تحول بنیادین بر اساس چند پیش فرض مطرح است یکی از این موارد نیاز جدی به تحول در آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، نوید ادهم رئیس شورای عالی آموزش و پرورش در آئین‌ افتتاحیه طرح ملی شهاب ضمن مثبت شمردن این طرح گفت: در این نشست چهار روزه ابعاد مختلف طرح شهاب واکاوی می‌شود تا در شرایطی مطلوب مدرسان اجرا کننده آن باشند.

وی خاطر نشان کرد: از منظر شورای عالی آموزش و پرورش که مجرای سیاست گذاری است طرح ملی شهاب کاملا مورد تایید بوده و با اسناد بالا دستی و سند تحول همخوانی دارد و همچنین سیاست‌های به کار گرفته شده در آن مورد تایید مرکز استعدادهای درخشان و آموزش و پرورش است. 

نوید ادهم بیان کرد: این شورا  بر اساس اصل تلفیقی آموزش استوار است و عدم جدا سازی و یا حداقل‌ حالت در جدا سازی را مورد توجه قرار می‌دهد تا به این وسیله دانش‌آموز در بستری طبیعی کسب علم کند. 

رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ضمن توجه به گستردگی و اهمیت طرح تحول بنیادین گفت: این طرح گفتمان غالب در آموزش و پرورش است و وقت و انرژی زیادی صرف آن شده است.. 

وی افزود: تحول بنیادین بر اساس چند پیش فرض مطرح است یکی از این موارد نیاز جدی به تحول در آموزش و پرورش بوده چرا که علی رغم محاسن و تلاش مسئولان آموزشی آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای زمان نخواهد بود. 

مسئله بعدی عدم مطلوب بودن به کارگیری برنامه‌های گذشته در زمان جدید است چرا که تحولات محیطی طرح‌های گذشته را حتی با تغییرات جزئی نمی‌پذیرد. 

نوید ادهم خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تلاش زیادی شد تا آموزش و پرورش وارداتی بومی‌سازی شود اما مقتضیات و سبک زندگی ایرانی اسلامی به طور کامل در آن مشهود نبود. 

وی افزود: به همین جهت با فرآیندی 5 -6 ساله کار تحقیقی و پژوهشی توسط حدود 600 نفر از متخصصان امر تعلیم و تربیت انجام شد تا سند تحول به انجام برسد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی برسد. 

تغییرات عمیق و نظامند از اهداف اصلی سند تحول 
رئیس شورای عالی آموزش و پرورش تغییری عمیق، ریشه دار،‌نظامند، همه جانبه، آینده پژوهانه و مبتنی بر آموز‌ه‌های دینی را هدف اصلی تحول بنیادین دانست و خاطر نشان کرد: همین عامل زمینه ارتقاء جامعه خواهد بود و در این میان توجه به تفاوت‌ها بسیار مهم است. 

وی افزود: طرح ملی شهاب پاسخگوی این نیاز که به این وسیله استعدادهای و تفاوت دانش‌آموزان در مسائل مختلف شناسایی شده است. 

وی در پایان به این موضوع اشاره داشت که معلمان در صورت هم‌گرایی عملکردی پیش گامان آموزشی خواهند بود و چه بهتر است که طرح ملی شهاب به طرحی با گستردگی بیشتر تبدیل شود و در واقع کلاس و مدارس شهاب را ایجاد کنیم تا فضای عمومی مدارس فرصت شکوفایی داشته باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار