مشاور سابق سیا تصریح کرد گزینه بازگشت پذیری تحریم‌ها جدی نیست و بازگرداندن آن در عرصه بین‌المللی کاری دشوار است.

مشاور سابق سیا: بازگشت‌پذیری تحریم‌ها جدی نیست
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بروس کلینگر» کارشناس ارشد بخش مطالعات آسیا در بنیاد هریتج که زمانی مشاور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا بوده است در نشستی درباره توافق هسته‌ای در موسسه هریتج در واشنگتن گفت: «مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به گونه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که انتخاب بین دو گزینه بوده است بطوریکه باید بین ادامه تحریم‌ها از یک سو و دیپلماسی از سوی دیگر، بایستی یک گزینه انتخاب می‌شد. حال آنکه تحریم‌ها و تعامل دیپلماتیک زمانی بیشترین نتیجه را می‌دهند که در قالب راهبردی منسجم و یکپارچه در کنار هم قرار بگیرند و همه ابزارهای قدرت ملی کشور از جمله ابزارهای نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک در این راهبرد کلی گنجانده شده باشند.

نباید از هیچ ابزاری به صورت منفرد و جدا استفاده شود. استفاده منفرد از این ابزارها نتیجه‌ای ندارد و نباید تصور کرد هرگاه از این ابزارها به تنهایی استفاده شود، استفاده از ابزارهای دیگر فایده ای ندارد. نکته دیگری که درباره تحریم‌ها باید به آن توجه داشت این است که تحریم‌ها بر کشورهای منزوی اعم از کره شمالی تاثیری ندارد. نباید تصور کرد تحریم به معنای جلوگیری از تجارت با کشور هدف نیست. هدف قراردادن شبکه های مالی و ارتباط مالی جهانی شرکتها نیز از دیگر راهکارهای مورداستفاده در تحریم‌ها است. این تحریمهای مالی حتی برای منزوی ترین کشورها بسیار مهم است زیرا این کشورها نیز به شبکه مالی جهانی مرتبط هستند و پول کثیف آنها در نهایت باید از مرزهای جغرافیایی فراتر برود. بخش اعظم مبادلات مالی جهانی به صورت دلار است. ظاهرا این مسئله مهم نیست اما باید توجه داشت که همه مبادلات دلاری در جهان باید از طریق یکی از کانالهای کنترل شده تحت نظارت یکی از بانکهای زیرنظر وزارت خزانه داری آمریکا انجام شود. بنابراین، همه مبادلات مالی جهان به شکل دلار به نوعی به نیویورک می رسد.

همین مسئله سبب می شود آمریکا اهرم قدرت و فشار زیادی داشته باشد. بانک‌ها و بنگاه‌های مالی که بخواهند به نقل و انتقالات غیرقانونی پول برای کشورهای تحریم شده مبادرت کنند با ریسک فاجعه باری مواجه خواهند شد که اگر بخواهند با کشوری همانند ایران و کره شمالی تحریم شده روابط مالی داشته باشند، با چه عقوبتهایی مواجه می شوند. یکی از بانکهای انگلیسی به علت پولشویی و نقض تحریم‌ها ازجمله تعاملات مالی با ایران، حدود دو میلیارد دلار جریمه شد. یکی از بانکهای فرانسوی نیز به علت نقل و انتقالات مالی ممنوع با ایران و سودان و کوبا نه میلیارد دلار جریمه شد. این بانکها نه تنها جریمه می شوند بلکه دارایی های آنها توقیف می شود و امکان دسترسی انها به شبکه بانکی و مالی امریکا نیز از بین می رود. با توجه به اهمیت کانونی شبکه مالی امریکا برای شبکه مالی جهانی، این کار بانکهای مذکور به منزله بوسیدن مرگ است زیرا این بانکها دیگر نمی توانند به شبکه مالی آمریکا دسترسی داشته باشند و با شبکه مالی کشورهای دیگر نیز تعاملی داشته باشند.»

وی در ادامه افزود:« گفته می شود می توان تحریمها را در صورت نقض مفاد توافق هسته ای وین بازگرداند گویی تحریمها همانند کشی است که به سرعت به حالت اولیه بازمی گردد. اما این سخن درست نیست. بازگردانده شدن تحریمها در عرصه بین المللی کاری دشوار است. درعین حال، در قطعی بودن این تهدید دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باید محتاط بود که گفته می شود فشارها بار دیگر در صورت لزوم افزایش خواهد یافت. سابقه عملکرد دولت اوباما این مسئله را تایید نمی کند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار