این روزها پدیده "بازیکن سالاری" آفت بزرگی سر راه هر تیمی بوده است که از فوتبال ما مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال، فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به بررسی پدیده شوم "بازیکن سالاری در فوتبال" می‌پردازیم که در فوتبال ایران ریشه دوانده است.
 
"فرهنگ بازیکن سالاری" از سال‌های پیش تاکنون پدیده‌ای بهنام بازیکن سالاری در فوتبال ایران وجود داشته که ضربات جبران ناپذیری به این رشته زده است، بازیکن سالاری جریان تخریب برانگیزی بوده که هنوز در فتبال ما یافت می‌شود و به شکل بسیار زیادی هر روز بدتر از روز قبل شاهد آن هستیم.
 
**علل فرهنگ غلط بازیکن سالاری
 
شاید این اشتباه‌ترین نوع فرهنگ باشد که در فوتبال ما باب شده است که علل عمده این فرهنگ به مدیریت ضعیف در باشگاه‌های ما بوده است که ریشه دوانده و از نسلی به نسل آینده منتقل شده و همانند خوره جسم و جان فوتبال را می‌خورد.
 
** بازیکن سالاری چیست؟
 
بازیکن سالاری پدیده مخربی بوده که در تیم‌های ما دیده می‌شود بدین صورت که بازیکنان مطرح و ستاره در یک تیم به جای آنکه همانند سایر بازیکنان معمولی به تیم خود کمک کند، با تشکیل باند، تفره رفتن از تمرین و به سخره گرفتن ضوابط تیمی اساس کار را زیر سؤال می‌برند، این گروه همانند "بز گر" فضای مسموم را ایجاد کرده و توان تیمی را می‌گیرند.
 
** مضرات فرهنگ غلط بازیکن سالاری
 
از مضرات عدیده فرهنگ اشتباه بازیکن سالاری می‌توان به دودستگی و یا چند دستگی در تیم‌ها، وجود باند و ایجاد فضای تنش‌آور و حتی تعویض مدیران اشاره کرد.
 
یک بازیکن ملزم به اجرا و رعایت اصول خاصی است که در تیم و قراردادی که بسته است و بنابر این بازیکن سالاری درست نقطه مقابل بوده و راهی برای مقابله با دورویی و کارهای پشت پرده است.
 
متأسفانه در فوتبال ایران با وجود شعارهای فراوانی که وجود دارد اما باز هم شاهد چنین پدیده‌ای هستیم و یکتیم را از یکدستگی دور می‌سازند.
 
** بیماری مهلک بازیکن سالاری در کشورهای صاحب سبک فوتبال
 
شما می‌دانید در کشورهای صاحب سبک و بازیکنانی چون مسی، رونالدو، اینیستا، کاسیاس، ژاوی، وین رونی، ابراهیمویچ، جراد و دیگر بازیکنان جزو ستاره‌های بی‌نظیر و بی‌همتای فوتبال هستند، اما آیا دیده‌اید در زمین فوتبال از این فرهنگ پیروی کنند و همیشه خود را پایین‌تر از یک بازیکن معمولی به حساب آورده‌اند. "بازیکن سالار" همه هوش و حواس خود را به حاشیه داده‌اند و منتظرند تا دیگران جور آنان را بکشند.
 
** بازیکن سالاری بلای جان سرخابی‌ها
 
شاید تیم‌های پرسپولیس و استقلال از این فرهنگ غلط بیشترین آسیب را دیده‌اند. گاهی بوده که این تیم‌ها با حضور بازیکنان مطرح و کلیدی و تبعیت از این فرهنگ، دستشان از بسیاری از جام‌ها کوتاه شده است و کامیابی آنها به ناکامی مبدل شده است، که چرا این فرهنگ غلط روز به روز بیشتر می‌شود و چرا این گونه تیم‌ها با پیروی از این فرهنگ به ورطه سقوط کشیده می‌شوند.
 
** مبارزه با فرهنگ بازیکن سالاری
 
مربیان فراوان و گذشته فوتبال کشورمان از ابتدا تاکنون با فرهنگ غلط بازیکن سالاری مبارزه کرده اند که می‌توان به ماجرای قدیمی مایلی‌کهن سرمربی وقت تیم ملی و علی دایی بازیکن اشاره کرد و در طول سال‌ها مربیان فراوانی بوده که به مبارزه با این فرهنگ رفته‌اند و نمونه اخیر کی‌روش بود که با جذب مهدی رحمتی با این پدیده مبارزه کرد، اما در مصاحبه‌های پیش‌کسوت‌های فوتبال به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.
 
** ابراهیمی: ضعف مدیریت عامل اصلی وجود بازیکن سالاری در فوتبال ماست
 
ناصر ابراهیمی، در خصوص بازیکن سالاری در فوتبال ما گفت: به نظر من اکنون به هیچ وجه با پدیده بازیکن سالاری روبرو نیستیم زیرا در هیچ یک از تیم‌ها ستاره‌ای نداریم.
 
وی در ادامه افزود: در گذشته با توجه به وجود و وفور ستاره‌ها خصوصاً دهه هفتاد با پدیده شوم بازیکن سالاری مواجه بودیم.
 
ابراهیمی ادامه داد: در واقع در حال حاضر بازیکن مطرحی در سرخابی‌ها وجود ندارد که پدیده و تأثیرگذار باشد، نمی‌توان گفت که با این پدیده مواجهیم.
 
پیشکسوت فوتبال کشورمان بیان کرد: زمان ما ستاره‌هایی چون حاجیلو، بیانی، پنجعلی، محمدخانی، پیروانی، شاهرودی، درخشان، عربشاهی و چنگیز بازی کردند شما قضاوت کنید اکنون چه کسانی بازی می‌کنند که ستاره باشند.
 
