با توجه به تغییرات در نظام آموزشی برنامه‌هایی با رویکردهای اجرای سند تحول مورد نیاز است که در مقاطع مختلف تحصیلی به آن توجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان‌؛ عظیم محبی مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در نشستی که بعد از ظهر امروز برگزار شد در خصوص تبیین برنامه‌های دوره اول متوسطه گفت: با توجه به تغییرات موجود از اول مهرماه پایه اول متوسطه بطور کامل برگزار می‌شود و تعداد دانش آموزان از تعداد 2 میلیون به 3 میلیون نفر می‌رسد همچنین تعداد کلاس‌ها 86 هزار به 112 هزار می‌رسد از دیگر تغییرات موجود افزایش نیاز نیروی انسانی در این مقطع می‌باشد که برآورد می‌شود تعداد معلمین از 130 هزار به 150 هزار نفر افزایش یابد، در این میان توجه به ساماندهی نیروی انسانی بسیار مورد توجه است.

مدیر کل دفتر دوره آموزش متوسطه در خصوص برنامه‌های پیش رو در این دوره تحصیلی جدید خاطر نشان کرد: برنامه‌های متفاوتی در این حوزه خواهیم داشت که یکی از این مسائل که با توجه به سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش تعیین شده است مدیریت آموزشگاهی تحت عنوان تعالی مدیریت مدرسه است.
 
وی در ادامه افزود: این برنامه در سطح کشور برای 5900 مدیر و مجموعا 13000 با عنواین ناظر، راهنما، مدیر و ارزیاب در حال اجراست این برنامه در سال گذشته نیز برای 400 نفر برگزار شد.
 
محبی خاطرنشان کرد: براساس شاخص‌های تعیین شده و چارچوب برنامه‌ها کیفیت بخشی مدارس در استاندارد سازی در راستای سند تحول انجام می‌شود.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه قصد دارد  پوشش 100 درصدی آموزش در مقطع متوسطه اول را داشته باشد، گفت: در این راستا در سطح کشور 3 هزار و 336 مدرسه شبانه روزی و چهارصد و نه هزار نفر دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است با توجه به برنامه‌های پیش رو سعی بر کیفیت بخشی به امکانات این مدارس انجام خواهد شد 

برگزاری جشنواره خیرین مدارس شبانه روزی
مدیر کل آموزش متوسطه اول گفت: ارائه امکانات به مدارس شبانه روزی نیازمند مشارکت خیرین دارد که به همین جهت جشنواره‌ای با عنوان فرهنگ وقف در جهت مشارکت خیرین در مدارس شبانه روزی برگزار خواهد شد. 

ساماندهی فعالیت‌های آموزشی 
محبی در خصوص توانمند سازی معلمان و ساماندهی فعالیت‌های آموزشی و کارگاهی گفت: برای کیفیت بخشی به این امر فقط به دوره‌های ضمن خدمت اکتفا نکرده و رویکردهای دیگر نظیر استفاده از معلمان برجسته بعنوان سرگروه برای تدریس به سایر معلمین انجام می‌شود.

بکارگیری الگوهایی جهت تدریس برتر 
برای کیفیت بخشی به تدریس معلمان جشنواره‌ای با عنوان الگوهای تدریس با رویکردهای جدید برگزار خواهد شد.
 
محبی تصریح کرد: با توجه به این رویکرد فضای گفتگو بین معلمان انجام می‌شود و با این روش معلمان بصورت گروهی روش‌های تدریس را طراحی کرده و یکی از آنان بصورت آزمایشی آن را در کلاس درس خود اجرایی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال به کمک دانشگاه فرهنگیان همایش الگوهای تدریس با رویکرد درس پژوهی برگزار خواهد شد. 

رویکرد‌های کار آفرینی در بستر مدارس 
محبی در خصوص این روش عنوان کرد: طرح اولیه کار آفرینی بعنوان طرح کاشف توسط دانشکده کار آفرینی برگزار شد پس از آن پایش و سنجش ویژگی‌های کارآفرینی دانش آموزان شناسایی شد  و به همین منظور دانش آموزان با رتبه بالای شاخص‌های کار آفرینی معرفی می‌شوند.

وی همچنین از برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی توضیحاتی خبر داد و گفت:  این جشنواره در 4 محور پژوهش‌، دست سازه‌ها، آزمایشگاه و ادبیات دانش آموزان را مورد رقابت قرار می‌دهد.

توجه به هدایت تحصیلی شدت می‌گیرد
محبی با توجه به تغییرات بنیادی گفت: بحث هدایت تحصیلی در پایه نهم بسیار مورد توجه است و به همین خاطر نیاز به مشاور در این مقطع به شدت احساس می‌شود چرا که بحث انتخاب رشته در این پایه انجام می‌شود.

 انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار