با حضور رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان طرح ملی شهاب با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، صبح امروز مراسم افتتاح دوره آموزشی تامین مدرسان استانی طرح ملی شهاب با حضور شجاعی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان و همچنین با حضور نویدادهم رئیس شورای عالی آموزش و پرورش در ساختمان شهید بهشتی مرکز ملی استعدادهای درخشان آغاز شد. 

در این مراسم شجاعی در خصوص تاریخچه مرکز ملی استعدادهای درخشان به بررسی طرح شهاب پرداخت. 

وی اظهار داشت: طرح شهاب به صورت طرح اولیه در سال تحصیلی گذشته در برخی مناطق کشور اعم از کوچک و بزرگ اجرا شد. در پی این طرح دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی تحت پوشش قرار گرفتند و بر این اساس نتایج بررسی‌ها توسط معلمین استخراج شد و در اختیار مرکز ملی استعدادهای درخشان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 128 هزار دانش‌آموز در طرح شرکت کرده بودند خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جدید سعی بر این است که این طرح گسترش یابد و بر این اساس در مناطقی که سال گذشته طرح اجرا شده است پایه پنجم را هم اضافه خواهیم کرد و در مناطق دیگر فقط طرح شهاب بر پایه چهارم ابتدایی انجام خواهد شد. 

شجاعی یادآور شد: با انجام این طرح نیاز معلم نسبت به طرح سه برابر می‌شود و نسبت دانش‌آموزان وابسته به تعداد آنان در مناطق مختلف است. 

رویکرد تلفیقی رویکردی اصیل در آموزش 
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به این مسئله با توجه به شرایط کنونی نیاز است تا روش تفکیکی با شیب ملایمی حرکت کند تا دانش‌آموزان دارای استعدادهای خاص از کیفیت بهتری بهره مند گردند بیان داشت: این روش باید با حداقل تعداد انجام شود و در واقع رویکرد اصیل آموزشی باید رویکرد تلفیقی بدون جداسازی باشد اما شرایط کنونی آموزش و پرورش این مسئله را نمی‌پذیرد. 

شجاعی تصریح کرد: در مدارس امروزه نسبت مطلوب جداسازی باید جمعیتی در حدود 22 الی 23 نفر در هزار نفر شامل شود که متاسفانه در سالهای اخیر این روند عددی بیشتر را نشان می‌دهد.

وی در پایان به این موضوع اشاره داشت که طرح ملی شهاب به مقابله با استعدادهای درخشان نمی‌پردازد بلکه فرآیند جداسازی دانش‌آموزان استعدادهای خاص را با شیب ملایمی نسبت به قبل تسهیل می کند. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار