جان کری: توافق هسته‌ای جهان را امن‌تر می‌کند

وزیر خارجه آمریکا گفت: لغو تحریم ها باعث بهبود زندگی مردم ایران خواهد شد.

جان کری: توافق هسته‌ای جهان را امن‌تر می‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "اسکای نیوز"؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد: توافق هسته‌ای، ایران را از دستیابی به بمب اتمی باز می دارد.‎
وی گفت:با شرکای خود درخصوص توافق هسته‌ای با ایران اتفاق نظر داریم.‎ توافق هسته ای با ایران، جهان امن‌تری را به دنبال دارد.
کری در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران بیش از ده هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت‎ و این کشور در تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای و موفق بود و آمریکا به خوبی این را درک می‌کرد.‎ این توافق ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باز می‌دارد.
وی گفت: از آغاز موضع ما روشن بود که چیزی جز توافق جامع و اثرگذار را نخواهیم پذیرفت.
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران به تمامی تعهدات خود در توافق اولیه عمل کرد و این ما را به سمت توافق نهایی سوق داد. توافق ایران تولیدات رآکتورهای هسته‌ای این کشور را کاهش خواهد داد.
کری ادعا کرد: پس از این توافق، آژانس بازرسان بیشتری را می‌تواند در ایران داشته باشد.‎ بدون حصول این توافق، ایران می‌توانست از چند طریق به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.
جان کری با اشاره به نظام راستی آزمایی توافق شده در برجام گفت: ایران در 19 ماه گذشته به مفاد توافق پایبند بوده است. وی مدعی شد: بدون این توافق زمان فرار هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح دو ماه بود، اما پس از توافق این زمان دست کم به شش ماه تا یک سال افزایش یافته و این کشور دیگر هرگز نمی تواند حتی برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح هسته ای اقدام کند.
وی افزود: برخی از مفاد توافق هسته ای با ایران تا ابد پا برجا خواهند بود. 
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به هشدارهای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: تحریم ها به تنهایی نتوانست از پیشرفت برنامه ایران جلوگیری کند.
جان کری درخصوص برجام بین ایران و گروه 1+5 درباره میزان غنی سازی اورانیوم مدعی شد: با وجود 3.76 درصد توافق شده، ایران هرگز نمی تواند برای ساخت سلاح هسته ای اقدام کند.
جان کری در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران به کشوری هسته ای تبدیل شده است و دولت اوباما این موضوع را می دانست. براساس توافق هسته ای با ایران آژانس بین المللی قادر خواهد بود تاسیسات ایران را مورد بازرسی قرار دهد. وی افزود: توافق هسته ای مانع از ساخت بمب های هسته ای به وسیله ی ایران خواهد شد. حتی سخت ترین محدودیت ها ضد ایران هم نتوانست جلوی پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را بگیرد.
جان کری همچنین گفت: براساس توافق هسته ای با ایران تعداد سانتریفیوژهای هسته ای ایران طی ده سال به دو سوم کاهش خواهد یافت. ایران به همه شروط توافق هسته ای با غرب عمل کرده است.
وی افزود: بسیاری از دانشمندان و کارشناسان برجسته هسته ای آمریکا و دنیا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده اند.
جان کری در ادامه گفت: اگر کنگره آمریکا توافق با ایران را رد کند اجماع بین المللی از بین می رود و تحریم ها دیگر کارآمد نخواهند بود و کشورها دیگر به موضع آمریکا توجهی نخواهند کرد.
کری گفت: در صورتی که این توافق در کنگره آمریکا رد شود فشارها علیه ایران کاهش خواهد یافت و ما باید به پیامدهای رد این توافق نظر داشته باشیم. رد این توافق پیام آشفته ای را از جانب ما به جهان خواهد داد و ما بهای سنگینی را خواهیم پرداخت.
براساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا بیان داشت نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند در صورت رد توافق از سوی کنگره، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.
وی افزود: توافق هسته ای با ایران با موافقت همه کشورهای جهان صورت پذیرفت.
وی با اشاره به بندهای مرتبط با راستی آزمایی در برجام مدعی شد: اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند، آمریکا نه تنها کشف این نقض را تضمین می کند؛ بلکه کاری خواهد کرد که ایران از نقض توافق پشیمان شود. به نظارت بر هر گونه تاسیسات هسته ای مشکوک در ایران ادامه خواهیم داد. در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند در تعامل با این کشور قاطع خواهیم بود.
