ایران کی عضو سازمان تجارت جهانی می‌شود؟

معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ایران دیر یا زود عضو سازمان تجارت جهانی خواهد شد گفت: با وارد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،علی‌ اباذری با بیان اینکه مشارکت جدی‌تر در عرصه بین‌المللی از جمله برنامه‌های سازمان ملی استاندارد است اظهار کرد: ایران دیر یا زود عضو سازمان تجارت جهانی خواهد شد و در این شرایط نمی‌توانیم تنها با نظام تعرفه‌ای تجارت فرامرزی را ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه باید مشارکت جدی ‌تری در ارتباط با تدوین استانداردهای جهانی داشته باشیم اظهار کرد: اگر ایران عضو WTO شود، باید سعی کنیم که با نظامات غیر تعرفه‌ای و بدون استفاده از تعرفه گمرکی و سود بازرگانی تجارت ایران را مدیریت کنیم.

به گفته معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، آن چیزی که در این ارتباط می‌تواند تاثیرگذار باشد، مبانی فنی و استانداردی برای کنترل صادرات و واردات است که در نتیجه پرداختن به استانداردهای بین‌المللی دیگر یک انتخاب نیست بلکه اجبار است.

اباذری با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های استانداردهای بین‌المللی بیشتر استفاده کنیم ادامه داد: راهبرد ما این است که نقش جدی‌تری را در سازمان‌های بین‌المللی ISO، IEC، OIML ، CODEX داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عضو 11 سازمان استانداردسازی جهانی هستیم گفت: باید تلاش کنیم و با استفاده از ظرفیت این سازمان‌ها نقطه نظرات و ملاحظات مورد نظر خود را وارد استانداردهای جهانی کنیم.

معاون سازمان ملی استاندارد افزود: خوشبختانه با توجه به تلاش در سال‌های گذشته در رنکینگ سازمان بین‌المللی استاندارد ارتقای خوبی داشته‌ایم و رتبه ایران از 31 به 27 رسیده است. همچنین در همین مدت 25 پروپوزال بین‌المللی را پیشنهاد دادیم که مورد پذیرش سازمان بین‌المللی استاندارد برای تصویب قرار گرفت.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار