زندگی فوتبالی ابراهیم زاده روی میز تشریح

منصور ابراهیم زاده ضمن گفتگویی مفصل درباره زندگی حرفه ایش؛ اعلام کرد: دلیل جدایی من از ذوب آهن مشکلات مالی و نبود توافقات لازم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور ابراهیم‌زاده مربی موفق سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران که در نیم فصل اول عهده‌دار مسئولیت هیچ تیمی نشده است، پاسخ گوی سوالات خبرنگار ما بود که از وی در خصوص دوران مربیگری‌اش پرسیده شد.

متولد چه سالی  هستید؟
 هشتم  خرداد ماه 1335.

در کجا متولد شدید و هم اکنون در کجا زندگی می‌کنید؟
هم اکنون در اصفهان هستم و از اول هم در اصفهان بودم.

 شغل دیگری به غیر از مربیگری دارید؟
 بنده معلم آموزش و پرورش بودم و حالا هم با نشسته هستم.

از چه زمانی به فوتبال علاقمند شدید؟
از زمانی  که متولد شدم، تمام اعضای خانواده ورزشکار بودند پدرم آن زمان در اصفهان فوتبال بازی می‌کرد و دایی بنده‌ هم دو و میدانی کار بود.

فوتبال حرفه‌ای را چه زمانی آغاز کردید؟
در سال 1351 در رده سنی جوانان در تیم سپاهان بازی می‌کردم.

 به طور کلی در چه تیم‌هایی بازی کردید؟
 بعد از آن که دوره جوانان در سپاهان بودم برای گذراندن دوره سربازی به تهران آمدم و یک مدت 2 سال در تیم بانک ملی بازی کردم و پس از آن به اصفهان برگشتم و در تیم سپاهان به فوتبال پرداختم.

بازی ملی هم انجام داده‌اید؟
 نه، متاسفانه اما مدتی به عنوان مربی و سرمربی در تیم ملی فعال بودم.

 آیا فکر می‌کردید زمانی مربی شوید؟
 بله به هر حال دور از ذهن نبوده و هر بازیکنی چنین فکری دارد.

دوره مربیگری  گذرانده‌اید؟
بله و هم اکنون مدرک A مربیگری آسیا در فوتبال و فوتسال را دارم.

در چه تیم‌هایی به عنوان مربی و سرمربی فعالیت داشته‌اید؟
قبل از شروع  لیگ خلیج فارس، مدتی به عنوان مربی و سرمربی در تیم‌های سازمان گوشت اصفهان و سپاهان فعالیت داشته‌ام و پس از شروع لیگ خلیج  فارس در تیم سپاهان دستیار آقایان فرهاد کاظمی،  لوکابوناچیچ بودم مدتی هم در کنار کربکندی در تیم ذوب آهن به مربیگری پرداختم پس از آن و در زمان حضور قلعه‌نویی در تیم ملی دستیار وی بودم  و حتی در یک بازی هم ب ه عنوان سرمربی تیم ملی در مقابل تیم ملی سوریه به روی نیمکت نشستم قرار بود که در صورت حضور کلمنته در ایران دستیار ایرانی وی باشم که چنین نشد.

در سال 1387 به عنوان سرمربی در ذوب آهن شروع به کار کردم و تا سال 1391 در این تیم حضور داشته و موفق به کسب 2 نایب قهرمانی در لیگ برتر  فوتبال و یک مقام سومی و یک قهرمانی در جام حذفی  وی ک نایب قهرمانی در آسیا شدم پس از ذوب آهن هم در تیم‌های نفت تهران، راه آهن و پیکان سرمربی بودم.

به نظر شما چرا ذوب آهن پس از حضور شما ناگهان افت کرد و تا مرز سقوط به دسته اول بیش رفت؟
یک سری مسائل مدیریتی و مشکلات مالی سبب شد که چنین اتفاقی بیفتد.

در زمان حضورتان در ذوب آهن آیا واقعا برنامه‌ای برای رسیدن به فینال آسیا داشتید؟ یا خیر؟
بله، صد در صد برنامه داشتم به هر حال چهار سال در ذوب آهن کار می‌کردیم تیم منسجم و هماهنگی داشتیم و حتی پس از صعود به فینال آسیا یک دور هم به یک چهارم نهایی آسیا صعود کردیم.

