هر ساله 11 تا 16 مرداد‌ماه به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است و به مناسبت این هفته همایشی نیز در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اژیر جانی مورتزی نماینده یونیسف در ایران در خصوص شیردهی مادران گفت: امسال هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر بر شیردهی مادر و محیط کار تاکید دارد. حمایت و توانمند‌سازی تمامی مادران شاغل در بخش‌های رسمی و غیر‌رسمی، به نحوی که تماما قادر به حفظ اشتغال و پرورش کودک خود به خصوص تغذیه آنان با شیر مادر باشد هدف اصلی هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال می‌باشد.

وی با اشاره به حق کودکان برای برخورداری از منابع تغذیه با شیر مادر عنوان کرد: زمانی که مادران از فرصت‌های محدودی برای آمیختن توام کار و شیردهی کودکان خود برخوردارند، اغلب حق کودکان برای برخورداری از منابع تغذیه با شیر مادر ضایع می‌گردد. در سطح جهانی به دلیل نبود حمایت‌های کافی، زنان شاغل در بخش‌های رسمی و غیر‌رسمی در حفظ توام اشتغال و شیردهی با چالش مواجه می‌گردد.

مورتزی افزود: برای مثال مادران اغلب از مرخصی زایمان موردنیاز برخوردار نمی‌گردند و پس از بازگشت به محل کار خود به مکان، زمان و حمایت کافی به نحوی که قادر به تغذیه کودک خود با شیر مادر باشند، دسترسی کافی ندارند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از مادران اظهار کرد: زنانی که به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار می‌کنند، خود اشتغال هستند و یا به صورت فصلی یا قراردادی کار می‌کنند حتی زمانی که به کار بدون دستمزد در خانه مشغول هستند، همه نیازمند محیط حمایتی برای حفظ و ادامه موفق تغذیه با شیر مادر می‌باشند. دولت‌ها، کارفرمایان، همکاران، جامعه محلی و اعضای خانواده می‌توانند نقش موثری برای دستیابی به این موفقیت بازی نمایند.

نماینده یونیسف در ایران راجع به نگرانی‌های شغلی مادران بیان کرد: نگرانی مشترک در این زمینه، انصراف کارفرمایان از استخدام زنان در سنین باروری به دلیل ساز و کار‌های حمایتی از زنان باردار می‌باشد. اما در حقیقت کارفرمایان با اعطای مرخصی زایمان به مادران و حمایت ازتغذیه کودکان با شیر مادر، از منابع متعددی برخوردار می‌گردند.

وی ادامه داد: برای ارتقا منافع حاصل از تغذیه انحصاری با شیر مادر، اجرا و تدوین سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های جامع ضروری می‌باشد. این ساز و کار‌ها شامل قوانین حمایتی برای مبارزه بازاریابی نامناسب جایگزین شیر مادر از جمله شیرخشک، در دسترس بودن پرسنل بهداشتی و ... می‌باشد.

مورتزی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، مشاوره مناسب، آموزش و حمایت می‌تواند میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر کودکان زیر شش ماه را تا 90 درصد افزایش دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.