وی افزود: لغو تحریم ها باعث بهبود زندگی مردم ایران خواهد شد.
جان کری گفت: بر اساس توافق هسته ای، ایران باید پروتکل الحاقی را امضا کند و برای همیشه از اقدام به ساخت سلاح هسته ای اجتناب کند. در غیر این صورت ، آمریکا از همه گزینه هایی که در اختیار دارد چه دیپلماتیک، چه تحریم ها و چه ابزار دیگر برای مقابله با نقض توافق استفاده خواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: در ابتدا باید از تلاش های دیپلماتیک روسای جمهور آمریکا شامل جمهور اوباما و جرج بوش تشکر کرد.
وی در ادامه مدعی شد: گروه های تندرو در ایران می خواهند این توافق را به شکست بکشانند. این توافق از حمایت همه کشورهای جهان برخوردار است.
جان کری، توافق هسته ای با ایران را اقدامی سازنده و مثبت در جهت کاهش تنش و درگیری در منطقه ای خواند که به شدت به تنش زدایی نیاز دارد.
جان کری درخصوص اینکه توافق موجب ترغیب کشورهای سنی عرب مخصوصا عربستان، امارات و احتمالا مصر و ترکیه برای پیوستن به رقابت تسلیحاتی خواهد شد یا خیر، گفت: من فکر نمی کنم اینگونه باشد. به نظر من سریع ترین راه برای رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه نبود چنین توافقی است. چون اگر این توافق نباشد، چنین خواهد شد، ایران به وضوح گفته است مسیرش چیست. حرکت در این مسیر تنها به کمک این توافق آهسته تر یا متوقف می شود. به عبارتی دیگر اگر بازرسی وجود نداشته باشد، اگر نظامی برای کاهش برنامه های کنونی وجود نداشته باشد، اگر درکی از برنامه های روزانه آنها نباشد، اگر 150 بازرس اضافی را در ایران نداشته باشیم، اگر طبق قوانین بین الملل این اجازه را نداشته باشیم که بتوانیم به سایتهای مشکوک دسترسی پیدا کنیم، اینها مواردی هستند که می تواند هر یک از این کشورها را برانگیزد تا بگویند ایران آزادانه در مسیری در حرکت هستند که ما می دانیم چه مسیری است، بنابراین ما هم باید برای این کار عجله کنیم. دقیقا چون ما چنین توافقی در اختیار داریم اگر بطور کامل اجرا شود، من تاکید می کنم که اگر بطور کامل اجرا شود، ما می توانیم بگوییم ایران در حال انجام دادن چه کاری است. به همین دلیل است که بیش از صد کشور در موضع گیری درباره این توافق می گویند توافق خوبی است و از آن حمایت می کنند و فقط یک مخالف وجود دارد.
جان کری با اشاره به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری آمریکا در سیستم سپر موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، مدعی شد: واشینگتن تا آخر کنار اسرائیل ایستاده و از اسرائیل نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر همه گروه های تروریستی از جمله حماس، حزب الله و جهاد اسلامی دفاع خواهد کرد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
چه توافق هسته ای بشود و چه نشود ما اسرائیل را از صحنه روزگار حذف خواهیم کرد تا شرایط برای ظهور ولی عصر (عچ) آمده شود
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۴۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
تو نمیخواد به فکر مردم ایران باشید،مگه شماها جز آدمکشی ، جنایت،وحشی گری کار دیگه ای بلدی؟شماها یک مشت گاوچرونید نمیتونید خودتون رو خوب جلوه بدین تا درايران نفوذ کنید ما شماها رو خوب شناختید،شماها هیچ غلطی نمیتونید بکنید،ما تا آخر تا نابودی شماها ایستادیم
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۲۱:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
چه توافق هسته ای بشود چه نشود اسرائیل روز به روز ناامن تر خواهد شد این را مطمعن باش ای شغال سرگردان .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۵۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
امریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو خون شهیدان ما می چکد از چنگ تو
Iran (Islamic Republic of)
ش هاشمی
۲۰:۱۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
بسمه تعالی
با سلام
اینهمه آشفتگی در دنیا را چه کسی بوجود آورده؟
کدام کشور بیشترین آسیب را از تروریسم دیده و خود متهم به تروریست بودن است؟
با یک کشمکش , نفت ارزان و برابری پول کدام کشورها با دلار تغییر میکند؟
با تشکر
آخرین اخبار