پژوهشگران دانشگاه تهران نمونه‌ی آزمایشگاهی نوعی پانسمان زخم را طراحی کردند.

آتنا فرهنگیان کارشناس ارشد مهندسی پزشکی بیو مواد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پانسمان‌هایی ارائه دادیم که علاوه بر ترمیم زخم در مدت زمان کوتاه‌تر، با مرطوب نگه داشتن محیط از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و احتمال عفونت زخم را کاهش می‌دهد از طرفی هزینه نسبتا بالای استفاده از نمونه‌های خارجی ایجاد می‌کند که چنین محصولی در کشور تولید شود. 

فرهنگیان ادامه داد: در این پانسمان از نانو ذرات نقره استفاده شده تا عاملی ضد باکتریایی در پانسمان وجود داشته باشد. همچنین سمیت نانو ذرات نقره در غلظت‌های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و در محیط بدن موجود زنده در دست آزمایش است از دیگر مزیت‌های این پانسمان عدم نیاز به استفاده از الکل و بتادین در محل زخم است که ایجاد سوزش نیز نمی‌کند.

وی در پایان افزود: زمانی که فلز نقره در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد اکسید شده و یون نقره تولید می‌کند این یون‌های آزاد شده از ذرات نقره مسئول از بین بردن و تخریب میکروب‌ها هستند به نظر می‌رسد یون‌های نقره از دو راه سبب از بین رفتن باکتری می‌شوند هم دیواره‌ی سلولی باکتری را تخریب می‌کند موجب متلاشی شدن آن می‌شود و هم در همانند سازی DNA و آنزیم‌های سلولی تداخل ایجاد می‌کند. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار