سیستیک فیبروزیس اختلال ژنتیکی است که به دلیل جهش در ژن F508del رخ می‌دهد، محققین برای تصحیح این جهش ژنتیکی از نانوذرات برای رساندن DNA به سلول استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران؛ سیستیک فیبروزیس اختلال ژنتیکی است که به ریه ها و سیستم گوارشی صدمه می‌رساند. این بیماری عمدتا به دلیل جهش ژنتیکی در ژن سیستیک فیبروزیس اتفاق می‌افتد. این اختلال درمانی ندارد و باید علائم آن را مدیریت کرد. تلاش‌های قبلی برای درمان این بیماری از طریق ژن درمانی با شکست مواجه شده است.

محققین دانشگاه ییل از مولکول‌های ترکیبی که پپتید نوکلئیک اسید نامیده می‌شوند و DNA اهداکننده برای اصلاح این جهش ژنتیکی استفاده کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی از نانو ذرات میکروسکوپی برای رساندن DNA و PNA به سلول هدف استفاده کرده‌اند. این ذرات نانومتری طوری طراحی شده‌اند که به داخل سلول هدف نفوذ می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته دانشمندان در سلول‌های مسیر جریان هوا در انسان و موش تصحیح در ژن هدف را مشاهده کرده‌اند، درصد سلول‌های اصلاح شده با این روش در مقایسه با روش ژن درمانی بسیار بیشتر بوده است. همچنین این روش‌درمانی حداقل آسیب به سلول‌های دیگر را داشته است.

علیرغم یافته‌های مهم این پژوهش باید راهبردهای بهتری برای مهندسی ژنتیک یافت و این تحقیق اولین گام برای درمان این بیماری بوده است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار