اخبار دنیای ارتباطات در هفته‌ای که گذشت؛

از راه اندازی وای فای عمومی در توچال تا افتتاح هاب ماهواره ای ایران

هفته گذشته اولین شبکه وای فای عمومی در توچال ،هاب ماهواره ای ایران به منظور دسترسی ارتباطات در نقاط مختلف و در شرایط بحران راه اندازی شد.

از راه اندازی وای فای عمومی در توچال تا افتتاح هاب ماهواره ای ایرانبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، هفته گدشته به مناسبت هفته دولت ، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات چندین پروژه  از جمله ترابردپذیری شماره تلفن همراه وپروژه اپراتور دوم تلفن همراه و... راه اندازی شد که در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.

* آغاز فاز آزمایشی پروژه ترابردپذیری شماره ها تا پایان سال جاری

صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه در سه ماه اول 95 پروژه ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه به بهره برداری می رسد اظهار کرد:مرحله آزمایشی تا پایان سال انجام و پس از تایید تمام جوانب، در سال آینده به صورت رسمی آغاز بکار می کند.

وی افزود: RFP این پروژه با کمک مشاور تهیه و پس از اعلام فراخوان، شرکتی داخلی به همراه شرکت خارجی که دارای تجربه و تخصص خوب در بیش از 14 کشور است، به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه پیمانکار دارای همکار خارجی است، تصریح کرد:  علاوه بر آن جهت نظارت در اجرای کار مشاور ناظر هم گرفتیم که یک شرکت ایرانی به همراه یک شرکت خارجی است و کار را شروع کرده اند.

*کاربردی شدن خدمات ICT در کشور نیازمند انسجام ملی است

نصرا… جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در سومین روز از کارگاه آموزشی مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات در تئوری و عمل اظهار کرد: برنامه ریزی ها و اهداف ما برای پیاده سازی دولت الکترونیکی در کشور باید  شفاف و دقیق باشد.

 وی برگزاری این دوره از کارگاه‌های آموزشی که با حضور رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد و مدرسان UN-APCICT برگزار شد را مثبت خواند و افزود: این دوره از جمله پیشرفته ترین دوره ها در کشور است و جدیدترین مسائل در حوزه فناوری اطلاعات در این کارگاه ها مطرح می‌شود.

 معاون وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر این که فناوری اطلاعات تا 40 درصد می تواند بهره وری را در کشور افزایش دهد تصریح کرد: باید از تجربه سایر کشور های دنیا در رسیدن به اهداف خود در این زمینه به خوبی بهره بریم.

*گره کور مشکلات مخابراتی به دستان چه کسی باز می شود؟

هفته گدشته با توجه به ادامه روند مشکلات مخابرات و وزارت ارتباطات گزارشی درخصوص این مشکلات منتشر شد.

با افزایش دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی طبیعتا گرایش به اینترنت و دنیای مجازی بیشتر شده یعنی می توان گفت کمترکسی یافت می شود که از این ابزارها ودنیای پر از اطلاعات استفاده نکند.

وقتی با یک کلیک وبا یک سرعت مناسب وارد دنیایی از اطلاعات می شوی کمی سخت است که یک روز بدون دسترسی به اطلاعات را تحمل وتجربه کنیم و دراین میان خواسته همه ی مشترکان اینترنتی با یک سرعت و کیفیت مناسب است تا بتواند به بسیاری از امور رسیدگی  کند. 

اما گاهی زمانی که در اوج انجام فعالیت های خود هستیم سرعت اینترنت برای دانلود یا حتی باز کردن یک صفحه کند می شود که در اوج اهمیت کارها،از انجام آن منصرف می شویم.به طوری که  این روزها سرعت اینترنت را به عنوان سرعت لاک پشتی  اینترنت می دانند واین درحالی است که علاوه بر شهرهای پرجمعیت شهرستان های استان تهران از یک سرعت اینترنت معقول برخوردار نیستند.

برخی از مشترکان به دنبال افزایش سرعت هر از چند گاهی با پرداخت هزینه بیشتر،سرعت بیشتری درخواست می کنند اما  بازهم نمی تواند رضایت آنها را جلب کند.

این درحالی است که این روزها گویا برخی مشکلات میان وزارت ارتباطات ومخابرات خبر روز خبرگزاری ها شده است به طوری که هرلحظه احتمال خبری جدید ازمخابرات یا وزارت ارتباطات منتشر می شود.

به گفته مخابراتی ها پیشنهاد تعدیل تعرفه‌ها به وزارت ارتباطات از حدود یک سال قبل یعنی بعداز شروع جریان هم‌کدی تلفن ثابت در کشور آغاز شد و وزارت ارتباطات در مرحله اول اعلام کرد که برنامه توسعه ارائه دهید و ما این کار را هم کردیم و بعد به ما اعلام شد که برنامه توسعه ندادید، مجددا برنامه توسعه را ارائه دادیم اما بعداز آن تاریخ پاسخی به ما داده نشد.

اما چندی بعد شرکت ارتباطات زیر ساخت ماجرای بدهکاری مخابرات را مطرح کرد واین در حالی بود که شرکت مخابرات درخواست پهنای باند را از زیرساخت داشت اما ارتباطات زیرساخت با رد ادعای شرکت مخابرات ایران در خصوص فقدان پهنای باند کافی در برخی استان ها اظهار کرد که  مدیران این شرکت از ظرفیت های توسعه ای ایجاد شده در این بخش به خوبی آگاهند وبهتر است برای حل مشکلات  ایجاد شده راه های بهتری را انتخاب نمایند.

گفتنی است،درحالی که مشکلات مخابرات و وزارت ارتباطات تمام شدنی نیست و با توجه به اینکه به گفته وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات مشکلات مخابرات با رسانه ها حل نمی شود چرا وزارت ارتباطات ومخابرات هرچه زودتر مکاتبه و ومذاکره ای بین خود ندارند تا گره ی کور مشکلات مخابراتی هرچه زود تر حل شود!؟

*تفاهم نامه اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه امضاء شد

مراسم امضای تفاهم نامه طرح ترابردپذيري شماره تلفن همراه با حضور 3اپراتور موبایل کشور برگزار شد تا در این مراسم درخصوص همکاری های اجرای طرح تعویض اپراتور بدون تغيير شماره گفتگو شود.

در این مراسم به 5 آزمایشگاه تابید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات اعتبار نامه و پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری اطلاعات بی سیم ثابت به شرکت خدمات ارتباطی ايرانسل اعطا شد.

*23 میلیون کاربر اپراتور دوم داریم

دزفولی مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه در مراسم انعقاد تفاهم نامه اصول حاکم بر اراعه خدمات ترابرد پذیری شماره تلفن همراه که صبح امروز در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارشد با اشاره عملکرد 2 ساله این اپراتور اظهار کرد:با گذشت حدود 365 روز از دریافت پروانه نسل بالاتر تلفن همراه 6 هزار سایت نسل سوم و نسل چهارم درکشور راه اندازی شده است که تقریبا هر روز 16 سایت راه اندازی کردیم.

وی افزود:در حال حاضر 260 شهر تحت پوشش نسل سوم و82 شهر تحت پوشش نسل چهارم قرار گرفتند.

*در انحصار؛ هیچ وقت تعرفه عادلانه نیست

هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهم نامه طرح تعویض اپراتور بدون تغییر شماره که امروز صبح برگزار شد با اشاره به عملکرد یک سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: سال گذشته در همین زمان بود که پروانه نسل سوم و چهارم به اپراتور های تلفن همراه اعطا شد و پروژه رومینگ ملی را به مرحله اجرا رسید که موجب ایجاد تحولات خوبی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: برای اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه، 640 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و این طرح بگونه‌ای است که علاوه بر اینکه کیفیت و رقابت میان اپراتورها را افزایش می دهد می‌تواند باعث، توسعه خدمات در بخش ICT  شود.

واعظی با اشاره به لزوم رقابت میان اپراتورها تصریح کرد: سیاست ما رقابت سالم است و تلاش داریم از انحصار جلوگیری کنیم، چرا که با این کار همه اپراتورها سود می کنند و انحصار نتیجه‌ای غیر از رکود ندارد.

*بیش از 300 شهر تحت پوشش نسل سوم تلفن

صدری مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح ترابردپذيري شماره تلفن همراه با بیان اینکه توسعه شرکت رائول در دولت وقت اتفاق افتاده اظهار کرد:در شهریور سال 92 که تیم جدیدی مسلولین این اپراتور رابدست گرفت اتفاقات خوبی رخ داد ورومينگ ملی اجرا شد.

وی افزود:در یک سال ونیم گذشته تعداد مشترکان فعال ما از 350 هزار به 4 هزار 500 مشترک رسید و پوشش نسل سوم این اپراتور از 128 شهر به 350 شهر رسیده است که امیدواریم تا پایان سال به 400 شهر برسد،بنابراین بیشترین پوشش شبکه نسل سوم متعلق به اپراتور سوم است.

صدری در پايان گفت:با توجه به برگزاری جلسات متعدد با سازمان تنظیم مقررات به زودی شبکه LTE راه اندازی می شود.

