مربی اسبق تراکتورسازی گفت: نداشتن ثبات مدیریت و عمر کم فوتبالی مربیان در تیم ها، بلایی است که از جذابیت فوتبال کاسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید سالهای نه چندان دور کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سیاستی را که در فوتبال به کار می‌بستند چندان صحیح نبود و این سیاست این بود که یک مربی را به خدمت می‌گرفتند و به محض متحمل شدن اولین شکست بلافاصله از کارش برکنار شد و شاید عمر یک مربی چندان تداوم نمی‌یافت. گاها در یک فصل بیش از 10 - 15 مربی در یک تیم جابه جا شده که با یک باخت کنار گذاشته می‌شد. مربیان خارجی که با پول‌های هنگفت و فراوان می‌آمدند پس از کسب چند برد شیرین و بلافاصله یک باخت از گردونه مربیگری آن تیم خارج می‌شدند.

اما اکنون با افزایش تجربه و به روز شدن علم فوتبال به این نتیجه رسیده‌اند که به هیچ وجه تغییر سرمربیان نمی‌تواند موثر و کارساز باشد بلکه روحیه و پیکره تیم را از بین می‌برد.

ولی حال این سیاست اشتباه و غلط مثل یک بیماری صعب‌العلاج به فوتبال سرایت پیدا کرده و اکنون فوتبال باشگاهی ما و عمر مربیان زحمت‌کش کشورمان از عمر گل هم کمتر شده است. واقعا باید گفت به کدامین گناه مربیان برکنار می‌شوند؟ مگر نه اینکه برد و باخت جزئی از ورزش است؟ همه ما می‌دانیم رسیدن به موفقیت آرزوی هر تیمی بوده اما می‌توان با مدیریت موفقیت را جاودانی کرد. چرا ما باید یک مربی را با کسب دو یا سه نتیجه از کار محروم کنیم. واقعا باید گفت چرا باید نتیجه گرایی زود گذر و آنی جزو اهداف مدیران و مربیان ما باشد که در این صورت بازیکن سازی کمتر و نتیجه خطرناک آن را مشاهده می‌کنیم.

حضور کم تماشاگر، راکد بودن لیگ و هزاران نتایج خطرناک دیگر از پیامد وحشتناک عمر کم مربیان در کشورمان است. چرا ما همیشه آینده نگری را با سطحی نگری در تیم عوض کرده‌ایم؟ مگر نه اینکه هواداران هر سال انتظار دارند که تیم محبوبشان نتیجه لازم را کسب کند؟ متأسفانه نتیجه گرایی مدیران و مربیان فوتبال ما را تا قهقرای نابودی پیش برده است و نمی‌دانیم تا چه زمانی این روند ادامه می‌یابد.

مضرات عمر کم فوتبالی مربیان:

عمر کم مربیگری در لیگ برتر کشورمان حتی به یک سال هم نمی‌رسد و برچیده می‌شوند زیرا ما آینده نگری را تبدیل به نتیجه گرایی و سطحی نگری کرده‌ایم.

وقتی یک مربی را تیم به خدمت می‌گیرد بطور حتم تا ترکیب هارمونی تیم را بدست آورد نیاز به زمان دارد و درحالی با برکناری زودهنگام مربیان، هم به شخصیت شغلی آنها بی‌احترامی شده و هم بازیکنان تا ورود مربی جدید سرگردان و بلاتکلیف هستند و شاید نتوانند تفکرات سرمربی جدید را پیاده کنند و همین امر دچار ضعف تیم می‌شود.

اصطلاح معمول "شوک به تیم"

شاید اصطلاح معروف شوک به تیم را از مدیران در نشست‌های خبری شنیده‌ایم اما نمی‌دانیم در واقع چه شوکی به تیم وارد شده است. همین که بعد از کسب نتایج ضعیف توسط مربی و برکناری وی، چند برد خفیف بدست آید آیا این شوک مثبت به تیم بوده است؟
نباید تفکرات نامعقول و سطحی نگر داشته باشیم، تفکراتی که نمی‌تواند موفقیت یک تیم را در دراز مدت به دنبال داشته باشد.

سوابق بازیکنی کاظم محمودی

کاظم محمودی یکی از مربیان باسابقه و خوب فوتبال کشورمان بوده که در یک شهریور ماه 1352 هجری شمسی در شهر تبریز بدنیا آمد. وی 6 سال در تراکتورسازی توپ زد پس 3 سال به استقلال تهران رفت.

محمودی خدمت مقدس سربازی را در باشگاه فتح تهران گذراند همچنین وی دو سال در استقلال اهواز و 3 سال در صبا باطری به میدان رفت و حضور محمودی منجر به قهرمانی این تیم درجام حذفی شد.

وی عضو تیم ملی جوانان- امید و تیم ملی ارتش و بزرگسالان بوده است.

