سناتور دمکرات آمریکا ضمن تاکید بر مخالفت با توافق هسته ای ایران اعلام کرد که این توافق امنیت ملی آمریکا را تامین نمی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز؛ «باب منندز»، سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی آمریکا و از مخالفان جمع بندی مذاکرات هسته ای با ایران گفت این توافق آمریکا را در موقعیت بهتری از نظر امنیت ملی قرار نمی دهد.

منندز درباره علت مخالفت خود با جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران گفت: هدف کلی مذاکرات ما این بود که اطمینان حاصل کنیم هیچ راهی برای رسیدن ایران به توانمندی سلاح اتمی وجود ندارد و این توافق به چنین هدفی نمی رسد. در واقع، با این توافق، زیرساخت های هسته ای ایران به جای خود باقی می ماند و این کشور در زمانی که خود انتخاب کند، می تواند در چنین مسیری قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: در این صورت می توان هشدارهایی را دریافت کرد ولی توان ما در طول سالهای آینده برای واکنش نشان دادن به مراتب با دشواری های زیادتری روبرو می شود. 
منندز درباره اینکه امکان دارد مخالفت وی و دیگران در نتیجه کلی تاثیر گذار نباشد، گفت: البته این موضوع باعث نشده است من درباره نوع رای خود تصمیم گیری کنم. موضوعی که برای من مهم است این است که این موضوع؛ اشاعه تسلیحات اتمی یکی از عمده ترین مسائل مربوط به امنیت ملی ما به شمار می آید. از این رو از دیدگاه من که بیست، سی سال در سنا بودم و در جایگاه مهم کمیته روابط خارجی حضور داشتم، این سوال مطرح می شود که چرا ایرانی که چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی دنیا را دارد اصلا باید نیازی به انرژی هسته ای به عنوان گزینه ای برای تامین مصرف داخلی انرژی خود داشته باشد. 

وی در ادامه اظهارات بی اساس خود مدعی شد:  رفتار آنان در فریبکاری، تاخیر و سرکشی در برابر جامعه جهانی، باعث شده است آنان به این نقطه برسند. از این رو، مساله برای من این است که آیا این توافق ما را از نظر امنیت منافع ملی، در موقعیت بهتری قرار می دهد یا نه، باور دارم که اینگونه نیست بخصوص در صورتی که نقضی حادث شود.
وی مدعی شد: ما در سابقه بیست ساله این نقض ها را دیده ایم. 

منندز درباره اینکه آیا دمکرات های دیگر را نیز به مخالفت با توافق دعوت می کند یا نه گفت من آنان را به دیدن سخنرانی دیروزم در دانشگاه سین هال دعوت می کنم و از همه همکارانی که هنوز تصمیم نگرفته اند دعوت می کنم که درک صحیحی از نقایص این توافق داشته باشند، همچنین طرح ب نیز وجود دارد زیرا بسیاری از همکاران باور دارند که این توافق نقایص بسیاری دارد ولی این تردید را دارند که اگر این توافق را قبول نکنند، چه باید کرد؟

وی درباره اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا با به جا ماندن بخش عمده ای از زیرساخت های هسته ای ایران موافقت کرده است گفت به نظر می رسد که رئیس جمهور در اینجا، امیدواری هایی دارد. 

منندز ضمن دروغ پردازی و اتهام زنی علیه ایران در اظهاراتی بی اساس، گفت: این امید وجود دارد که اگر زمان خریداری شود و ایران براساس آنچه بایست، در این مدت زمان پایبندی نشان بدهد، امکان تغییر در ایران وجود دارد، امکان دارد نیروهای تجارت و تعامل جهانی بتوانند تغییر ایجاد کند. ممکن است دست از به گروگان گرفتن آمریکایی ها بردارند، شاید دست از «صدور تروریسم »بردارند، ولی امید در امنیت ملی موضوعیت ندارد. نباید به این توافق به این چشم نگاه کنیم که همه چیز خوب پیش می رود بلکه باید به سابقه بیست ساله زیر پا گذاشتن قعطنامه های شورای امنیت و دیگر موارد نگاه کرد.

سناتور دمکرات درباره اینکه این توافق با وجود همه مخالفت ها اجرایی می شود گفت البته هنوز چند تایی از همکاران ما هستند که تصمیم نگرفته اند و باید دید چه می شود. باید این را نیز گفت که موضوع، انتخاب بین این توافق و جنگ نیست. حتی اعضای دولت در زمان حضور خود در کنگره، وقتی من این سوال را مطرح می کردم (که آیا رد توافق به معنی جنگ است) پاسخ می دادند نه موضوع این نیست. از این رو، این گزینه ای اشتباه است.

وی ادامه داد همچنین اشتباه است که بگوییم کسانی که با توافق مخالف بودند مانند کسانی هستند که طرفدار جنگ عراق بودند. من به جنگ عراق رای ندادم. از این رو، موضوع کاملا تفاوت دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار