در دنیای امروز تعاملات بین‎المللی به عنوان یکی از ارکان تقویت بنیه اقتصادی کشور حائز اهمیت است و نمی‎توان به طور مطلق آن را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برآورده کردن مشکلات معیشتی مردم و ساختن جامعه‎ای آرام و با ثبات به لحاظ اقتصادی و اجتماعی وظیفه تعریف شده‎ای است که مسئولیت آن برعهده قوه مجریه گذاشته شده است. و دولت‎ها نیز همواره برنامه‎ریزی‎های خود را با این سمت و سو تنظیم می‎کنند. ناگفته پیداست که رفاه اجتماعی و معیشتی در درجه اول بر تقویت قوای درونی کشور مانند تولید و اشتغال و کشاورزی متکی است، اما پر واضح است که در دنیای امروز تعاملات بین‎المللی نیز به عنوان یکی از ارکان تقویت بنیه اقتصادی کشور حائز اهمیت است و نمی‎توان به طور مطلق آن را نادیده گرفت.

"تحریم" کلیدواژه‎ای است که در سال‎های اخیر وارد ادبیات اقتصادی کشور شده و از سوی برخی مسئولان به عنوان اصلی‎ترین مانع رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور از آن یاد می‎شود. برخی نیز نفس تحریم را توفیقی اجباری برای کشف استعدادهای درونی کشور و تکیه بر قابلیت‎های درونی دانسته‎اند. 

بازی سیاسی با واژه
دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار بر این باور بود که تحریم ظلم بزرگی است که از سوی استکبار جهانی بر ملت ایران وارد شده است. لذا تلاش اصلی خود را بر گفت‎وگوها در زمینه شکستن دیوار تحریم‌ها به کار گرفت. به طوری که رئیس جمهور و اعضای دولت همواره در سخنرانی‎های خود رفع موانع تحریم را کلید حل و فصل مشکلات عنوان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در بزرگداشت هفته محیط زیست، در این باره اظهار داشت: "تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند، آن‌ها که ملت ما را تحریم کرده‌اند، ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند، اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست."

وی همچنین در جمع مردم خراسان شمالی گفت: "آن‌هایی که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی از جیب مردم بی‌خبرند." رئیس جمهور کشورمان معتقد است که مشکلات در ارائه دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها نشانه عمق تحریم‌ها است.

به دنبال این اظهارات سخنگوی دولت نیز در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه درباره تحریم بیان داشته که «به هر حال تحریم‌ها بسیار ظالمانه، غیر اصولی، غیراخلاقی و حتی ضدحقوق انسانی است و به خاطر تحریم‌هایی که صورت گرفته بخشی از منابع ما با وجود فروش نفت، به کشور وارد نمی‌شود. بنابراین، وقتی سرمایه‌گذاری کافی در محیط زیست انجام نشود آثار سوء به جامعه وارد خواهد شد، تمام کشورهایی که در این تحریم ظالمانه نقش داشتند همگی مقصرند؛ چرا که ایران را از منابعی که در اختیارش است محروم کردند.» نوبخت همچنین در جشن پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری عامل کاهش درآمدهای دولت را تحریم و عدم اجازه فروش نفت عنوان می‎کند. وی با اشاره به کاهش 50 درصدی قیمت نفت، گفت: در این شرایط باید کشور را با 24 میلیارد دلار اداره کنیم، در حالیکه هزاران طرح نیمه تمام و مشکلات بسیار دیگر داریم، این 24 میلیارد دلار را نیز نمی‌توانیم وارد کشور کنیم، لذا باید مانعی که اجازه  ورود این پول به کشور را نمی‌دهد را برداریم که آن مانع تحریم‌هاست.

نوبخت با بیان اینکه تلاش می‌کنیم حلقه تنگ تحریم‌های ظالمانه را بشکنیم، عنوان می‎کند که اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در این مسیر اشکال تراشی کرده و مذاکرات را بر هم بزنند و نمی‌توان گفت که تحریم بر کشور اثری نداشته است.»
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در گفت‎وگو با یکی از روزنامه‌ها گفته بود: "در فضای بین‌المللی درباره ایران دغدغه‌های جدی وجود داشت؛ تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه کشور وضع شده، در بخش بانکی، پولی و نفت و گاز و در آن اواخر حتی در حوزه معیشت، زندگی روزمره مردم دچار مشکل شده بود، کمبود دارو وجود داشت، نوعی بی‌ثباتی بر اقتصاد حاکم شده بود."

حجت‌السلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب نیز در اینباره تصریح کرده که مشکل ازدواج جوانان با رفع تحریم حل می‌شود، «اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود."

