سنندج؛

عدم وجود آفلاتوکسین در شیرهای تولیدی کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با انجام آزمایش‌های لازم بر روی شیر خام تولید شده در کردستان، عدم وجود آفلاتوکسین در شیرهای تولیدی استان تایید شد.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، کامران زیباکردار گفت: طبق آزمایش‌های به عمل آمده توسط کارشناسان آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان مشخص شد که شیر خام تولیدی استان فاقد هر گونه تقلب و عوامل بیماری‌زا از جمله آفلاتوکسین است.

وی افزود: بر اساس برنا‌مه‌ای مشخص و مدون این اداره کل هر ساله در دو مقطعشش ماهه اقدام به پایش شیرخام تولیدی استان در گاوداری‌های صنعتی و سنتی، مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانجات شیر استان از نظر بررسی میزان بار میکربی، تقلبات شیر، آفلاتوکسین و باقیمانده آنتی بیوتیک می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بیان کرد: به این منظور50 واحد گاوداری سنتی و صنعتی، 25 مرکز جمع آوری شیر و شش کارخانه شیر استان،در مجموع81 نمونه توسط اکیپ نمونه برداری در سطح استان اخذ و در شرایط مناسب و در کمترین زمان به آزمایشگاه مرکز تشخیص اداره کل انتقال داده شد که در مجموع 2 هزار و 221 مورد آزمایش بر روی نمونه‌های شیر انجام گرفت و نتایج حاصل به سازمان دامپزشکی کشور ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه عدم انجام تقلبات شیر، نتیجه آزمایش‌های صورت گرفته بوده است، گفت: تقلبات شیر نظیر افزودنی‌های غیرمجاز شامل آب پنیر، آب، لوره، شکر، چربی، نشاسته، آب اکسیزنه، فرمالین، سدیم بی کربنات، نمک، هیپوکلریت و شیر خشک می‌باشد که در هیچ یک از نمونه‌های شیر استان مشاهده نشده و از لحاظ بررسی آنتی بیوتیک نیز 96 درصد نمونه ها کاملا پاک بود.

زیباکردار درپایان افزود: از نظر آفلاتوکسین که یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی سلامت شیر می‌باشد، 100 درصد نمونه‌های استان پاک و عاری از آفلاتوکسین بودند.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.