سوابق مربیگری

کاظم محمودی پس با خداحافظی از دنیای فوتبال به جمع مربیان کشورمان پیوست. وی 4 سال در تراکتورسازی تبریز مربی بود. 1 سال نیز در پارس همدان مربی گری کرد و به مدت نیم فصل در استیل آذین حضور داشت. وی مدرک مربی‌گری A آسیا را دارد و یک دوره پیشرفته مربی‌گری را در اتحادیه فوتبال برزیل گذرانده است.

کاظم محمودی مربی اسبق فوتبال کشورمان درخصوص اینکه چرا عمر مربی‌گری در ایران کم بود، اظهار کرد: من فکر نمی کنم عمر مربی‌گری در باشگاه مطابق برنامه ریزی مدیران که کوتاه مدت بوده تنظیم شده است و ما چون برنامه ریزی دراز مدت نداریم نه تنها به فکر آینده نیستیم بلکه هیچ وقت شاهد بازیکن سازی نخواهیم بود و به نتیجه گرایی و مصرف گرایی رو آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: به نظر من مهمترین دلیل عمر کم مربیان نداشتن مدیریت در باشگاه‌ها و عمر کم مدیران بوده است، بطوریکه مدیران باشگاه‌ها یکساله عوض می‌شود.

محمودی ادامه داد: وقتی مدیر نتیجه گرا بوده خواهان نتیجه گرا بودن تیمش است و نمی‌تواند چند ساله تفکرات مدیریتی‌اش را پرورش دهد.

مربی فوتبال کشورمان گفت: روند تغییر مدیران افزایش هزینه‌ها را در پی داشته که معضل فروانی بوده است وقتی مربی عوض می‌شود بازیکن سالاری فراموش می‌شود.

وی در مورد محاسن طولانی شدن عمر یک مربی در فوتبال گفت: یک مربی زمانی برای دراز مدت در تیمی فعالیت می‌کند سال اول نباید دنبال نتیجه باشد اما از سالهای بعد روانتر و اصولی‌تر تیم بازی می‌کند از جوان‌های مستعدتری استفاده می‌کنند و تیم‌هایی که مربی حفظ می‌کنند سال دوم بهتر از سال اول بازی می‌کنند و در واقع به هم متصل می‌شوند.

محمودی درخصوص چرخش فصل به فصل مربیان گفت: متأسفانه باید گفت حتی کمتر از یک فصل مربیان تغییر می‌کنند و یا 2 تا 3 مربی به راحتی جابه جا می‌شوند که به نظر من مدیر عاملان تیم‌ها تخصصی در فوتبال ندارند، در واقع مدیر هستند اما از مدیریت فوتبال چیزی نمی‌دانند زیرا مدیریت فوتبال متفاوت از سایر مدیریت ها بوده است.

مربی اسبق کشورمان درخصوص تیم‌های با ثبات در کشورمان گفت: سپاهان از تیم‌هایی بوده که زمان ساکت مدیرعامل سابق تا جام باشگاه‌های جهان پیش رفت و هم اکنون نیز یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر است. تراکتورسازی نیز با ثبات مدیریتی که دارد و همچنین حفظ مربی، هرسال از صدرنشینان لیگ بوده و جزو یکی از تیم‌های فوتبال جام باشگاه‌های آسیا است.

وی در پاسخ به سوال عمر مربیان در ایران چند سال است؟! عنوان کرد: دست کم یک مربی 10 تا 15 سال می‌تواند مربی‌گری کند اما طول عمر مربی‌گری در یک تیم در کشورمان حداقل به یک یا چند ماه و حداکثر به یک یا یک و نیم فصل می‌رسد.

محمودی در پاسخ به سوال چرا ثبات در نیمکت مربیان وجود ندارد گفت: به نظر من عدم ثبات در مدیریت و نتیجه گرا بودن عامل اصلی عدم ثبات در نیمکت مربیان بوده است.

مربی اسبق فوتبال کشورمان با اشاره به دانش مربیان هم تصریح کرد: به نظر من مربی باید دانش فوتبالی داشته باشد و تمرین‌های فوتبال را به روز آموزش دهد و آنالیزهایش به روز و خوب باشد، اما در کنار این مدیریت کلان، همراه علم فوتبال می‌تواند عمر یک مربی و مدیریت در فوتبال را افزایش داده و به رونق فوتبال کمک شایانی کند.

وی در پایان یادآورشد: امیدوارم روزی برسد که مدیریت در فوتبال کشورمان براساس سیاست آینده نگری اداره گردد و به هیچ وجه سطحی نگری را در دستور کار خود قرار ندهند، زیرا نتیجه گرایی شاید زود هنگام موثر باشد اما آینده نگری موفقیت دائمی یک تیم را به همراه دارد.

و اما...
خلاصه اینکه این روزها نتیجه گرایی بلای جان تیم‌ها و آفت فوتبال شده است که امیدواریم ضمن تقویت عمر کاری مدیران و سیاست آینده نگری را لحاظ و مدنظر قرار دهند تا فوتبال ما از رکود و کسالت دور شود و تماشاگران زیادی به ورزشگاه‌ها بیایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار