سه اثر با عنوان ضریح فولادی، زیارت نامه های فولادی و کتیبه‌های طلا در گنجینه تاریخ موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد؛ مسئول گنجینه تاریخ رضوی موزه آستان قدس رضوی گفت: گنجینه تاریخ حرم رضوی با در اختیار داشتن آثار نفیس و ارزشمندی همچون ضریح فولادی جوهری، زیارت نامه های فولادی و کتیبه های طلا به خط علیرضا عباسی، میزبان علاقه مندان و عاشقان آن حضرت می باشد.

علیرضا افتخاری با اشاره به سه اثر فاخر و ارزشمند این گنجینه، افزود: دومین ضریح نصب شده بر روی مضجع شریف حضرت رضا (ع) ضریح فولاد جوهری است که در دوره شاه عباس صفوی و در تاریخ 1338شمسی با ضریح طلا و نقره معروف به شیر و شکر تعویض شد.

وی در خصوص معرفی زیارت نامه های فولادی در گنجینه تاریخ مشهد گفت: این زیارت نامه‌ها شامل شش عدد زیارت‌نامه فولادی می باشد که سه عدد زیارت‌نامه فولادی زرکوب در سالهای قمری 1154 و 1156 قمری، دو عدد زیارت‌نامه فولادی زرکوب که سال 1322قمری و یک زیارت نامه فولادی مشبک و طلا کوب درسال 1264 قمری در اصفهان ساخته شده است.

مسئول گنجینه تاریخ رضوی موزه آستان قدس رضوی افزود: کتیبه طلای مشبک مضجع شریف امام رضا (ع) درسال 949 قمری توسط شاه طهماسب اول صفوی به آستان مقدس رضوی اهدا و درسال 957 قمری در قسمت های مختلف روضه منوره نصب شده است.

علیرضا افتخاری خاطر نشان کرد: همچنین سه کتیبه طلا به خط علیرضا عباسی که شامل آیت‌الکرسی به خط ثلث، صلوات خاصه امام رضا (ع) به خط نسخ و اشعار فارسی در مدح حضرت رضا (ع) به خط نستعلیق بوده و درسال 1012قمری توسط شاه عباس صفوی به بارگاه ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) وقف شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.