وزیر امورخارجه کشورمان گفت: فرصت به وجود آمده در انتخابات مذاکرات را به توافق رساند.

ظریف: انتخابات مذاکرات را به توافق رساندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در نشست بررسی توافق هسته‌ای گفت: فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات به وجود امد و این مذاکرات را به توافق رساند.

وی ادامه داد: هدف تحریم تغییر سیاست است از این طریق که بر مردم فشار وارد کند و از حاکمیت جدا کند و حاکمیت بر اعمال کنندگان تحریم گردن نهد به همین دلیل است که مردم با حضور در انتخابات نشان دادند تحریم اثر ندارد.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: مردم نشان دادند که میخواهند از طریق صندوق تعامل کنند و این باعث شد طرف مقابل نا امید شد و به مذاکره رو اورد، داده های طرف مقابل موفقیت نسبی امنیتی سازی ایران بود وداده های ما این بود که توانی را از نظر علمی داشتیم و اینکه مردم ما رو نميشود با تحریم تهدید کرد.

ظریف تصریح کرد: متن نهایی یک متن متوازنی است و اینگونه نیست که ما تمام خواسته هامان را به طرف مقابل تحمیل کنیم و طرف مقابل هم نتوانست این کار را کند و برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت قطعنامه ای با موضوع قطعنامه مذاکره شد و قطعنامه های قبلی لغو شد قطعنامه جدید تحریم ندارد، محدودیت دارد.

وی تاکید کرد: در بحثی موارد مثل موشکی اینها تبدیل شده به محدودیت آن هم در بازه زمانی مشخص و این یعنی توازن در برجام از روز پایان مذاکرات برخورد ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه در برخورد دنیا با ایران تغییر کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: در سپتامبر 2003 شورای حکام وضعیت ایران را یک وضعیت استثنایی کرد؛ به مدت 12 سال اما یک وضعیت دیگر داشتیم که این قطعنامه ایران را به فصل 7 برد از روز انعقاد توافق یعنی 14 جولای یک تغییر اساسی در برخورد جامعه جهانی با موضوع هستی جهان ایجاد میشود و این برنامه دیگر تهدید صلح و امنیت بین الملل تلقی نمیشود.

ظریف اظهار داشت: قطعنامه 1929هرگونه فعالیت در حوزه موشک های بالستیک که توان حمل سلاح هسته ای داشت ممنوع کرده بود و بزرگترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما شکست خوردید و مهمترین  تاثیر برجام در هم تنیدن روابط  اقتصادی است  البته در سایر حوزه ها و این جز برنامه های این دولت است.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: آنچه ما هزینه دادیم هزینه سانتریفیوژ نبود و آنچه به عنوان مبانی قدرت مطرح میشود قدرت معنایی است و اگر توافق وین یک موفقیت بود برای اینکه به دنیا ثابت شود پارادایم محدود کردن ناکارامد است همچنین علت استفاده از برد برد این است که ما به دنیا میخواهیم بگویم با روش جدید با دنیا تعامل کنیم.

وی افزود: هیچ موشک جمهوری اسلامی ایران برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است لذا بحث موشک ها موضوعا منتفی خواهد بود زیارا قبلا قطعنامه 1929 هرگونه فعالیت در حوزه موشک های بالستیک که توان حمل سلاح هسته ای داشت را ذیل فصل هفتم از منشور ملل متحد با عبارت الزام آور (shall) ممنوع شده بود و کشورها موضف شده بودند هر اقدامی را در راستای منع ایران از کاربرد موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای انجام دهند اما در قطعنامه جدید این موضوع به یک خواسته غیر الزام آور از ایران تبدیل شده است به این نحو که در حوزه فعالیت موشک های بالستیک که نه هدف قابلیت حمل سلاح هسته ای دارند بلکه برای این کار طراحی هم نشده اند ایران مجاز به فعالیت خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، توافق ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار