یك فوق تخصص گوارش كودكان گفت : ابتلای نوزادان به اسهال همراه با کاهش وزن باید خیلی سریع مورد توجه قرار گرفته و تحت مراقبتهای شدید پزشکی قرار گیرد.

دكتر مهری نجفی فوق تخصص گوارش كودكان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در صورتی که اسهال کودکان بیش از دو هفته به طول انجامد اسهال مزمن تلقی می شود گفت : علت این نوع اسهال در سنین مختلف متفاوت است .

وی با اشاره به اینکه علت اسهال در نوزادان یک تا سی روزه با علل اسهال در سنین بعد متفاوت است و معمولا نوزادان مبتلا به اسهال در این سن ممکن است با مشکلات عمده و بیماریهای تهدید کننده ای مواجه شوند ولی خوشبختانه شیوع اسهال در سنین نوزادی کم است .

این فوق تخصص گوارش کودکان یادآور شد : بچه هایی كه از شیر مادر تغذیه می شوند ممكن است دفعات مدفوع بیش از 10 تا 12 بار حتی در روز  داشته باشند که اگر از نظر وزن گیری ، نوزاد دچار مشکل نباشد مادران نباید نگران باشند چرا که مشکلی نوزاد را تهدید نمیکند و نیازی به تغییر برنامه غذایی و شیر نوزاد نمی باشد .

وی با تاکید به اینکه ابتلای نوزادان به اسهال در صورتی که همراه با کاهش وزن و عدم وزن گیری باشد باید خیلی سریع مورد توجه قرار گرفته و تحت مراقبتهای شدید پزشکی قرار گیرد تصریح کرد : ابتلای به اسهال در دوره بعد از نوزادی علل متعددی دارد که شایع ترین این علل عفونت ها هستند که ممکن است عفونتهای ویروسی ، باکتریایی یا پارازیت ها عامل اسهال شوند .

دکتر نجفی یادآور شد : علت دیگر بروز اسهال مزمن در كودكان ،عدم تحمل كربوهیدرات است كه گاهی به صورت مادرزادی این مشكل وجود داشته و گاه در اثر ابتلا به اسهال به دلیل عفونت ویروسی اتفاق می افتد که به دنبال آن ، مقدار آنزیم لاكتاز كم شده و قند موجود در شیر هضم و جذب نمی شود و کودک به محض خوردن شیر دچار اسهال آبكی می شود.

دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه از علل دیگری كه در سنین شیرخواری موجب ایجاد اسهال شود بیماری سلیاک است كه یك عدم تحمل پروتئینی به نام گلوتن است كه در گندم وجود دارد گفت : آلرژی به پروتئین شیر گاو از دیگر علل ابتلای کودکان به اسهال است که فرد با خوردن شیر گاو دچار اسهال می شود که ممکن است اسهال خونی مشاهده شود .

وی با اشاره به اینکه در سنین نوپایی ممکن است کودکان دچار اسهال شوند درحالی که رشد بسیار خوبی دارند یادآور شد : این نوع اسهال به " اسهال نوپا مرسوم است که فقط به دلیل رژیم غذایی نادرست و زیاد بودن مواد قندی در رژیم غذایی آنان است كه با تغییر رژیم غذایی و كم كردن مواد قندی و چربی مشكل اسهال بچه برطرف می شود. 

دکتر نجفی اظهار کرد : برخی از بیماریها نیز ممکن است موجب اسهال شوند که کم کاری لوزالمعده یا بچه هایی که مشکلات جراحی روده دارند از جمله این موارد هستند که خوشبختانه شیوع این موارد کمتر از موارد گفته شده است .

استاد دانشكده پزشكی دانشگاه تهران در ادامه با بیان ا ینکه نداشتن پرز روده یا غیر طبیعی بودن پرزهای روده در برخی از نوزادان موجب اسهال می شود که در این موارد بچه ، به سرعت وزن کم می کند که اکثر این بیماران در سنین زیر شش ماه فوق میکنند گفت : در بهترین مراکز دنیا این نوزادان تغذیه وریدی می شود و امروزه در برخی از مراکز پیوند روده انجام می دهند .

وی در پایان با تاکید بر اینکه احتمال شیوع عفونت ها و صدمات روزده در نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند بسیار کمتر نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می شوند است خاطرنشان کرد : توصیه می شود نوزادان تا شش ماه از شیر مادر و بعد از شش ماه با نظر پزشک رژیم غذایی کنترل شده ای داشته باشند .


انتهای پیام/

برچسب ها: نوزاد ، اسهال ، شیرمادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار