نشست خبری روسای جمهور ایران و قرقیزستان برگزار شد.

روحانی: ایران آماده همکاری در زمینه علمی، فناوری و فرهنگی با قرقیزستان استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‎الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با همتای قرقیزستانی‎اش با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قرقیزستان وجود دارد، گفت: شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه‌ای است که در آنجا تاسیسات برقی و آبی می‌تواند نه تنها برق آن کشور، بلکه نیازمندی‌های کشورهای دیگر منطقه را نیز تامین کند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را برای اجرای این برنامه‌ها را دارد و از لحاظ خدمات فنی_ مهندسی می‌تواند اقدامات لازم را در قرقیزستان انجام دهد.

رئیس قوه مجریه با اشاره به نیازمندی‌های این کشور به جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن گفت: ایران آمادگی اجرای این پروژه‌ها را دارد و همچنین قرقیزستان که برای تجارت و اقتصاد نیازمند اقتصاد به آبهای آزاد جنوب و بندرهایی مثل چابهار و بندرعباس هست می‌تواند از طریق این بندرها به آبهای آزاد بین‌المللی متصل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به قرابت‌های فرهنگی که بین ایران و قرقیزستان وجود دارد، ما آماده همکاری‌های بیشتر در زمینه مسائل علمی، فناوری‌های نوین، ارتباطات نزدیک‌تر دانشگاه‌ها مخصوصا پزشکی و داروسازی هستیم و علاقمندیم که ارتباط دو ملت را به هم نزدیک‌تر کنیم.

روحانی با بیان اینکه روادید بین دو کشور باید تسهیل شود، راه‌های هوایی گشوده شود گفت: ما باید شاهد گردشگری بین دو کشور و همچنین ارتباط نزدیک‌تر در زمینه‌های فرهنگی و علمی باشیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه از لحاظ مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به رویکرد استقلال‌طلبانه دولت جدید در قرقیزستان و بسته شدن پایگاه مناس به روی آمریکایی‌ها، ما افکار بسیار نزدیکی با یکدیگر در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و می‌توانیم همکاری‌هایمان را افزایش دهیم.

رئیس قوه مجریه گفت: رئیس جمهور قرقیزستان در مذاکرات امروز اظهار داشتند که تلاش کرده‌اند ایران عضو دائم سازمان شانگهای باشد و همه موانع در این زمینه برطرف شود. سایر اعضاء نیز به عضویت ایران در این سازمان تمایل دارند.

وی همچنین در رابطه با همکاری دو کشور در رابطه با مبارزه با خشونت و افراط‌گری در منطقه گفت: ما در جلسه عمومی و خصوصی اعلام کردیم که برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و طالبان و حضور آنها و جذب نیرو در منطقه آسیای مرکزی همکاری‌های نزدیک‌تری را از لحاظ اطلاعاتی، سیاسی، امنیتی داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم در فکر تدوین یک برنامه 10 ساله برای روابط دو کشور باشیم و از طریق این برنامه بتوانیم تمام ظرفیت‌هایی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، مدنظ قرار دهیم و اجرای چنین برنامه‌ای با اراده‌ای که امروز وجود دارد، به نفع دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: من بار دیگر از حضور رئیس جمهور و هیئت همراه به کشور عزیزمان تشکر می‌کنم و مجددا خوشامد می‌گویم.

همچنین رئیس جمهور قرقیزستان در سخنانی در این نشست خبری ضمن تشکر از دعوتش به ایران گفت: بین دو کشور ایران و قرقیزستان هیچ اختلاف و تضادی وجود ندارد و امروز باید روابط بین ایران و قرقیزستان از نظر کیفی به سطح جدیدی برسد.

آتامبایف ادامه داد: بنده از این فرصت استفاده می‌کنم و به مردم ایران درخصوص برنامه هسته‌ای‌شان تبریک می‌گویم  چرا که قطعا پیروزی در برنامه هسته‌ای ایران بدون اراده ملت ایران دست نیافتنی بود.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه با اشاره به مذاکرات خود با روحانی تأکید کرد: ما طی گفتگوهایمان در بسیاری از مسائل به تفاهم رسیدیم که این مسئله می‌تواند آینده خوبی را برای روابط ما رقم زند.

وی افزود: طی مذاکراتمان با آقای روحانی مفصلا در رابطه با مسئله اجرای طرح راه آهن تاجیکستان، افغانستان ایران صحبت شد.
 آتامبایف ادامه داد: ماهمچنین در مذاکراتمان تصمیم گرفتیم موضوع خط هوایی قرقیزستان و ایران را مورد بررسی قرار دهیم.
رئیس جمهور قرقیزستان همچنین در ادامه تأکید کرد: خوشحال شدم که دعوت بنده برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی مورد توجه مقامات ایرانی قرار گرفت.
وی در ادامه با اشاره به حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای تأکید کرد: ما تمایل داریم ایران وضعیت خود را در سازمان همکاری‌های شانگهای بهبود ببخشد که ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و مطمئنا این امر بر توان اقتصادی این سازمان تأثیر خواهد گذاشت.

آتامبایف ادامه داد: طی مذاکراتمان با رئیس جمهور ایران توافق کردیم تا یک برنامه ده ساله برای همکاری‌هایمان داشته باشیم و مؤیدمان این است که امروز چند سند مهم امضا کردیم.

وی افزود: قرقیزستان  بازارهای خوبی دارد و تجار و بازرگانان ایرانی بخوبی می‌توانند از بازار قرقیزستان استفاده کنند.
آتامبایف در پایان افزود: من همچنین در این دیدار از جناب روحانی برای حضور در کشور قرقیزستان دعوتی رسمی بعمل آوردم و خوشحال شدم که آقای روحانی دعوت بنده را پذیرفتند.
انتهای پیام/ 

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۴۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
همکاری باجمهوری اسلامی ایران مسیر مناسب کشورهاشده
آخرین اخبار