چرا از ذوب آهن رفتید؟
یک سری توافقات حاصل نشد و مشکلاتی وجود داشت که مجبور شدم که از ذوب آهن بروم. خیلی‌ها معتقدند که بعد از ذوب آهن در تیم‌های نفت و راه آهن و یکان موفق نبودید و افت داشتید.

در مدت زمانی که در نفت تهران حضور داشتم که یک فصل بود نتیجه قابل قبولی کسب شد نفت در آن سال‌ها در حال شکل گیری بود و بسیار با ثبات بود یعنی همان عاملی که باعث موقعیت یحیی گل محمدی فصل قبل در ذوب آهن شد.

با وجود آنکه در نیم فصل اول خوب نبودیم توانستیم، در نیم فصل دوم نتایج مناسبی بگیریم و به رتبه پنجمی دست یابم و حتی اگر موفق به شکست تیم فولاد در بازی آخر می‌شدیم سهمیه آسیا هم کسب می‌کردیم در راه آهن هم با توجه به مشکلات موجود کسب رتبه یازدهمی برای این تیم نتیجه خوبی بود در ان سال وقتی زنجانی دستگیر شد دیگر باشگاه نه پول دشات و نه ثبات و ما مجبور شدیم برای هزینه دانشگاه بازیکنان پول جمع کنیم ولی با این حال به رتبه یازدهمی دست یافتیم یعنب فقط یک رتبه پایین تر از زمانی که راه اهن بسیار پول‌دار بود.

بعد از آن هم به دلیل آن که اصلا مشخص نبود راه اهن  به فعالیت‌های فوتبالی‌اش ادامه می‌دهد یا خیر از این تیم جدا شدم و به پیکان پیوستم.

چه اتفاقی افتاد که از پیکان جدا شدید؟
 زمانی که با تیم پیکان قرارداد بستم قراردادم 3 ساله بود برنامه‌ها این بود که سال اول تمام تلاشمان را به حضور در لیگ انجام دهیم فصل دوم خود را به میانه‌های جدول و گرفتن سهمیه نزدیک کنیم و سال سوم هم  برای کسب نتایج دلخواه مبارزه کنیم، اما خوب به دلیل آن که توافقات لازم با مدیریت انجام شد و مدیریت به این برنامه باور نداشتند سرانجام در نیم فصل از این تیم جدا شدم.

 چرا در این فصل مربیگری نمی‌کنید؟
در این فصل پیشنهادهایی از تیم‌های لیگ یکی استقلال اهواز و ملوان پس از کناره گیری قلعه‌نویی داشتم، اما تصمیم دارم در باشگاهی فعالیت کنم که درگیر حاشیه و مشکلات نباشد و در آرامش به کارم برسم.

به نظر شما چرا عمر مربیگری در ایران کم است؟
خیلی هم کم نیست، در حال حاضر مربیانی مثل قلعه‌نویی سال‌هاست که در فوتبال مشغول هستند، اما اگر بخواهیم بگوییم، چرا مدت زمان زیادی را در یک تیم نمی مانند می‌توان گفت: نبود ثبات مدیریتی و مشکلات مالی و سلیقه‌ای کار کردن مسئولان تیم باعث می‌شود که عمر مربیان در تیم‌ها کم باشد.

متاسفانه در فوتبال ما در بعضی جاها با مربیان سلیقه‌ای برخورد می‌شود زیرا ممکن استن در یک باشگاه مشاوران مدیر عامل یک خبرنگار باشد و در جای دیگر یک مربی فوتبال.

عمر مفید برای کسب نتیجه دلخواه یک مربی در تیم چقدر است؟
ک مربی باید حداقل یک فصل در یک تیم حاضر باشد و بعد در صورت آن قضاوت شود، خود من را نگاه کنید تمام نتایج نیم فصل دوم از نیم فصل اول بهتر است.

 چرا در تیم‌ها ثبات وجود ندارد؟
در بعضی تیم‌ها ثبات هست و در برخی دیگر نیست و دلیل  این موضوع را می‌توان نبود باور مشترک بین مربیان و کادر مدیریتی دانست.

به نظر شما برای یک مربی موفق تجربه لازم است یا علم فوتبال؟
نمی‌توان گفت: تنها با هر کدام از این‌ها یک مربی موفق یا ناموفق می‌شود یک مربی خوب مربی است که هم از افراد با تجربه و هم از علم کافی اسفاده کند و به طور مثال خود منزمانی که در کنار کربکندی در حال کسب تجربه بودم در تمام کلاس‌های مربیگری هم حاضر می‌شدم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.