معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مردم ایران همواره در سخت ترین شرایط پشتوانه قوی برای انقلاب اسلامی، نظام و دولت بوده و هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی اکبر صالحی در نشست علمی، تخصصی آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پسا توافق هسته ای در مشهد افزود: گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در مقابل قدرت های جهان استوار و عزتمند ظاهر شد ، مطمئنا هر کسی به جای تیم مذاکره کننده بود به عنوان عصاره و نماینده ملت بزرگ ایران همین گونه عمل می کرد.

وی گفت : در کنار تیم هسته ای، سربازان و تیم گمنامی بودند که شبانه روز برای موفقیت کشور در این مذاکرات فعالیت کردند و راز استواری و عزتمندی این گروه ،توکل به خداوند متعال، باور به دین و عمل در جهت رضای خدا ، پشتیبانی ملت بزرگ و رهبری هوشیار و هوشمند و بزرگوار، حمایت های دولت به ویژه رئیس جمهور بود

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: من امروز حامل پیام وزیر امور خارجه و سایر اعضای گروه مذاکره کننده هستم تا تمامی دستاوردهای این ملت تمدن ساز را که همواره به عنوان ملتی بزرگ در جهان شناخته می شوند را تبریک بگویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطر نشان کرد :پیروزی در مذاکرات وین یکی از موارد تجلی پیروزی های ملت ایران بوده است ، ملت ایران پرچمدار پیروزی و عظمت دین اسلام در دنیا هستند و رمز موفقیت های انقلاب اسلامی ایران احیای بعد معنوی و روحانی انسان ها ورای بعد مادی آن است و باتوجه به این که دنیا تشنه یک پارادایم جدید بود ،این موضوع باعث بیداری جهان پس از انقلاب اسلامی ایران شد.

صالحی گفت: باگذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران ، شاهد تحول ملتی بودیم که از ابتدای این انقلاب با محدودیت ها و فشارهایی مواجه بوده تا انقلاب اسلامی را دچار چالش کنند ولی ملت ایران الگوساز شده و با ارائه یک الگوی حکمرانی جدید با تکیه بر ولایت فقیه به پیرورزی رسید.

وی افزود : رهبر معظم انقلاب به موقع تذکراتی را به تیم مذاکره کننده می دادند که این تذکرات در نگاهی دیگر هشداری به طرف مقابل بود و در واقع نقش بی بدیل رهنمودهای ایشان در پیروزی تیم ایران در مذاکرات غیرقابل انکار است.

معاون رئیس جمهورگفت: ملت ایران امروز در سکوی پرتاب قرار گرفته و آینده درخشانی پیش رو دارد ، امروز بعد از تهیه« برجام »حفظ و نگهداری آن بسیارمهم است ، باید شرایطی ایجاد شود تا فصل جدیدی که در روابط بین الملی ایجاد شده حفظ شده و گسترش یابد ، امروز ما به طور رسمی وارد باشگاه کشورهای دارای فناوری هسته ای شده ایم ، این موفقیت ها به برکت معلمین مدارس و اساتید دانشگاه نسلی افتخارآفرین را تربیت کردند که دنیا را به حیرت واداشتند.

صالحی ادامه داد : دنیا امروز از دستاوردهای بدست آمده توسط ایران حیرت زده هستند ، اگر امروز شش کشور بزرگ دنیا انقدر برای مذاکره با ایران پافشاری داشتند به اعتبار پیشینه این ملت ، انقلاب ، رهبری جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهایی که ما در بخش هسته ای داشتیم بوده است ، ما بنا بر تکلیف مقام معظم رهبری به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیستیم ولی دستاوردهایی که داشتیم باعث شد این اصل پذیرش حق ایران از سرناچاری بر کشورهای 1+5 تحمیل شود.

وی ادامه داد : قهرمان اصلی این دستاورد ملت ایران است اما باید توجه داشت فرآیند این گفتگو از سال 1390 باتدبیر مقام معظم رهبری آغاز شد و باتوجه به اشراف رئیس جمهور به مسئله هسته ای این روند با انتخاب دولت تدبیر و امید شدت گرفت و تحت ارشادات مقام معظم رهبری به این موفقیت رسیدیم.

صالحی اظهار داشت : نتیجه حاصل از برجام خنثی شدن بحث امنیت سازی و ایران هراسی و شیعه هراسی بود ، آزادسازی اقتصادی بعد از محدودیت هایی که برای ما بوجود آورده بودند.

وی با بیان این که در صحبت های برخی از منتقدین که بخش عمده ای از آن ها از سر دلسوزی است بین برجام و قطعنامه سازمان ملل تفکیک درستی انجام نمی شود اظهار داشت : در بخش اول باید بگوییم اگر به موادی که در قطعنامه آمده عمل نشود هیچ تاثیری بر اجرای برجام نخواهد داشت ، امروز برجام باعث می شود موازنه قدرت در منطقه به هم بخورد و ایران به عنوان یک کشور امنیت ساز در خاورمیانه مطرح شود و درواقع کلید طلایی منطقه در اختیار ایران خواهد بود ، این ها حاصل دیپلماسی فعال و حکیمانه ایران بود.

این مقام مسئول ادامه داد : پس از 90 روز از تصویب برجام اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا تحریم های خود را لغو خواهند کرد اما زمان اجرای این برنامه براساس زمانبندی مشخص خواهد بود که اجرای اقدامات عملی ایران در این زمینه هم در این زمانبندی موثر خواهد بود .
صالحی گفت : از 23 تیرماه گذشته که برجام تصویب شده است امیدواریم در سریع ترین زمان ممکن شاهد رفع تحریم ها باشیم.

وی درخصوص این که آیا لازم است برجام برای تصویب به مجلس برود یا خیر هم گفت :تصمیم گیری در رابطه با این موضوع با مسئولان بالادستی نظام است ولی به نظر شخص بنده برجام یک معاهده و یا کنوانسیون بین المللی نیست و هیچ کدام از کشورها مفاد برجام را برای تصویب به مجالس خود نمی برند و این برنامه جامع اقدام مشترک در چارچوب معاهده ان پی تی انجام می شود که پیش از این به تصویب مجلس رسیده است و از درون این معاهده توافق نامه ای تحت عنوان توافق نامه پادمان استخراج شده که آن هم موردتصویب مجلس بوده است.

صالحی تصریح کرد : کشورهای غربی معتقد بودند ایران براساس ان پی تی عمل نکرده و باید در شورای امنیت سازمان ملل پاسخگو باشد و برهمین اساس مذاکرات آغاز شد و اختلافات در این مذاکرات از طریق مذاکره و مفاهمه حل شد و به همین دلیل هم به نظرم نیاز به تصویب مجلس نیست ولی باید توجه داشت مجلس به عنوان راس امور در نظام جمهوری اسلامی ایران حق دارد که خواسته های خود را مطالبه کند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.