ازدواج‌ سنتی؛ سالم ترین شیوه ازدواج

یک روان‌پزشک گفت: ازدواج‌های سنتی هنوز هم بهترین و مطمئن ترین روش تشکیل خانواده است.

فربد فدایی روانپزشک و مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: نیازهای انسان از لحاظ زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی در نهاد خانواده بهتر ارضا می شود به  همین دلیل در همه جوامع نهاد خانواده مورد توجه و تاکید بوده است. 

وی تصریح کرد: پرورش فرزندان یکی از مهمترین تکالیف خانواده است و حقوق فرزندان و الزامات پرورش آنان باید به صورت مناسبی رعایت شود البته باید یادآور شد که در ازدواج به حق پدر و مادر در قبال فرزندان و بالعکس در همه ادیان اشاره شده است.

فدایی تاکید کرد: منظور از بودن زن و مرد در کنار هم تنها برآوردن نیازهای جنسی نیست بلکه آنان نسبت به یکدیگر باید تعهداتی را بپذیرند که لازمه سلامت جسمی و روانی آنان است یعنی زن و مرد باید در محیط خانواده احساس امنیت و احترام کند و چنین موضوعی جز به وسیله قراردادی که از سوی دین تنفیذ می‌شود عملی نیست.

وی یاد آور شد: در هر جامعه بر مبنای ویژگی‌های آن جامعه تشکیل خانواده و ازدواج صورتهای متنوعی به خود گرفته است برای نمونه در جامعه ایرانی رابطه بین یک مرد و یک زن درچارچوب قواعد شرعی و عرفی قابل تعریف است.

این روانپزشک افزود: گزینش همسر در جامعه ایرانی همیشه با نهایت دقت و برمبنای هماهنگی مرد و زن و خانواده‌های آنان انجام شده است ضمن آنکه خواست و سلیقه پسر و دختر در اولویت قرار می‌گیرد. بدین ترتیب با توجه به هماهنگی زن و شوهر و خانواده‌های آنان احتمال بروز اختلافات کم است و در صورت وجود اشکال هم خانواده‌ها خود را ملزم به رفع مشکلات می‌بینند.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر انواع دیگری از روش های همسریابی مثل آشنایی در کوچه و خیابان، اینترنت و یا شبکه‌های اجتماعی و بنگاه های همسریابی باب شده است که این قبیل ارتباطات می تواند آثار زیان‌بخشی به دنبال داشته باشد.

فدایی گفت: این قبیل آشنایی‌ها بدون آگاهی از سوابق فرد و خانواده است و تنها بر مبنای ظاهر و کشش جنسی صورت می‌گیرد در نتیجه زمانی که اشتیاق اولیه فرد فروکش کند، افراد با عواقب انتخابهای نامناسب خود روبرو می شوند که به صورت ناسازگاری‌های زناشویی و طلاق است.

این روانپزشک تصریح کرد: در این قبیل آشنایی‌ها طرفین ممکن است خود را به صورت دیگری جلوه دهند که به ویژه در مورد ارتباط های تلفنی، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مصداق پیدا می کند و حتی دیده شده است دو نفر همجنس با ظاهر مبدل با یکدیگر قرار ازدواج گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها در این قبیل ازدواج‌ها نقشی ندارند در نتیجه هماهنگی بین خانواده زن و مرد عموما رعایت نمی شود.

فدایی افزود: دو خانواده یا یکی از آنها عموما با چنین ازدواجی مخالف است گرچه در خیلی از موارد دختر یا پسر با فشار، خواسته خود را به کرسی می نشاند و ازدواج انجام می‌شود اما زمانی که اختلافی پیش آمد خانواده‌ها خود را ملزم به حمایت از این ازدواج نمی بینند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطر نشان کرد: از ابتدا در این قبیل ازدواج‌های به اصطلاح نوین عنصری از سوءظن و شک وجود دارد زیرا پسر و دختر همیشه با خود فکر می کنند همانطور که من با طرف مقابلم در کوچه یا خیابان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا شدم احتمال داشت که او با هر کس دیگری بدین ترتیب آشنا بشود و شاید پس از ازدواج هم این کار را ادامه دهد در نتیجه همیشه زن و شوهر باید مراقب یکدیگر باشند و از آسایش یا آرامش خبری نخواهد بود.

وی گفت: آن چه که طول قرن‌ها آزموده شده و فواید آن به اثبات رسیده است نباید تحت عنوان تجرد و نوگرایی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار