پفک نمکی از تنقلاتی محسوب می شود که نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم علاقه شدیدی به آن دارند و می شود گفت این ماده خوراکی مورد مصرف صدها میلیون نفر در جهان است .

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛

تاریخچه پفک

کارخانه این ماده خوراکی برای اولین بار در سال 1950 در آمریکا احداث و پفک نمکی با طعم پنیر در بازار عرضه شد.

در اواخر 1960 این ماده خوراکی وارد ایران شد و سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی را با خود همراه کرد .

پفک نمکی بیشترین فروش در روز

در گفتگویی که با حمیدرضا امینی صاحب یکی از سوپرمارکت ها داشتم گفت :پفک نمکی در کنار مواد شوینده و سیگار روزانه از فروش زیادی برخوردار است

علی مظفری مغازه دار هم گفت : نوجوانان 14 تا 20 ساله خریدار این خوراکی نه چندن مفید هستند.

مضرات مصرف پفک

رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت : با توجه به اینکه مواد اولیه این ماده خوراکی از موادغذایی چون ذرت است اما به دلیل استفاده از رنگ های خوراکی و روغن های موجود در آن مضرات زیادی دارد.

دکتر محمدرضا مدبرافزود: پفک در حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرد تا به صورت حجیم درآید ، در چنین شرایطی روغن موجود در پفک می‌سوزد و تولید پراکسید می‌کند که در حرارت و نور، مقدار آن بیشتر است و خوردن آن سلامت کودک را تهدید می‌کند.

مبتلا شدن به چاقی بزرگترین خطرمصرف پفک

دکتر مدبربا بیان اینکه پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می کند اضافه کرد :خوردن پفک به دلیل شوری موجب احساس تشنگی می شود و همین موضوع با عث افزایش مصرف و تجمع آب در بدن خواهد شد .

وی ادامه داد : همچنین افزایش استفاده از آب باعث یک سیری کاذب در کودک خواهد شد وبه همراه آن کودک از غذای سفره محروم و در نتیجه دچار کمبودهای تغذیه ای می شود.

سکته قلبی و عروقی دومین عارضه مصرف پفک

پوران اسعدی کارشناس تغذیه گفت : یکی از عوامل خوشمزه بودن پفک ازدیاد نمک در آن است و همین موضوع باعث افزایش فشار خون ودرپی آن سكته‌های قلبی و مغزی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی خواهد شد.

این کارشناس تغذیه افزود: مصرف رنگ نارنجي در پفك باعث تغییرات هورمونی ، اختلالات رفتاري، اضطراب، تندخويي و آلرژي كودكان مي‌شود.

وی اضافه کرد : نمک موجود در آن هم به کلیه ها آسیب می زند و هم روغن و رنگ های خوراکی آن موجب سرطان به خصوص سرطان معده خواهد شد .

نقش والدین درکاهش مصرف پفک

برخی از پدر و مادران ، حساسیتی به خوردن این خوراکی ها از سوی فرزندانشان نشان نمی دهند و کمتر به تغذیه فرزندان اهمیت می دهند.

خانم قربانی یکی از والدین می گوید با اینکه از مضرات استفاده از پفک آگاهی دارم اما نمی توانم در مقابل خواسته و پافشاری های کودکم ایستادگی کنم .

خانم جوادی هم می گوید : وقتی رسانه ها پفک را بصورت گسترده تبلیغ می کند ما چطور می توانیم مانع جلوگیری از مصرف آن شویم .

میوه خشک جایگزینی مناسب برای تنقلات مضر

آقای چیت گر که 50 سال دارد می گوید: در زمان ما اینگونه تنقلات (چیپس و پفک ) نبود و ما بیشتر آلو و زردآلو خشک ، نخود کشمش و بادام و گردو استفاده می کردیم.

دکتر نوروزی متخصص تغذیه می گوید: هرچند میوه های خشک فواید میوه تازه را ندارند اما می توانند جایگزین خوبی برای این تنقلات باشند.

بگفته ی دکتر نوروزی ، عدم آگاهی والدین ، گران بودن و تبلیغ کم رسانه ها درباره فواید میوه های خشک باعث شده مردم کمتر به استفاده از این ماده غذایی مقوی روی بیاورند.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: خوراکی ، محبوب ، اما ، اگر ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.