ایران زمین/ 3

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان+ تصاویر

غار خفاش‌ها از پدیده‌های نادر طبیعی استان ایلام است که تاکنون به خوبی شناخته نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال‌های اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهان‌گردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.

در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.

در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم. این‌بار به سراغ منطقه‌ای گردشگری در استان ایلام می‌رویم.

استان ایلام با مسا‌فتی در حدود 20133 کیلومتر مربع در غرب کشور، دومین استان ایران به لحاظ امنیت است.

این استان در زمره استان‌های نیمه مرطوب کوهستانی ایران است که وسعت، عظمت جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی آن هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان
 
غار‌های شگفت‌انگیز‌ی در دل کوه‌های استان ایلام وجود دارند، که غار خفاش در شهرستان دهلر‌ان یکی از آنهاست. 

این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهرستان دهلر‌ان واقع شده و به دلیل زندگی هزاران خفاش در آن، به غار خفاش معروف شده است.

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان

 غار خفاش که حدود255 متر طول، 30 متر عرض و 50 متر ارتفاع دارد، یکی از غار‌های تاریخی عصر غار‌نشینی است که بعدها به زیستگاه خفاش‌ها تبدیل شد.
 
در این غار، دهلیزهای وسیعی وجود دارند که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد. در این غار بیش از 30 هزار خفاش از گونه‌های مختلف همچون دم موشی، خفاش دم‌دار و خفاش بال پهن زندگی می‌کنند. 

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان

کشاورزان این منطقه برای تقویت زمین‌های زراعی خود از توده عظیم فضله خفاش در کف این غار که طی هزاران سال پدید آمده، استفاده می‌کنند.

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان
 
گردشگران بسیاری در فصل تابستان برای دیدن از این پدیده نادر به استان ایلام سفر می‌کنند. بهترین زمان برای دیدن خفاش‌ها هنگام غروب و زمانی است که خفاش‌ها به صورت دسته‌های بزرگ از دهانه غار خارج می‌شوند . این خفاش‌ها پس از پروازی سه کیلومتری تا شهر و کمی گشت و گذار دوباره به غار بر می‌گردند. 

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان

خفاش به علت قرار گرفتن در انتهای زنجیره غذایی‌، نقشی مهم در کنترل کاهش حشرات دارد و از این رو در چرخه محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است. 

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان

غار خفاش در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت است.

خفاش‌های غار دهلر‌ان عصای دست کشاورزان




انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۴:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
واقعا جای دیدنی می باشد...
آخرین اخبار