*راه اندازی اولین شبکه وای فای عمومی

بمراسم افتتاح پروژه های ارتباطی اپراتور دوم تلفن همراه هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات در محل شرکت ايرانسل برگزار و سه پروژه ارتباطی و دو دستاورد این شرکت رونمایی شد.

در این مراسم شبکه انتقال داده مبتنی بر بی سیم ثابت که پروانه اين شبکه روز گذشته به اپراتور دوم اعطا شده بود افتتاح شد.

همچنین اولین شبکه وای فای عمومی کشور در مجموعه ورزشی توچال به بهره برداری رسید و پارک ارم و نمک ابرود از جمله محل های در نظر گرفته شده دیگر جهت ورود شبکه وای فای است که شهروندان تنها با ورود یک کد شناسایی می توانند از خدمات اينترنتي استفاده کنند.

براساس این گزارش در این مراسم سامانه پیشرفته ماشین به ماشین (m2m) نیز رونمایی شد.


 * ict برای اوقات فراغت نیست

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه های ارتباطی اپراتور دوم تلفن همراه با بیان اینکه ورود اپراتور دوم  موجب تحول ارتباطی در کشور شد، اظهار کرد:انحصار موجب رکود پیشرفت وتوسعه در کشور می شود به همین دلیل با ورود اپراتور دوم تلفن همراه رقابت ارتباطی در کشور ایجاد شد که این رقابت موجب سود دهی به مردم می شود و تعرفه های خدماتی نیز متعادل می شود.

وی افزود:یکی از راه های درست این است که اینترنت برای اوقات فراغت و سرگرمی استفاده نمی شود و این باور غلط است بنابراین ict پيشران توسعه است.

واعظی تصریح کرد: امکان دارد از اینترنت برای سرگرمی استفاده شود اما باید دانست که ICT  پیشران توسعه وتوانمندسازی همه ی بخش های اجتماعی ،اقتصادی و امنیتی است وما شاهد این هستیم در اروپا آن کشورهایی که ICT را به عنوان پیشران توسعه خود می دانند،صدمه نمی بینند.

* پارازیت خط قرمز نظام است

در هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح طرح های ارتباطی اپراتور دوم تلفن همراه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعیت پارازیت ها در کشور اظهار کرد: اگر منظور پارازیت ماهواره باشد باید گفت که سیاست دولت بر آن است که پارازیت هایی که به مردم لطمه می زند مقابله شود و این پارازیت ها خط قرمز نظام است. 

وی افزود: رسیدگی به این موضوع وظیفه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان انرژی اتمی است و برهمین اساس بررسی‌ها صورت می‌گیرد و هرگاه اتفاقی رخ دهد این مساله را گزارش داده و برخورد می‌کنند به طور مثال اخیرا یک مورد بود که سریعا دخالت کرده و گزارشی را هم برای شورای عالی امنیت ملی فرستادیم.

* هاب ماهواره‌ای ایران افتتاح شد

در هفته گذشته پروژه هاب ماهواره ایران به منظور تامین نیازهای ارتباطی شرکت ارتباطات زیر ساخت و در شرایطی که امکان بهره برداری از دیگر بسترهای موجود (فیبر و رادیو وجود ندارد) اجرا شده است که این پروژه امروز در مرکز بومهن تهران به منظور اتصال 280 نقطه مخابراتی از طریق ماهواره افتتاح شد.

با نصب و راه اندازی تجهیزات پایانه‌های ماهواره‌ای در نقاط مورد نظر در حداقل زمان ممکن امکان تامین ارتباط هر نقطه در داخل و خارج از کشور برای شرکت ارتباطات زیر ساخت فراهم می‌شود و این شرکت قادر خواهد بود در اسرع وقت ترافیک هر نقطه را چه در داخل کشور و چه در خارج کشور به شبکه‌های PSPN و PDN کشوری انتقال و خدمات ارائه نماید.

* آمادگی افزایش پهنای باند اپراتور های تلفن همراه

محمود واعظی وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح هاب ماهواره ای ایران که صبح امروز در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد با اشاره توسعه خدمات ارتباطی پهناي باند اپراتورها اظهار کرد:امروز هر کدام از اپراتورها که حجم استفاده روزانه آنها افزایش یافته حاصل پیش بینی های ما جهت توسعه است و اگر هر کدام از اپراتور ها درخواست پهنای باند بیشتر بخواهند به آنها ارائه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در انجام کارهای ارتباطی تاکنون عملکرد خوبی داشته‌ایم افزود: متاسفانه با دو مشکل روبرو هستیم. مشکل اول جبران عقب افتادگی‌ها است که باید تلاش کنیم آن‌ها را جبران کنیم و دوم که یک واقعیت است، این است که مطالبات مردم بیش از حد توان و حجم کاری ما است.

واعظی در ادامه عنوان کرد: طی چند روز اخیر متوجه شدیم که حجم ترافیک دیتا در اپراتور اول و دوم به 300 ترابایت رسیده و اپراتور سوم تلفن همراه نیز حجم ترافیک خود را افزایش داده است و کسانی که آمارهای جهانی را مطالعه کرده‌اند، می‌دانند که این فعالیت‌ها اشتغال و موجب رونق کسب و کار می‌شود و خیلی از مشکلات مردم از این طریق حل می‌شود.

* آمادگی زیر ساخت اجرای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح هاب ماهواره ای ایران در جمع خبرنگاران که صبح امروز در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: بیش از 10 سال است که بحث شبکه ملی اطلاعات بوده اما کسی جدی وارد آن نشده است. اکنون کارهای این پروژه را پیش می‌بریم و از لحاظ زیرساختی در حال توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: مسیردهی آدرس‌هایی که تا 2 ماه پیش از طریق خارج انجام می‌شد را با Key Root به ایران آوردیم و برخی کشورهای منطقه هم از طریق  ایران آدرس‌دهی می‌گیرند.

واعظی در ادامه با اشاره به افزایش امنیت کاربران با ورود شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال آماده می‌شود و برای محتوا نیز مذاکرات را انجام می‌دهیم.

* اظهارات وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه اینترنت کشور

هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت با حضور در برنامه نگاه یک درخصوص عملکرد و دستاوردهای دو سال گذشته این وزارتخانه و بهبود شبکه اینترنت کشور و وضعیت سرویس دهی اپراتورهای تلفن همراه گزارشی داده شد.

* افزایش 32 درصدی حجم ترافیک پستی در دو سال گذشته

حسین مهری مدیرعامل شرکت پست  با اشاره به وضعیت خدمات پستی اظهار کرد: به منظور جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی مکان‌ها به هنگام سازی و روز‌رسانی کدهای پستی اماکن روستایی و شهری در کل کشور در دستور کار قرار گرفته است که در حال حاضر 44 میلیون و 900 هزار مکان شناسایی و اطلاعات کدپستی در 82 درصد از امکان شهری و 60 درصد امکان روستایی در طی دو سال اخیر به‌روز شده است.

وی افزود:‌ با ادامه روند به هنگام‌سازی و بروز‌رسانی کدپستی اماکن امیدواریم تمام امکان روستایی تا پایان سال جاری و تمام امکان شهری تا آبان ماه سال جاری به هنگام  به روز شود تا بدین ترتیب مکان و محل شهروندان به آسانی قابل تشخیص باشد.

مهری در ادامه با اشاره به هوشمند کردن مکان‌ها و اجرای طرح جی‌نف عنوان کرد:‌به منظور هوشمند و استاندارد شدن نشانی‌ها و تکمیل بانک اطلاعاتی،‌جمع‌آوری اطلاعات کدپستی در تعدادی از استان‌ها از جمله قم با 17 درصد پیشرفت، خوزستان 11 درصد پیشرفت و اصفهان با 7 درصد پیشرفت شروع شده است و این اقدام امیدواریم تا پایان سالس تکمیل شود.

* آمادگی راه اندازی مرکزدیتاسنتر استان قزوین

محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری قزوین که هفته گذشته برگزار شد با اشاره اهمیت وتوجه به مطالبات مردم اظهار کرد:امسال دولت یازدهم به خود می‌بالد که توفیق نصیبش شده هفته دولت با دهه کرامت و ولات امام رضا (ع) همزمان شده است و از آن حضرت مدد می‌طلبیم که همراه این دولت باشد تا بتواند به اهدافی که مطالبات مردم است، دست یابد.

وی افزود: همواره شخصیت‌‌های این استان در کل کشور صاحب فکر و اندیشه و منشأ خدمات بزرگ بوده‌اند و امروز خرسندم که خداوند توفیق داد برنامه سفر را طوری تنظیم کنیم که هفته دولت در زادگاه شهید رجایی باشیم.

واعظی در ادامه عنوان کرد: قول دادیم به محض در اختیار قرار دادن زمین آمادگی داریم تا مرکز دیتاسنتر استان قزوین را راه‌اندازی کنیم اما زمین مورد نظر در اختیار ما قرار نگرفت، علی‌رغم این امر کارهای دیتاسنتر را انجام دادیم تا ان‌شاءالله در دهه فجر امسال افتتاح مرکز دیتاسنتر استان قزوین را داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار