معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه گفت: دستاورد مهم ما این بوده که در یک دعوای 12 ساله ما حرفمان را به کرسی بنشانیم.

عراقچی: توافق سطح شعور و بلوغ ایران را در سطح بین‌الملل بالا برده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  با حضور "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان، "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی، "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات آغاز شد.

عراقچی اظهار داشت: توافق سطح شعور و بلوغ ایران را در سطح بین‌الملل بالا برده است.

وی ادامه داد: اصل مذاکره بر اساس بی اعتمادی صورت گرفته و همه متون هم بر این اساس بوده است در بحث تحریم ها یکسری اقدامات ما انجام میدهبم و بعد انها عمل میکنند اما دو طرف میگویند اصل همزمانی است و راه حل همزمان ی متناظر کردن اقدامات بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: وقتی مرحله تصویب تمام شد و مراحل قانونی طی شد به روز وافق  میرسیم  در آن روز تحریم های اتحادیه اروپا لعو میشود  رییس جمهور آمریکا دستوری را امضا میکند که تحریم ها را لعو میکند و در فاصله ای ما کارهای لازم را انجام میدهیم و بعد دستورات صادر شد اجرا میشود.

عراقچی اضافه کرد: از سوی طرف مقابل توافق یک توافق متوازن است و هردو طرف به خواسته های خود رسیدند طرف مقابل در مذاکره به خواسته اش رسید و خواسته اش این بودکه ایران به سمت سلاح هسته ای نرود اینکه اگر ایران اراده کرد به سمت سلاح برود طول بکشد، خواسته ما خارج شدن از فضای امنیتی وامنیت سازی پرونده ایران بود.

وی گفت: دستاورد مهم ما این بوده که در یک دعوای 12 ساله ما حرفمان را به کرسی بنشانیم اینکه ما در منطقه آینده ساز هستیم همه به خاطر قدرت ایستادگی ایران در برابر شش قدرت جهانی است، به خدا باید برای توافق جشن گرفت و من تمام قد از این توافق حمایت میکنم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم های "سوئیفت" گفت: کار مهمی که در برچام انجام شده، شکسته شدن فضای روانی و امنیتی علیه ایران است، تحریم های سوئیفت فقط علیه کسانی است که نام آنها در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت قرار دارد.


وی اضافه کرد: این تحریم ها از جمله بلوکه شدن دارایی های اشخاص و یا نهادها در خارج از کشور و عدم مجاز بودن اشخاص به گرفتن ویزا است واقع امر این است که سوئیفت خودش به دلیل اثر روانی تحریم ها به دلیل اینکه اعتبار خودش در معرض خطر قرار نگیرد با ایانی ها کار نمی کرد.

عراقچی افزود: تحریم های سوئیفت حدود 90 درصد آن تحریم روانی علیه ما بود و خیلی از کشورها و کمپانی ها منعی برای تعامل اقتصادی با ایران نداشتند اما خودشان با ایران همکاری نمی کردند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: در مرحله اول نام حدود 800 نهاد یا اسم حقیقی یا حقوقی از فهرس تحریم های سوئیفت خارج می شود و در مرحله بعدی تحریم های سوئیفت به طور کامل مرتفع خواهند شد و از زمان اجرایی شدن برجام، سوئیفت هیچ مشکلی با ایران نخواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراقچی ، توافق ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایزدی
۱۳:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
ایول عاشق این جور نشستام خیلی با کلاس
آخرین اخبار