد: بعضی اطلاعات طبقه بندی شده نیست ولی دسترسی ویژه به آنها موجب رانت می شود. باید چگونگی دسترسی به آنها و اینکه چه کسی می خواهد از اینگونه اطلاعات با خبر شود برنامه ریزی صورت گیرد.

وی افزود: دولت باید خلاء قانونی را مشخص کرده و در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعات مورد نیاز مردم و جامعه باید از سوی هر دستگاهی با در نظر گرفتن چگونگی راه‌های دسترسی به آنها جریان پیدا کند.

سعیدی در پایان بیان کرد: امروزه اکثر سازمان ها به سمت دولت الکترونیک رفته و با ایجاد سایت ها و پایگاه های اطلاع‌رسانی نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم از خدمات و آمارهای خود در جامعه ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار