زنجان؛

جنگل‌ها از مهمترين سامانه‌های حيات بخش زندگی بشری

جنگل‌ها به عنوان يكی از مهمترين سامانه های حيات بخش بشر جايگاه انكارناپذيری در تأمين رفاه، آسايش و سعادتمندی جوامع بشری دارند.

جنگل‌ها از مهمترين سامانه‌های حيات بخش زندگی بشریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ جنگل و درخت نه تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی برای همه انسان ها جایگاه و ارزش ویژه ای دارد.

رییس اداره جنگل کاری استان زنجان با اشاره به اهمییت جنگل و توسعه آن بر زندگی بشر افزود: اراضی جنگلی به دليل ريشه دواندن گياهان و درختان و فعاليت ميكروارگانسيم هاي موجود در جنگل ها، موجب نفوذ نزولات آسماني درخاك و ذخيره اين نزولات مي شوند به طوري كه هر هكتار جنگل قادر به ذخيره سازي 500 تا 2 هزار متر مكعب آب است.

معانی گفت: در نتیجه پوشش گياهي درختان به دليل حفاظت از خاك ، قدرت نگهداري و جذب نزولات وكاهش سرعت سقوط برف و باران بر زمين نقش انكار ناپذيري در جلوگيري از فرسایش خاک و جاري شدن سيلاب و كاهش اثرات مخرب آن دارد.

وی ادامه داد: ضمن اين كه زمان نفوذ يك ليتر آب در جنگل حدود 7 دقيقه و در اراضي كشاورزي 46 دقيقه است در حالي كه در مناطق غير جنگلي اين زمان به حدود 4 ساعت افزايش مي يابد.

رییس اداره جنگل کاری استان زنجان خاطر نشان کرد:به عبارتي توان نفوذ پذيري نزولات در خاك هاي جنگلي 40 برابر بيشتر از اراضي غير جنگلي است.

پوشش هاي گياهي به ويژه درختان در كاهش آلودگي هواي ناشي از سوخت واحدهاي صنعتي ، خودروها ومنازل تاثير به سزايي دارند. جنگلها از مصرف كنندگان عمده دي اكسيد كربن ناشي از سوختهاي ياد شده هستند.

جنگل ها از مصرف كنندگان عمده دي اكسيد كربن ناشي از سوخت هاي فسیلی هستند و از آنجا كه دي اكسيد کربن از گازهای گلخانه ای محسوب می شود، مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی افزایش میانگین دمای زمین و به دنبال آن اختلال در محيط زيست انساني آن را در پی خواهد داشت.

بنابراين حفاظت و توسعه جنگل ها موجب جذب و رسوب دي اكسيدكربن و مانع افزايش گرماي زمين و بروز پديده گلخانه اي خواهد شد.

با توجه به رشدروز افزون جمعيت انساني و توسعه بي حد و حصر تكنولوژي و قرارگرفتن در عصر فرا صنعتي كه جوامع بشري از يك طرف با محدوديت منابع جنگلي و از سوي ديگر با آلودگي محيط زيست دست به گريبان هستند، نقش و جايگاه جنگلها به دليل برخورداري از ارزش هاي فراوان و متنوع در جلوگيري از آلودگي ها اجتناب ناپذير است.

معانی در پایان بر اهميت روز افزون نقش زيست محيطي جنگل ها و تأثير همه جانبه آن در توسعه پايدار تاکید کرد و گفت :براي ترويج فرهنگ حفاظت و حراست از جنگل ها و به منظور برخورداري كامل از كليه ارزش هاي زيست محيطي، دست در دست يكديگر تلاشي مشترك را عينيت بخشيم تا جنگل ها همچنان به عنوان ابزار آرامش و سعاتمندي نسل هاي امروز و فردا پايدار بمانند.



انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.