معاون وزیر آب و آبفای وزارت نیرو از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان برای تاخیر در مراحل اجرایی فرایند اتمام سد چراغ ویس سقز گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،رحیم میدانی در بازدید از سد چراغ ویس سقز با بیان اینکه این پروژه در مرحله حساسی است گفت: هنوز عوامل اجرایی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در مورد جابجایی روستای بله جر که در صورت آبگیری نهایی سد زیر آب خواهند رفت چشم انداز دقیقی ندارند.

وی با عنوان اینکه باید با کنترل بیشتر پروژه توسط مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و برگزاری جلسات حضوری هفتگی، چشم انداز دقیق اتمام این سد مشخص و روند آن به وزارتخانه گزارش شود بر تسریع در تمام سد تاکید و افزود: زارتخانه از لحاظ مالی پشتیبانی لازم به عمل خواهد آورد.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد تا اواخر پاییز سال جاری، آبگیری اولیه سد انجام شود اعلام کرد: در صورت وجود هر نوع مشکل اعتباری یا آب و هوایی، آبگیری سد تا پایان سال انجام خواهد شد. 

معاون وزیر آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه بدنه این سد دارای پیشرفت مناسبی است از پیگیری های نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبار در سال گذشته از طریق محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تشکر کرد و گفت: سال گذشته 350 میلیارد ریال از این محل اختصاص یافت که مبلغ 210 میلیارد ریال آن تخصیص یافت و در سال جاری نیز 550 میلیارد ریال به آن اختصاص خواهد یافت.

او با بیان اینکه این سد از پیشرفت کلی 83 درصد برخوردار است ادامه داد: تاکنون برای این سد 800 میلیارد ریال هزینه شده است.

میدانی با اشاره به اینکه سد در آینده با مشکل ورود فاضلاب 18روستای حاشیه سد روبرو خواهد بودافزود: باید مطالعات هدایت فاضلاب این روستاها توسط آب و فاضلاب روستایی کردستان در اسرع وقت انجام شود. 

معاون وزیر نیرو سپس از تصیفه خانه سد که از پیشرفت 35 درصدی بدنه و 95 درصدی خط انتقال آب برخوردار است بازدید کرد.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سقز به عنوان دومین شهر بزرگ و پر جمعیت استان کردستان با کمبود آب شرب مواجه است عنوان کرد: مردم این شهرستان سالهاست که چشم انتظار استفاده از آب این سد هستند.

محسن بیگلری خواستار تسریع در اتمام سد و تعیین تکلیف روستای بله جر که زیر آب خواهد رفت و جابجایی مردم روستا شد. 

اسماعیل رستم پور معاون سیاسی و انتظامی فرماندار سقز نیز با بیان اینکه ادارات شهرستان هر گونه همکاری لازم برای اتمام سریع سد و مراحل اجرایی آن انجام خواهند داد در بحث مسدود کردن چاه های غیر مجاز خواستار وحدت رویه وزارت نیرو در تمام شهرستان ها شد. 

در حال حاضر سدهای شهید کاظمی سقز، بانه ، قشلاق سنندج، سورال دهگلان، سنگ سیاه قروه، زیویه و گاوشان کامیارن،گلبلاغ بیجار و زیوار مریوان از سدهای در دست بهره برداری و 27 سد هم در کردستان در دست مطالعه هستند.

عملیات اجرایی سد چراغ ویس از سال 83 آغاز شده و حجم کل مخزن سد 88 میلیون متر مکعب است. 

این سد در 17 کیلومتری جاده سقز بانه قرار گرفته است.

سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.ا

نتهای پیام/ح

برچسب ها: پیگیری ، تسریع ، عمل ، مالی ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.