عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای عبور از بحران کاهش قیمت نفت باید بخش غیرنفتی را فعال سازیم تا چرخه تولید داخلی هم سو با دانش و فناوری بروز رونق بگیرد.

فعال‌سازی اقتصاد غیرنفتی کلیدی برای عبور از بحران کنونیامیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش قیمت نفت گفت: قیمت نفت در دنیا  هر روز متأسفانه رو به نزول است به طوری که از مرز 30 دلار نیز برخی مواقع عبور می‌کند و این هزینه‌ای که صرف استخراج و صادرات می‌شود به طور یقین هزینه‌ای برای توسعه طرحها باقی نمی ماند.

وی تصریح کرد: بودجه یک سوم بودجه سال 94 منحصراً به طور مستقیم و 50 تا 60 درصد به طور غیر مستقیم وابسته به نفت است قطعاً با توجه به شرایط موجود می‌تواند روی روند پروژه‌های عمرانی تأثیر منفی بگذارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بودجه باید بر اساس هزینه‌های جاری تأمین شود تا پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌ای دچار چالش نشود با توجه به توافقی که در راه است پول‌هایی که در کشورهای مختلف بلوکه شده آزاد شود تا تحول عظیمی در اجرای پروژه‌های کلیدی صورت گیرد.
 
وی اظهار داشت: کاهش قیمت نفت همچنان در شرایط فعلی همچنان ادامه دارد و این موضوع درس خوبی برای کشور ما است که جلوی خام فروشی را بگیریم.

سلطانی افزود: بایستی برنامه‌ریزی اصولی برای جلوگیری از خام فروشی در کشور صورت گرفته تا بتوانیم پروژه‌های کلیدی نفت و پتروشیمی را به سرانجام برسانیم در غیر این صورت با توجه به  رونمایی قراردادهای جدید نفتی اکثر پروژه‌ها با کمبود اعتبار مواجه شوند.
 
وی اضافه کرد: توسعه پالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام فروشی عامل مؤثر برای ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در بخش‌های مختلف اقتصادی است اگر  فرآورده‌های نفتی را صادر نماییم ارزش افزوده بیشتری عاید کشور می‌شود. متأسفانه اکثر کشورهای بیگانه برای تحت فشار گذاشتن اقتصاد ایران  نفت کشورمان را تحریم کرده و باعث شده  که اقتصاد کشور آسیب پذیر باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: برای عبور از این چالش باید بخش غیر نفتی را فعال سازیم و تولید داخلی را هم سو با دانش  و فناوری خارجی ارتقا دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت نفت ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار