تصویب قانون جدید مبارزه با تروریسم در مصر

عبدالفتاح سیسی قانون جدید مبارزه با تروریسم مصر را با وجود انتقادات فراوان تصویب کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر قانون جدید مبارزه با تروریسم را با وجود انتقادهای فراوان سازمان های حقوق بشری داخلی و بین المللی به تصویب رساند.

طبق قانون جدید که روز شنبه به تصویب رئیس جمهور رسید و شب گذشته در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد، برای روزنامه نگارانی که اخباری مغایر با بیانیه های رسمی درباره حملات منتشر می کنند.

جریمه بسیار سنگینی ، پیش بینی شده است. منتقدان می گویند این قانون که از امروز اجرایی خواهد شد، با هدف ساکت کردن مخالفان بوده و قدرت دستگاه های امنیتی را افزایش خواهد داد.
یک روز پس از قتل هشام برکات دادستان کل مصر در بیست و نهم ژوئن (8 تیر 94) و در یک بمب گذاری که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است ، سیسی قوانین سختی را برای مبارزه با تروریسم وعده داد.

این حمله اول ژوئیه (10 تیر) با مجموعه ای از حملات گسترده گروه های تروریستی علیه نظامیان مصر در شبه جزیره سینا ادامه یافت و پوشش رسانه ای این حملات موجب تلخکامی ارتش شد.
ارتش به کشته شدن 21 نفر از نیروهای خود در این خشونت ها اشاره کرده بود؛ اما رسانه ها به نقل از منابع امنیتی آمارهای بالاتری منتشر کرده بودند.

طبق قانون جدید مبارزه با تروریسم، برای هر فردی که اخبار کذب درخصوص حملات و یا عملیات علیه گروه های تروریستی پخش یا منتشر کند، جریمه ای تا مبلغ 200 تا 500 هزار لیره مصر( بین 23 هزار تا 58 هزار یورو)پیش بینی شده است.

منتقدان این قانون عقیده دارند این جریمه ها می تواند به بسته شدن رسانه های کوچک و منصرف کردن دیگر رسانه ها از کار کردن به شکل مستقل منجر شود.

دولت مصر در ابتدا مجازات حداقل دو سال زندان را پیش بینی می کرد؛ اما به سبب انتقادهای شدید روزنامه نگاران از این مجازات منصرف شد.

این قانون همچنین مجازات اعدام را برای افرادی که عملیاتی تروریستی را طراحی ، مدیریت و تامین مالی می کنند پیش بینی کرده است.

از زمانی که عبدالفتاح سیسی، محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر را در ژوئیه  2013  (تیر 92) از مقام خود برکنار کرد، طرفداران او هدف سرکوب خونینی قرار گرفتند که در طول آن دست کم 1400 نفر کشته شدند.

دهها هزار نفر دیگر نیز بازداشت شدند که صدها نفر از آنان در محاکمه های دسته جمعی شتابزده ای که سازمان ملل آن را در تاریخ اخیر جهان بی سابقه می داند به مجازات مرگ محکوم شدند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار