هوش مصنوعی در صنایع نظامی قابلیت تولید "روبات‌های قاتل" را به وجود آورده که تهدیدی علیه جامعه بشری است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی 6 مردادماه در بوئینس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شد. اما چیزی که سبب تفاوت این کنفرانس با نمونه‌های مشابه شد، ارسال نامه بیش از 100 اندیشمند و پژوهشگر برجسته دنیا به این کنفرانس بود. در این نامه که اندیشمندان برجسته‌ای چون "استیوهاوکینگ" و "اریک موروتیز" مدیر پژوهش مایکروسافت آن را امضاء کرده بودند؛ نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در صنایع نظامی به شدت هشدار داده شد در بخشی از این نامه آمده است: "همانطور که هیچ شیمیدان و زیست‌شناسی تمایل به تولید سلاح شیمیایی و بیولوژیک نداشت، پژوهشگران هوش مصنوعی نیز علاقه‌ای به از بین رفتن وجهه این حوزه با تولید سلاح ندارند." (بیشتر بخوانید)

*** "هوش مصنوعی" چیست؟

"هوش مصنوعی" به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که مانند انسان (منطقی) فکر می‌کند. این سیستم‌ها قابلیت آن را دارند تا در موقعیت‌های تعریف نشده با انعطاف بسیار بالا پاسخ دهند. توان تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه‌گیری مناسب، دیگر ویژگی مهم هوش مصنوعی است.

استفاده از هوش مصنوعی در تولید تسلیحات نظامی چندین سال است که توسط کشورهای غربی در دستور کار قرار گرفته و آمریکا اولین کشوری است که در این موضوع به صورت جدی وارد شده است.


"دارپا" سازمان پروژه‌های دفاعی آمریکا که تحت نظر "پنتاگون" کار می‌کند، طرحی را به نام ربات‌های جنگی در دست اجرا دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 اولین سربازان رباتیک به ارتش آمریکا افزوده شود.


تولید سربازان رباتیک جنگی با استفاده از هوش مصنوعی، چالش‌های فراوانی دارد. رباتی که بتواند در موقعیت‌های خطرناک جنگی مانند یک انسان بیندیشد و منحصرا برای کشتن برنامه‌ریزی شده باشد، مخاطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

خطر تسلیحاتی که به هوش مصنوعی مجهزند جامعه جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد. تولید ربات‌های انفجاری، ربات‌های مخصوص ترور و ربات‌های مجهز به تسلیحات سنگین نمونه‌هایی است که بزودی در سایه هوش مصنوعی وارد بازار تسلیحاتی خواهد شد.



چیزی که در استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات نظامی باعث نگرانی‌ها شده است اینکه ساختن چنین تسلیحاتی نیازمند دسترسی به مواد پیچیده‌ای نیست و می‌توان آن را به آسانی و به طور انبوه تولید کرد، از طرفی بسیاری از سلاح‌هایی که به صورت خودمختار طراحی شده‌اند، کاملا برای اهداف غیرانسانی مانند ترور و بی‌ثباتی استفاده می‌شوند که این امر به سود بشریت نیست.


قابل توجه اینکه استفاده از هوش مصنوعی در تولید "روبات‌های قاتل" درحالی رخ می‎دهد که در جنگ‌ها و خشونت‌ها بیشترین آسیب به غیر نظامیان وارد می‎شود و می‌توان از این فناوری برای دفاع از آنان استفاده کرد.


از طرفی نیروی انسانی در میدان نبرد دارای قدرت تشخیص و آستانه تحمل است که این امر از خشونت‌های بی‌مورد جلوگیری می‌کند، اما ربات‌هایی که با هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده‌اند درک مشخصی از شرایط ندارند. با گسترش استفاده از تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی، به زودی جامعه جهانی نیازمند پیمانی بین‌المللی مانند معاهده منع اشاعه تسلیحات شیمیایی و اینبار دربرابر خطرات گسترش تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی خواهد بود.

ایالات متحده درحالی تلاش دارد در آینده‌ای نزدیک یک چهارم ارتش خود را با روبات‌های قاتل جایگزین کند که این سربازان تنها در خارج از آمریکا فعالیت خواهند کرد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: هوش ، مصنوعی ، ربات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار