ساختمان پايگاه ثبت جهاني قنات قصبه گناباد با حضور مسئولین اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي و مسئولان شهرستان گناباد به بهره برداري رسيد.

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، در این مراسم با بیان اینکه این بنا به منظور بررسي هرچه بيشتر و انجام مطالعات دقيق تر ثبت جهاني قنات قصبه گناباد تاسیس شده است، گفت: طبق استاندارهای ثبت جهانی، قنات قصبه گناباد می بایست دارای دفتر محلی باشد و بر همین اساس دفتر محلی ثبت جهانی قنات قصبه گناباد در یکی از خانه های تاریخی شهرستان افتتاح شد.

محمد ركني گناباد را داراي تاريخچه بسيار غني در حوزه ميراث فرهنگي و آثار تاريخي و باستاني دانست كه از ارزش و اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: قنات قصبه گناباد شاهكار نياكان ماست که با جديت و تلاش مضاعف حفر شده است و با وجود گذشت قرن ها از حفر آن، همچنان خروشان و جوشان است.

رکنی اولویت اول این دفتر را ایجاد مرکز اسناد جهت استفاده پژوهشگران و محققین دانست و تاکید کرد: اطلاعات و داده های مرتبط به قنات و آب در این مرکز گردآوری و با مراکز مرتبط تبادل خواهد گردید.

وی از تخصیص 5 میلیارد ریال اعتبار برای مسیرهای دسترسی به قنات، تکمیل و تجهیز دفتر محلی پایگاه ثبت جهانی قنات، تابلوهای اطلاع رسانی و اخذ مشاور طراحی و مشاور سازه ای خبر داد.

همچنین ورودي مسير شماره يك قنات نيز به بهره برداري رسيد كه با بهره برداري از اين ورودي، عمليات احداث مسير گردشگري ورودي به داخل قنات به سمت كوره قنات آغاز خواهد شد.

محمدی معاون فرماندار گناباد نيز از افتتاح 40 پروژه با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد ریال در هفته دولت در سطح شهرستان گناباد خبر داد و گفت: در كنار اين پروژه ها، افتتاح ساختمان پايگاه ثبت جهاني قنات قصبه گناباد از اهميت بالايي برخودار است و اميدواري ها براي ثبت جهاني اين قنات بيش از پيش افزايش يافته است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ثبت ، جهانی ، اثر ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.