نخستین طرح آبرسانی نیروگاهی کشور با سرعت و همت مهندسان بومی به نتیجه رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ وزیر نیرو در مراسم افتتاح  آبرسانی از پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح  گفت: این طرح اگر چه در آغاز طرحی سخت و ناممکن به نظر می رسد اما با کمک و همت مردم و علی رغم تحریم ها و مشکلات مالی وزارت نیرو در کمترین زمان ممکن و طی 5 ماه اجرایی شد و اجرای موفق این طرح ما را برای بهره گیری از آب پساب فاضلاب برای بخش های مختلف به خصوص صنعت تشویق کرد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه  کشور با چالش خشکسالی مواجه است و باید بازچرخانی اب در دستور کار گیرد اظهار داشت :ما باید در برنامه های مدیریتی مصرف آب را باروش های صرفه جویی هدایت کنیم و از کشت محصولات کشاورزی پر آب بر جلوگیری کنیم و  روش های ابیاری تحت فشار را جایگزین آبیاری کشاورزی سنتی کنیم تا کمترین مشکل را در تامین و استفاده مدیریت شده آب داشته باشیم.

در ادامه مدیر عامل شرکت اب منطقه ای همدان  امروز صبح  در مراسم افتتاح این  طرح گفت : انتقال پساب فاضلاب همدان  به نیروگاه شهید مفتح با هزینه ۸۶ میلیارد تومان انجام می شود.

 مرتضی عزالدین گفت: این طرح با هدف استفاده از پساب تصفیه خانه برای تامین آب نیروگاه شهید مفتح انجام شده است که قرار است با انتقال آب به این نیروگاه چاه های تامین آب نیروگاه شهید مفتح از مدار خارج شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه با دبی خروجی ۲۵۶ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب پساب تصفیه خانه به نیروگاه شهید مفتح انتقال داده میشود اظهار داشت:این خط انتقال با ۴۴کیلومتر و قرار داد اولیه تامین هشت و نیم میلیون متر مکعب پساب در سال ایجاد شده است.

پیمانکار این طرح هم  از استفاده نکردن از ایستگاه های پمپاز در این خط انتقال خبر داد و افزود: برای این خط انتقال ۵۷ حوضچه و شیر هواگیر در نظرگرفته شده است و خط انتقال به شکل سقلی که با آب و هوای منطقه مناسب تر و هزینه نگهداری از آن در مقایسه با طرح های انتقال دارای ایستگاه پمپاژ کم هزینه تر است.

میرابیان افزود: نیروگاه شهید مفتح از طرح های مهم کشور در مجاورت شهر فامنین در کیلومتر۴۵ جاده همدان- تهران به وسعت ۲۷۰ هکتار ایجاد شده و دارای ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی تولید برق است.

انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.