مسئول هیئت عامل اتاق تجارت ولایت پکتیا افغانستان گفت: درنظر داریم تا مارکت اموال ایرانی را در ولایت پکتیا راه اندازی کنیم که اتاق بازرگانی بیرجند می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ عبدالنصیر عملیار در نشست همکاری های اقتصادی مسئولان دولتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر کالاهای ایرانی از طریق پاکستان و از طریق یک یا چند واسطه به دست ما می رسد، تصریح کرد: انتظار داریم تا کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به ولایت پکتیا برسد.

مسئول هیئت عامل اتاق تجارت ولایت پکتیا افغانستان ،از دولت ایران خواست تا تجار این کشور را زیر نظر خود بگیرد و در نمایشگاه های مشترک ایران و افغانستان که سالانه برگزار می شود تجار این ولایت نیز بتوانند خود را معرفی کنند.

وی ادامه داد: در پایان این سفر تفاهم نامه های همکاری بین اتاق تجارت ولایت پکتا و اتاق بازرگانی بیرجند منعقد خواهد شد.

وی همچنین از عضویت هزار و ۱۵ عضودر این اتاق خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم در آینده روابط تجاری خوب و پایداری با ایران داشته باشیم به این استان سفر کرده ایم.

عبدالنصیر علمیار افزود: در همین راستا از اتاق بازرگانی بیرجند تقاضا داریم در آینده زمینه ارتباط ما با اتاق بازرگانی مشهد، تهران و اتاق مشترک ایران و افغانستان را فراهم کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه گفت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با توجه به مشترکات فرهنگی، مذهبی و زبانی که دارند از دیرباز روابط خوب و محکمی داشته اند.

علی اکبر فرامرزی به ۹۲۰ کیلومتر مرز مشترک کشور افغانستان با ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این کشور با سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان دارای مرز مشترک بوده که خراسان جنوبی بیشترین مرز مشترک را با این کشور دارد.

وی با بیان اینکه ایران از زمان تجاورز روسیه به خاک افغانستان تاکنون میزبان و پذیرای مهاجران زیادی از این کشور بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود دو میلیون مهاجر افغانی در کشور سکونت دارند که از این تعداد حدود هفت هزار نفر در خراسان جنوبی هستند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی بیرجند همچنین یادآور شد: از زمان ورود مهاجران افغان به کشور تاکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز مهاجر در کشور تحصیل و حدود ۱۵ هزار دانشجو از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.