هادی طباطبایی گفت: علت اصلی تغییرات فراوانی که در کادر فنی باشگاه‌ها رخ می دهد، نتیجه‌گرا بودن مدیران است.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مربیان سیبل همیشگی انتقادها در زمان بحران هستند. کمتر تیمی را می‌شناسیم که وارد بحران شود و سرمربی خود را تغییر ندهد. بعد از چند باخت پیاپی و نتیجه نگرفتن، بدون هیچ گونه درنگی، کادر فنی توسط مدیر باشگاه تغییر کرده و گروه دیگری جایگزین می‌شوند. خیلی مواقع تغییرات در کادر فنی کمکی به تیم نمی‌کند و شاید اوضاع بدتر هم بشود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشکل تیم‌های بحران‌زده با تغییر مربی حل نمی‌شود و باید در قسمتی دیگر ضعف را پیدا کرد. البته این طور نیست که مربیان هیچ نقص و اشتباهی ندارند اما به جابه‌جایی ناگهانی آن‌ها کمک به تیم نمی‌کند.

هادی طباطبایی دروازه‌بان سابق باشگاه استقلال و تیم ملی ایران که مدرک مربی‌گری A کنفدراسیون فوتبال آسیا و مدرک مربی‌گری دانمارک و مربی‌گری B انگلستان را دارد، در این باره گفت: فوتبال کشورمان ساختار مناسبی ندارد، همه دنبال نتیجه هستند، آن هم در کوتاه مدت، به همین دلیل است که مربیان به سرعت تغییر نمی‌کند. به این ترتیب که یک تیم در چند مسابقه نتیجه نمی‌گیرد و یا در پایان فصل رتبه قابل قبولی در جدول ندارند؛ در این زمان عامل آن باشگاه وارد عمل می‌شود و بدون اتلاف وقت سرمربی تیم را عوض می‌کند.

مدیران عاملان اصلاً به پیشرفت کیفی بازیکنان و تیم توجهی نمی‌کنند و فقط نتایج پیش رو برای‌شان اهمیت دارد. هر وقت برنامه مربی بررسی شود و اعتقاد میان کادر فنی و مدیران باشگاه‌ها شکل بگیرد، شاهد شکوفایی فوتبال کشورمان خواهیم بود.

همه ما در ذهن داریم که در ابتدای فصل گذشته تیم ذوب آهن امتیازات لازم را کسب نکرد اما با اعتقادی که توسط مدیر باشگاه نسبت به یحیی گل‌محمدی شد، در پایان این تیم در جایگاه قهرمان جام حذفی و چهارم جدول لیگ برتر قرار گرفت.

وی ثمره این تغییرات در کادر فنی را پیشرفت نکردن فوتبال ایران دانست و تصریح کرد: اگر به همین روال پیش برویم فوتبال ما حتماً دچار روزمرگی خواهد شد. مدام درجا خواهیم زد و یا اوضاع از همین هم بدتر می‌شود.

کمک مربی تیم ملی امید در ادامه از عملکرد باشگاه‌های اروپایی هنگام مواجه با بحران گفت: در اروپا هم ساختار مناسب وجود دارد هم برنامه مدون؛ در زمان بحران مدیران باشگاه‌های اروپایی عوامل مختلف را در نظر می‌گیرد. اگر دیدند که مربی مقصر بوده عوضش می‌کنند. نمونه بارز این اتفاق باشگاه بارسلونا است که در فصل گذشته با وجود باخت‌های زیاد در ابتدای فصل، با حفظ ساختار تیمی در پایان فاتح سه‌گانه شدند.

برخی تیم‌های ما مثل پرسپولیس عملکرد خوبی در بازی‌های لیگ داشتند ولی نتیجه نگرفتند. باید به پیشرفت این تیم توجه شود نه به نتایج ضعیفش.

 طباطبایی در پایان جوان‌گرایی در مربیگری را راهکار پیشرفت فوتبال ایران دانست و افزود: ما باید راه را برای مربیان جوان باز کنیم. چون آن‌ها بیشتر از مربیان سنتی با علم روز آشنایی دارند. حضور آن‌ها می‌تواند به پیشرفت فوتبال ایران کمک کند. باز هم می‌گویم ما نباید به مربیانی که نام دارند تیم بدیم، بلکه باید فرصت در اختیار کسانی داده شود که برنامه دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار