تیم والیبال ژاپن با غلبه بر ایران به مقام قهرمانی هجدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا رسید.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ٬ دیدار فینال هجدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا ساعت ۱۸ امروز درحالی در سالن ۱۲ هزارنفری مجموعه ورزشی آزادی بین تیم‌های والیبال ایران و ژاپن آغاز شد که صندلی خالی در این سالن دیده نمی‌شد و تماشاگران ایرانی ظرفیت سالن را پر کرده بودند. 

تیم ایران با ترکیب پوریا فیاضی٬ مصطفی شریفات ٬ حمزه زرینی٬ فرهاد پیروت‌پور ٬ محمدطاهر وادی و علی حسین (بازیکن آزاد) این دیدار را آغاز کرد. 

ژاپن هم با کونیهرو شیمیزو٬ یوشیفومی سوزکی٬ هیده‌اومی فوکاتسو٬ تاکاشی دکیتا٬ هاروکی آسانو و دایسوکه ساکایی ( بازیکن آزاد) به میدان آمد. 

دیدار با رقابت شانه به شانه دو تیم آغاز شد و وقت استراحت فنی نخست بازی با حساب ۸ بر ۷ به سود تیم کشورمان ثبت شد. در ادامه ژاپن با سرویس‌های هدف‌دار ایران را به دردسر انداخت. هرچه از زمان بازی می‌گذشت ژاپنی‌ها با جو سالن آشناتر می‌شدند و با ثبت نتیجه ۱۶ بر ۱۲ روی اسکوربورد٬ سامورایی‌ها ابتکار عمل را در میانه ست نخست به دست گرفتند. ورود صفایی به جای پیروت‌پور باعث شد ایران کمی فاصله‌اش را با حریف کم کند اما دو اشتباه پیاپی این بازیکن در حمله٬ نتیجه را ۱۸ بر ۱۴ به سود ژاپن کرد و اکبری ناچار شد برای دومین بار وقت استراحت بخواهد. 

کادر فنی ایران که می‌دانست بازیکنان ترکیب اصلی٬ به دلیل دیدار سنگین شب گذشته برابر چین خسته‌اند٬ قلی‌زاد را هم به جای زرینی به میدان فرستاد. 

اشتباهات پیاپی صفایی بالاخره باعث شد پیروت‌پور به جای خود بازگردد. فرهاد سال‌افزون هم جای وادی را در ترکیب اصلی گرفت اما این تعویض‌ها بی‌ثمر بود و ژاپن با بازی کم نقص شیمیزو در حمله ست نخست را ۲۵ بر ۱۷ به سود خود تمام کرد.

تیغ تیز سامورایی‌ها
ژاپن ست دوم را هم با برتری آغاز کرد. سرویس‌های قدرتی شیمیزو و سوزوکی دریافت اول ایران را با مشکل مواجه کرد و باعث شد ژاپن ۷ بر ۴ پیش بیفتد. حضور غلامی در خط سرویس چند امتیاز پیاپی برای ایران داشت اما وقت استراحت فنی نخست ست دوم با نتیجه ۸ بر ۶ به سود تیم مهمان ثبت شد. با حضور شریفات در میدان ایران بازی سرعتی را هم در دستور کار خود قرار داد و تک دفاع وادی بازی را در امتیاز ۹ به تساوی کشاند. از این لحظه به بعد رقابت پایاپای دوتیم دوباره آغاز شد اما پیروت‌پور روی تور دفاع شد تا وقت استراحت فنی دوم هم ۱۶ بر ۱۴ به نام ژاپن ثبت شود.

در بازگشت دو تیم به میدان٬ بازی کم اشتباه فوکاتسو و یاناگیدا اجازه نزدیک شدن به تیم ایران نمی‌داد تا در امتیاز ۲۰ بر ۱۸ اکبری تقاضای تایم‌اوت کند اما این یاناگیدا بود که در ادامه از حسین امتیاز سرویس گرفت. 
حضور رحمان داودی و سال‌افزون هم کمک زیادی به ایران نکرد تا ژاپن ست دوم را هم ۲۵ بر ۲۲ به سود خود تمام کند.

رحمان به ژاپن رحم نکرد
در آغاز دست سوم٬ رحمان داودی جای زرینی را که پراشتباه ظاهر شده بود گرفت. ابتدای این ست هم با بازی شانه به شانه دوتیم همراه بود اما ایران موفق شد با حساب ۸ بر ۶ نخستین وقت استراحت فنی ست سوم را به نام خود ثبت کند.

در بازگشت دو تیم به زمین ایران با تیزهوشی فیاضی یک امتیاز دیگر گرفت تا در امتیاز ۹ بر ۶ به سود تیم کشورمان٬ ماساشی نامبو تقاضای تایم‌اوت کند.
شیمزیو یک امتیاز سرویس از فیاضی گرفت تا ژاپن برای لحظاتی فاصله را کم کند اما اشتباه فوکاتسو ایران را ۱۲ بر ۹ پیش انداخت. پس از چندبار رد و بدل شدن سرویس رحمان داودی از فوکاتسو امتیاز سرویس گرفت تا ایران با حساب ۱۶ بر ۱۲ به پیشواز وقت استراحت فنی دوم ست سوم برود.

سرویس بعدی رحمان با بدشانسی محض از روی تور رد نشد اما در ادامه ایران با کار خوب این بازیکن و هوشیاری فیاضی ۱۹ بر ۱۴ پیش افتاد.

تایم‌اوت نامبو هم برای مردان سرزمین آفتاب تابان سودی نداشت تا ایران با کار خوب پیروت‌پور ۲۲ بر ۱۶ از حریف پیش بیفتد اما اشتباه همین بازیکن اکبری را مجبور کرد در امتیاز ۲۲ بر ۱۸ از وقت استراحت استفاده کند. در امتیازات پایانی دست سوم سال‌افزون هم جای وادی را گرفت و ایران با اسپک داودی ست سوم را ۲۵ بر ۱۸ به سود خود به پایان رساند.

تکرار تاریخ!
ایران ست چهارم را هم با ترکیب دست سوم آغاز کرد. حضور یاناگیدا در هط سرویس و امتیازی که این بازیکن از حسین گرفت باعث برتری ۴ بر ۲ ژاپن شد. این فاصله امتیاز تا نخستین وقت استراحت فنی ست چهارم برجا ماند و ژاپن با حساب ۸ بر ۶ از ایران پیش افتاد. در ادامه ژاپن به بازی سنتی خود٬ زدن توپ‌های سرعتی رو آورد. ایران هم سعی می‌کرد با استفاده از کارهای ترکیبی از حریف امتیاز بگیرد. دو اشتباه پیاپی از پیروت‌پور و وادی برتری ژاپن را به چهار رساند تا در امتیاز ۱۴ بر ۱۰ اکبری تقاضای تایم‌اوت کند. 

 در بازگشت دو تیم به میدان دفاع سه نفره٬ فیاضی٬ وادی و غلامی٬ شیمیزو را روی تور ناکام گذاشت تا این‌بار در امتیاز ۱۴ بر ۱۰ نامبو وقت استراحت بخواهد. 

وقت استراحت فنی دوم این ست هم با برتری ۱۶ بر ۱۳ ژاپن همراه بود. برتری ژاپن تا امتیاز ۱۹ بر ۱۷ باقی ماند اما در این امتیاز پیروت‌پور جای وادی را گرفت و ایران با اسپک داودی فاصله را به حداقل رساند اما اشتباه همین بازیکن در امتیاز ۲۱ بر ۱۸ دومین تایم‌اوت اکبری را در پی داشت. در بازگشت دو تیم به میدان ایران بازهم فاصله را کم کرد تا در امتیاز ۲۳ بر ۲۱ ژاپنی‌ها وقت استراحت بخواهند. در ادامه اما ورق به سود ایران برنگشت تا ژاپن با برتری ۲۵ بر ۲۲ در این ست مانند بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ پکن ایران را ۳ بر یک شکست دهد و قهرمان قاره کهن شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: والیبال ، آسیا ، ایران ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۲۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
مشکل ما غروره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
نمی دونم چرا یه چندتا از خوبا رو نمیبرن درسته جونا رو باید برد تجربه کسب کرد نکه الکی الکی هی جام آسیا رو بدن به این و اون آخرم بیان بگن ما اینا واسمون مهم نبود اونیکی مهمه ...هر چی به جای خود لطفا خبرنگاران پیگیری کنند...راستی روزتون هم مبارک خدا قوت❤
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۳:۰۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
خب راست میگن ایشون.
اگه میخواین محک بزنین جوونا رو، ببرینشون بازیهای دوستاته. نه جام آسیا...
آخرین اخبار