به گزارش باشگاه خبرنگاران هرچند هیچ عقل سلمیی موانع تحریم بر سر راه پیشرفت و تعالی کشور را انکار نمی‎کند، اما گویی مسیر گفت‌وگوها درباره رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی همگام با برداشتن تحریم‎ها تغییر کرد. به طوری که بعد از توافق وین علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی، با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ما به واسطه تحریم آغاز نشده است که بخواهد با حذف تحریم‌ها زمینه‌ای برای حل و فصل همه مشکلات فراهم شود، بیان می‎دارد: ما در حوزه اقتصادی در گذشته مشکلاتی را داشتیم که این مشکلات در نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد خلاصه می‌شود. وی همچنین در جمع انجمن اسلامی مهندسان می‎گوید: اقتصاد ایران فقط به دلیل تحریم‌ها به وضعیت کنونی رکود همراه با تورم مواجه نشده است، بلکه 3 عامل را در آن سهیم می‌دانم که ابتدا ساختارهای اقتصادی نامتوازن و نامتعادل است که از دوران قبل از انقلاب اسلامی باقی مانده، دیگری اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی است که به افزایش مشکلات بنگاه‌ها و اشتغال کشور دامن زده و تحریم عامل سوم وضعیت فعلی اقتصاد ایران است. وی اضافه می‎کند: تجربه نشان داده در شرایط رکود تورمی با افزایش پایه پولی بازگرداندن رونق به تولید فراهم نمی‌شود، بلکه به افزایش تورم کمک می‌کند، باحذف تحریم‌ها مشکلات اقتصاد ایران برطرف نخواهد شد، همان‌طور که قبل از اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم، بنابراین با برداشتن آن معجزه نخواهد شد، بلکه باید با اعمال سیاست‌های صحیح در راستای تسهیل روند فعالیت بنگاه‌ها رونق به اقتصاد بازگردد

در همین راستا سعید لیلاز عضو شورای مرکزی کارگزاران و از حامیان دولت روحانی در اظهار نظری می‎گوید: کسی گمان نمی‌کند با رفع تحریم مشکلات اقتصادی رفع شود.

صادق زیباکلام از اصلاح طلبان حامی دولت نیز با تاکید براینکه برداشتن تحریم‌ها «اقتصاد» را متحول نمی‌کند در یادداشتی به موضوع تحریم‎ها اشاره کرده و می‎نویسد: "این درست است که تحریم‌ها محدودیت‌ها و معضلات زیادی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده، اما با وجود گشایش اقتصادی‌ای که توافق به بار خواهد آورد، «تحول اقتصادی»، آن نقطه عطف تاریخی که توافق هسته‌ای به‌همراه می‌آورد، نخواهد آورد. وی اقتصاد دولتی را دلیل ناکارآمدی اقتصاد کشور عنوان کرده و می‎گوید: برداشته‌شدن تحریم‌ها خودبه‌خود نه اقتصاد ما را کارآمدتر خواهد کرد و نه لزوماً از فساد خواهد کاست.
 
محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز در تازه‎ترین اظهار نظرهای خود در چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفته است: دولت برای مقررات‌زدایی و اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار عزم راسخ دارد، اگر کسی گمان می‌کند که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات حل می‌شود، قطعا خطا کرده است. وی با بیان اینکه امروز همه از توافق انجام شده خوشحال هستند، بر نقد واقع‌بینانه تحولات پس از توافق برای همه فعالان اقتصادی و فرهنگ عمومی جامعه تأکید کرد و گفت: همانطور که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم به روشنی تأکید کردند رفع تحریم‌ها به معنای رفع موانع است و مرتفع شدن ان شرایط را برای صاحبان انگیزه و برنامه مهیا می‌کند تا با برنامه‌ریزی و به سرعت مسیر پیش‌روی را به منظور جبران عقب‌ماندگی‌ها در گذشته طی کنند.

با این وصف ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران از روز نخست انقلاب اسلامی با مسئله تحریم‌ها دست به گریبان بوده و مردم ایران بیش از هرکس دیگری با نام تحریم‌ها آشنایی دارند؛ اما اینکه چه شده است که به یک‌باره  مسئله تحریم‌ها مهم می‌شود و گاهی تحت بزرگنمایی قرار می‌گیرد، جای تامل دارد و این همه در حالی است که مردم فهیم ایران بهترین قضاوت‎کنندگان درباره فضای سیاسی و اقتصادی کشورشان هستند و همانطور که تاکنون در قبال معضلات و چالش‎های معیشتی همراه با دولت‎ها بوده‎اند، زین پس نیز با صبری جمیل دولت را در مسیر طی شده تاکنون همراهی خواهند کرد. اما دولت‎مردان بدانند که باید با کلامی شفاف و بدون بهره‎برداری‎های جناحی با مردم سخن بگویند که این مردم سیاسی‎ترین و آگاه‎ترین مردم زمانه خود هستند.

گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار