سالیانه بیش از هزار و 800 واحد فرآورده های خونی برای کسانی که نمی توانند خون های معمولی را دریافت کنند و به هر نوع خونی واکنش می دهند، تهیه می شود تا با خون فرد اهدا کننده سازگاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عیسی جوادی  در نشست خبری که به مناسبت سالروز چهل و یکمین سال فعالیت سازمان انتقال خون ایران برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که به اهدای خون خود می پردازند، هدفی مهم تر از نجات جان سایر هموطنان خود ندارند.

وی با بیان اینکه زنان استان اصفهان، درصد کمی از جامعه را برای خون دهی و مشارکت شامل می شوند، افزود: این درحالی است که آنان 50 درصد خون و فرآورده های خونی را به خود اختصاص می دهند.

معاون فنی اداره كل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه افراد در تابستان و فصل گرما، کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند، ابراز کرد: در شاخص هایی که برای اهداکنندگان وجود دارد، شاخص های ویروسی رو به کاهش است.

جوادی با بیان اینکه یکی از وظایفی که بر عهده سازمان انتقال خون می باشد، پیگیری و مراقبت از خون برای کاهش مشکلات ناشی از تزریق است، تصریح کرد: از جمله فعالیت های مهم سازمان انتقال خون، راه اندازی "سیستم هموویژلانس" است که معادل فارسی آن، مراقبت از خون می باشد.

وی اضافه کرد: از سال 89 تاکنون فعالیت های زیادی برای آموزش پرستاران صورت گرفته که منجر به همکاری دقیق بین سازمان انتقال خون و مراکز درمانی شده است.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 89، در ابتدا 3 مرکز تحت پوشش جهت آموزش های لازم قرار گرفتند و این در حالی است که در سال 93 تعداد این مراکز به 29 مرکز رسید و در سال جاری سعی بر افزایش این مراکز به تعداد 37 مرکز خواهیم داشت.

جوادی با اشاره به اینکه عوارض گزارش شده از تزریق خون به برخی بیماران در سال گذشته، 249 مورد بوده و عوارضی همچون آلرژیک را در بر داشته است، اظهار کرد: گاهی اوقات بیمارانی که خون و فرآورده های خونی را دریافت می کنند، منجر به ایجاد عوارضی در بدنشان می شود که این عوارض خوشبختانه تاکنون عوارض تهدید کننده نبوده و به صورت بسیار جزئي بوده است که با کمک همکاران و با استفاده از داروهای مناسب برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: عوارض موجود بسته به پروتکل درمانی در بیمارستان ها همیشه منجر به حذف شدن خون نمی شوند و برخی از عوارض ناگزير است و به صورت اتفاقی پیش می آید.

معاون فنی اداره كلانتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه هر خونی قابلیت تزریق ندارد، گفت: سالیانه بیش از هزار و 800 واحد فرآورده های خونی برای کسانی که نمی توانند خون های معمولی را دریافت کنند و به هر نوع خونی واکنش می دهند، تهیه می شود تا با خون فرد اهدا کننده سازگاری داشته باشد.

جوادی یادآور شد: در سال گذشته برای یکی از بیماران قلبی، با روشی به نام "اُتولوک"، تزریق خون از بیمار به خودش صورت گرفت و این در جایی مدنظر قرار می گیرد که برخی بیماران خاص هم ممکن است نیاز به خون اختصاصی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آمار خون اشعه دیده در سال 93، يك هزار و 216 واحد بوده است، تصریح کرد: خون اشعه دیده در راستای کاهش عوارض ناشی از تزریق به کار می رود که دستگاه مخصوص به آن از سال 90 وارد استان اصفهان شد و از سالِ بعد از آن، شروع به فعالیت کرد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.