واشینگتن اگزمینر در گزارشی نوشت: دولت اوباما رسیدگی به مسئله هسته ای سوریه را به بعد توافق هسته ای با ایران موکول کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشینگتن اگزمینر در گزارشی نوشت: پس از توافق هسته ای ایران، کشورها به سراغ جنگ داخلی سوریه می روند، در حالیکه آمریکا احساس می کند در این زمینه بسیار عقب تر از مسکو و تهران است. دولت اوباما رسیدگی به مسئله هسته ای سوریه را به بعد از توافق هسته ای با ایران موکول کرد. اکنون مقامات آمریکا آماده اند به حل بحران سوریه و حصول توافق در این خصوص کمک کنند اما احساس می کنند در این زمینه بسیار عقب تر از مسکو و تهران هستند زیرا آنها مواضعی دارند که می توانند کار را برای واشینگتن بسیار پیچیده کنند.
براساس این گزارش، در واقع روسیه و ایران سعی کرده اند با همکاری یکدیگر مهر خود را روی حل بحران سوریه بزنند. وزرای خارجه روسیه و ایران در کنفرانسی خبری تاکید کردند: برای حل بحران سوریه موضعی مشترک دارند و تاکید کردند تصمیم گیری درباره سرنوشت بشار اسد، بر عهده مردم خود سوریه است.
واشینگتن در این گزارش نوشت: روسیه و ایران مهمترین حامی اسد هستند و حمایتهای آنها مهمترین عامل در حفظ او در قدرت بوده است. مقامات آمریکایی چندین هفته است مدعی هستند امیدوارند توافقنامه هسته ای گشایشی برای پایان دادن به جنگ در سوریه باشد که از سال 2011 تا کنون صدها هزار نفر را به کام مرگ فرستاده، میلیونها نفر را آواره کرده و باعث شده است گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق رشد کند و خطر آن به دیگر کشورهای منطقه از جمله لیبی و مصر گسترش پیدا کند. اما متحدان آمریکا در منطقه، یعنی اسرائیل و دولتهای عرب سنی از هر گونه راه حلی که نفوذ ایران را در دمشق حفظ کند و گسترش دهد، نگران هستند.
در پایان این گزارش آمده است، برخی از دولتهای منطقه فکر می کنند دولت اوباما برای راضی کردن ایران، درباره بشار اسد نرمش نشان داده است. در هر حال موضع واشینگتن میدان را برای روسیه و ایران باز کرده است تا رهبری این روند را به دست بگیرند. البته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد روسیه نقشی سازنده در روند پیدا کردن راه حلی صلح آمیز برای سوریه ایفا کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار