استفاده از قابلیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور در افزایش توریست و نزدیک‌شدن به رقم پنج برابری که از اهداف برنامه ششم توسعه است، نقش زیادی دارد.

محسن رنجبر مدیر کل مطالعات و آموزش گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: میراث فرهنگی یکی از زیرساخت‌های موثر در حوزه گردشگری است، میراث فرهنگی نمایی از باور و فرهنگ کشور است که در حوزه‌های مختلف تجلی می‌کند.

وی افزود: کشور ما با حجم بالای آثار تاریخی از پتانسیل مطلوبی در زمینه میراث فرهنگی بهره‌مند است، حفظ و حفاظت از این آثار وظیفه همه افراد جامعه است، میراث فرهنگی کشور جاذبه بسیار غنی برای گردشگرانی است که با هدف بازدید از آثار تاریخی فرهنگی به کشور وارد می‌شوند.

رنجبر در ادامه با توضیح پیرامون میراث ملموس و ناملموس ادامه داد: میراث فرهنگی ملموس ما شامل ابنیه تاریخی، نوع معماری و آثار ثبت شده و نشده تاریخی فرهنگی کشور است و میراث ناملموس ما همان آداب و رسوم، نوع گویش، نوع پوشش و ... در مراسم و مناسک مختلف از عید نوروز و مراسم آیینی آن تا مراسم‌های محلی و قومیتی است.

مدیر کل مطالعات و آموزش گردشگری افزود: اگر گردشگری را به عنوان تقاضا در نظر بگیریم، آثار فرهنگی کشور عرضه محسوب می‌شوند که به گردشگران ارائه می‌گردند، توریست‌هایی که از کشور بازدید می‌کنند، تمایل دارند در بازگشت به کشور خود نمونه‌های دست‌ساز یا طرحواره آثار باستانی و یا صنایع دستی با خود به همراه ببرد و این شیوه  در معرفی آثار باستانی به اقشار دیگر تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر برنامه‌های ششم توسعه گفت: استفاده از قابلیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور در افزایش توریست و نزدیک‌شدن به رقم پنج برابری که از اهداف برنامه ششم توسعه است، نقش زیادی داشته و سرمایه‌گذاری در این زمینه بازده مطلوبی خواهد داشت.

رنجبر در خاتمه به نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: یکی از راهکارهای توسعه گردشگری شناساندن و معرفی جاذبه‌های گردشگری به عنوان داشته‌های فرهنگی به کشورهای دیگر است، رسانه‌های جمعی اعم از مکتوب و غیر مکتوب در حوزه معرفی آثار به نحو مطلوب نقش مهمی دارند و در دنیای امروز که بازاریابی و تبلیغات از عناصر مهم صنعت گردشگری محسوب می‌شود، تاثیر بسزایی دارند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.