گارد دوم تیم ملی بسکتبال ایران معتقد است سرمربی آلمانی این تیم با بالابردن اعتماد به نفس بازیکنان تیم ملی بسکتبال، کار بزرگی کرده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، حامد آفاق، بازیکن تیم ملی بسکتبال کشورمان این روزها در تورنمنت اطلس اسپرت دوباره به روزهای خوبش برگشته و با سه پرتاب سه امتیازی پی درپی اش ما را به یاد روزهای اوج آسیایی انداخت. او معتقد است تفکرات تیمی درک بائرمن دوباره انگیزه و اعتماد به نفسش را برگردانده و ایران می‌تواند راحت‌تر از سال قبل عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد. گفت‌وگوی کوتاه با حامد آفاق را در حاشیه جام اطلس اسپورت چین می‌خوانید.   

دیدارهای ایران را در اطلس اسپورت چطور دیدید؟

بعد ازیک هفته تمرین به این تورنمنت آمدیم.با این وجود خوب توانستیم خواستهای بائرمن را به اجرا وهر بازی بهتر شدیم. یکی از نقاط مثبتی که او به تیم داده اعتماد به نفس است و به همه اطمینان کرده است .هیچ وقت یک نفر را بطور ثابت در ترکیب فیکس قرار نداده است.بارها شده نفرات اصلی را روی نیمکت نشانده و به عنوان نفر ششم و هفتم وارد میدان کرده است و این خودش باعث انگیزه برای جوانان شده تا بیشتر تلاش کنند که شاید نفر فیکس برای بازی فردا باشند. پس این می‌تواند مهمترین کار این مربی باشد که اعتماد به نفسها را بالا برده است.یکی دیگراز محاسن او اخلاق و رفتار خوبش است. بسکتبال زیبا و ساده هم سومین موضوعی است که با حضور وی در تیم ایران دیده می‌شود. تاکتیک بائرمن باعث شده تیمی بازی کنیم و دفاع تیمی هم داشته باشیم. شاید اگر مقابل آمریکا رو به کارهای انفرادی آورده بودیم با اختلاف 20 تا می باختیم. همه باهم حمله کردیم و همه باهم بردیم. همانطور که دیدید امتیازات تقسیم شد و درخطاها هم بازیکنان یکسان شده بودند. مقابل چین به نظر من حربه میزبان بود که دیدار اول را مقابل ما انجام داد تا از خستگی سفر ما استفاده کرده و مقابل ما پیروز شود که بهترین موقعیت را برای آنها فراهم کرد.

در دوره‌های گذشته مربیان ملی و باشگاهی شما را به یک بازیکن مطلق دفاعی تبدیل کرده بودند تا مشکل دفاعی سایر نفرات حل شود. ولی الان دوباره با دیدگاه بائرمن به جایگاه قبلی خود برگشتید.
مربیان قبلی تنها اندیشه شان  این بود که ببریم ولی راه و چاه آن را به ما نشان نمی دادند و از همه استفاده نمی کردند. حتی خود من که در بین پنج نفر اصلی و فیکس بود اعتماد به نفس بالایی نداشتم.

شاید شما و ساهاکیان دفاع بیشتری داشتید.
آن زمان مربیان تیم این را می خواستند. اما با این مربی اگر همگی در دفاع و حمله شرکت نکنیم بازیکن را بیرون می کشد.اعتقاد او تیمی است آنهم در همه کار.جوانان تیم بهنام یخچالی،سجاد مشایخی وسعید داورپناه را ببینید به خاطر همین تفکر و آرامشی که این مربی به آنها می دهد، می بینید که چه راحت بازی می کنند.چون بائرمن می خواهد که ما بازی را ساده ولی منطقی پیش ببریم.ناخواسته انگیزه ها بالا می رود ودر بعضی مواقع جوانترها حتی از  ما بهتر بازی می کنند.این روش آینده بسکتبال ما را تضمین می کند.
 
آیا انگیزه آفاق برگشته و دیگر صحبت از رفتن نمی کند؟
100 درصد. مربیان قبلی همه صرب بودند و اعتقاد داشتم که دیگر به بازیکنان ایرانی نمی توانند اطلاعاتی بدهند و همین باعث بی انگیزگی شد. هر صربی که می رفت صرب بعدی می آمد جای پای قبلی می گذاشت و همان روش‌های قبلی پیاده و پی گیری شد ولی با آمدن بائرمن آن  روش‌ها از بین رفت. خود من هم با انگیزه بیشتری کار می کنم. او خواسته اش را در هر تمرین بیان می کند و اشتباهات ما را در عملی کردن تاکتیک‌هایش بازگو می‌کند. حتی اگر بهترین بازیکن ایران باشی. پس همه سخت گوش به فرمان او هستیم.
 
بعد از چهار مسابقه بالاخره در ترکیب پنج نفره معروف برای سه دقیقه کنار هم بازی کردید،آن موقع چه حسی داشتید؟
حس همان حس بازیهای آسیایی بود. ولی الان فکر می کنم دو سه نفری در تیم هستیم که شاید در زمان نه چندان دوری باید از تیم ملی برویم  ولی وقتی جوانترها در کنار ما با زمانهای یکسان میدان می بینند تجربه بیشتری پیدا می کنند و به ما هم تایم استراحت بیشتری داده می شود.
 
یک ماه و نیم دیگر بیشتر وقت ندارید.نتیجه را پیش بینی می کنید؟
با روندی که در پیش گرفته ایم و وقتی در یک هفته اینقدر پیشرفت داشته ایم اگر خواستهای بائرمن به طور کلی اجرا شود من قول می دهم در چین حتی راحت‌تر از سالهای قبل قهرمان شویم.

شادابی تمرینات را در چه چیزی می بینید؟
فکر می‌کنم این عامل هم به تفکرات بائرمن برمی گردد. هر وقت حس می کند خستگی به سمت ما آمده است به سرعت نوع تمرین را تغییر می دهد. یا با صحبت و شوخی روند را عوض می کند. او حتی به میتینگهای طولانی مدت همانند مربیان داخلی یا خارجی قبلی اعتقاد ندارد. دو کلیپ دو دقیقه ای و صحبت کوتاه جلسه را به پایان می برد چون معتقد است نشستهای طولانی بازیکن را خسته می کند.در واقع 10 دقیقه اش بسیار مفیدتر از بقیه بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار