یادواره زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی پدر دف ایران یکشنبه شب با حضور مولودی خوانان برتر ایران اسلامی در خانقای آن مرحوم در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، همزمان با برگزاری نخستین جشنواره سراسری مولودی خوانی رضوی'هه تاو' از سلسله جشنواره های بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و در قالب یکی از برنامه های جنبی این جشنواره با حضور مولودی خوانان برتر کشور و مریدان خانقاها و تکایای نقاط مختلف استان کردستان، یادواره زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی در سنندج برگزار شد.

در این مراسم امیر وزیری محقق و کارشناس ارشد ادیان و مذاهب دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج در خصوص مولودی خوانی، شخصیت و چندین دهه تلاش خلیفه میرزا آغه غوثی مطالبی را عنوان کرد و دکتر مختار هاشمی از مشایخ طریقت قادریه کردستان نیز در باب سماع و ذکر دراویش مطالبی را ارایه کرد و بر حفظ این اصالت های فرهنگی و معنوی تأکید کرد.

پرده برداری از یادمان خلیفه میرزا آغه غوثی پدر دف ایران توسط مسوولان و مهمانان ویژه این یادواره و همچنین برپایی ذکر دراویش پایان بخش این مراسم معنوی بود.

خلیفه میرزا آغه غوثی متولد 1307 در شهر سنندج، محله جورآباد است.

وی در خانواده متدین و مذهبی و عارف به دنیا آمد و از نوجوانی نزد پدرش استاد حاج غوثی به سیر و سلوک تصوف و فراگیری مداحی و دف نوازی پرداخت و تا پایان عمر به مداحی مذهبی و دف نوازی مشغول بود.آغه غوثی به همراه فرزندانش در بسیاری از جشنواره های ملی و بین المللی از جمله در جشنواره های ذکر و ذاکرین ، فجر ، هفت اورنگ ، آئینه ، میراث فرهنگی ، سوره جرگه عشاق ، ایرانگردی و جهانگردی و کیش شرکت کرد.

شرکت وی در جشنواره معروف آوینیون فرانسه در سال 70مورد استقبال بی نظیر مردم آن کشور قرار گرفت و از طرف اساتید لقب « پرنده نادر » به او داده شد.

آغه غوثی همچنین در کشورهای مختلف از جمله در ترکیه ، کلمبیا ، پرو ، پاناما ، اکوادور ، یونسکو (در پاریس) ، مراکش ،امارات، ایتالیا، اسپانیا ، هلند و اسکاتلند برنامه هایی در مدح حضرت رسول (ص) و خاندان ایشان اجرا کرد.

خلیفه میرزا آغه غوثی در سال 1386 به هنگام عزیمت به مکه معظمه دچار سکته مغزی شد و تیرماه همان سال دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.