وی به علل پدیده "بازیکن سالاری" پرداخت و گفت: مدیریت ضعیف و دلالان فوتبال عامل اصلی بازیکن سالاری‌اند.
 
ابراهیمی در خصوص مبارزه کشورمان با این پدیده عنوان کرد: بطور حتم اگر مبارزه‌ای صورت نگیرد تیم و شیرازه آن فرو می‌پاشد چرا که اگر تیم در سراشیبی سقوط باشد بطور حتم ناکام می‌شود و از راس کار مبارزه شروع شود و مدیریت تیم سعی در رفع این پدیده کند.
 
** جباری: ضعف ساختار کلی فوتبال، عامل رواج "بازیکن سالاری" ست.
 
رضا جباری، در خصوص پدیده مخرب بازیکن سالاری در فوتبال گفت: متأسفانه این پدیده شوم در کشور وجود دارد و علت آن نشأت گرفته از ساختار کلی فوتبال کشورمان است.
 
پیشکسوت فوتبال کشورمان افزود: متأسفانه ضعف مدیریت عامل اصلی بازیکن سالاری در فوتبال است زیرا مدیریت پایین قرارداد سعی در باز گذاشتن دست بازیکن کرده و این بازیکن هر کاری که دلش خواست انجام می‌دهد.
 
وی ادامه داد: وقتی قراردادهای بد میلیاردی منعقد می‌شود راهی برای رسیدن به بازیکن سالاری است.
 
جباری بیان کرد: متأسفانه فرهنگ ورزش ما حرفه‌ای نیست و بازیکنان ما نیز حرفه‌ای رفتار نمی‌کنند و چون فاقد این فرهنگ هستیم، نمی‌توان امیدوار شد که فرهنگ ناب ورزشی داشته باشیم.
 
پیشکسوت فوتبال کشورمان تصریح کرد: وقتی بازیکنی در ساعت‌های شب عملاً در قهوه‌خانه حضور می‌یابد ناشی از پیروی کردن از پدیده "بازیکن سالاری" است و حتی مصاحبه‌هایی بر علیه سرمربی و مدیریت تیم نیز انجام خواهد داد.
 
وی یادآور شد: امیدوارم که هیچ‌گاه شاهد بروز این فرهنگ در فوتبال کشورمان نباشیم، زیرا بسیار مخرب است.
 
** چه تیم‌هایی با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند؟
 
هانطور که می‌دانید هر تیمی که در آن بازیکن مطرح و تأثیرگذار وجود دارد و آن بازیکن خود را تافته جدابافته می‌داند تیمی بوده که با پدیده بازیکن سالاری دست و پنجه نرم می‌کند و این رویه متأسفانه بلای جان سرخابی‌ها شده است.
 
** مقصران اصلی بازیکن سالاری
 
وجود دلالان فوتبالی، ضعف مدیریتی سرمربی تیم عاملان اصلی بازیکن سالاری در فوتبال شده است و زمانی این پدیده شوم بوجود آید علامت باند آن کم شدن بازیکن‌سازی است، البته این روند به لیگ‌های پایین‌تر نیز سرایت کرده است و با ادامه این روند خسار‌ت‌های جبران‌ناپذیری به پیکره فوتبال وارد می‌شود.
 
** سخنی با مقصران پدیده بازیکن سالاری؛ تا کی ما باید شاهد بازیکن سالاری باشیم؟
 
این سؤالی است که از مدیریت باشگاه‌ها مطرح می‌شود شاید شما یکی از ارکان تقویت فوتبال کشورمان هستید، پس در راستای موفقیت فوتبال باشگاهی که زیر مجموعه فوتبال ملی بوده گام بردارید و ریشه بازیکن سالاری را بخشکانید و فوتبال یک بازی گروهی بوده و تیم زمانی موفق می‌شود که انسجام را داشته و یک دست باشد و لذت بردن از فوتبال زمانی تحقق می‌یابد که تیم یک فرم و یک دست باشد. پس برای شاد کردن دل هوادار در جهت رفع این فرهنگ و توسعه فوتبال به عنوان یک بازی گروهی گام بردارید.
 
** سخن پایانی:
 
شاید بزرگانی در فوتبال ما آمده‌اند و رفته‌اند که همگی برای ترقی فوتبال این مرز و بوم تلاش کرده‌اند و همه با این پدیده که بلای جان تیم‌ها شده مبارزه کرد‌ه‌اند پس بیاییم در راستای مبارزه با فرهنگ شوم بازیکن سالاری که آفت هر تیمی بوده گام‌های اساسی و ارزنده برداریم.
 
این روزها پدیده بازیکن سالاری بلای جان گاهاً تیم‌هایی را از رسیدن به برد باز داشته و در مسیر ناکامی قرار می‌دهد پدیده‌ای که مخل فوتبال بوده و باعث تفرقه و دودستگی تیم خواهد شد و شیرینی فوتبال و محبوبیت بازیکن را به تلخی و نفرت از بازیکن مبدل می‌سازد.
 
گزارش: سید مهران حسینی
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۳:۲۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
گزارش خوبی بود،
روز خبرنگار را به همه شما عزیزان به ویژه خبرنگار عزیز جناب آقای حسینی تبریک عرض میکنم.
با آرزوی موفقیت همه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
رشید توماج
۱۵:۲۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
با عرض سلام
روز خبرنگار را به تمام خبرنگاران زحمت کش تبریک می گویم خصوصا به سید مهران حسینی بابت این گزارش زیبا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
واقعا گزارش کامل و جامعی بود. ممنون از زحماتتون
آخرین اخبار