ساری؛

هویج جنگلی یا شقاقل مازندرانی بیشتر بشناسید

در کتب فارسی با نامهای هویج وحشی ، هشفیفل ، اشقاقل، هشقیقل ، ششقاقل ، گزربری ، ریشه گزربری ، زردک ریگی ، شقاقل آمده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ گیاه شقاقل در ماسه های مرطوب و حاشیه جنگلهای متراکم انتشار دارد. در ایران در دماوند ،جنگلهای شمال ایران و سایر اماکن مرطوب می روید و بیشتر زیر درختان متراکم است. در مازندران در جنگل های آمل رویش دارد ودر بازار هفتگی مردم آمل این محصول کوهی را به فروش می رسانند واز این میوه له صورت مربا استفاده می کنند ودر شیراز در کوه برفی می روید

به فرانسوی Panais و Panais cultiv e « نوع مزروع ان » و Panais checacul « نوع صحرایی ان » و به انگلیس نوع مزروع ان را Parsnip و نوع وحشی ان را Wild parsnip گویند.

گیاهی است از خانواده Umbelliferae و نام علمی نوع وحشی ان که ریشه ان شقاقل مرباست Malabaila schekakul Boiss و مترادف ان Pastinaca secacul Russ و Tordylium sekakul MILL است.

شقاقل گیاهی است دو ساله شکل ظاهری ان شبیه گیاه هویج برگهای ان دارای بریدگی و در عین حال دندانه دار ، ساقه های ان گوشه دار است. ریشه ان که برای تهیه مربا مصرف میشود نسبتا ضخیم و ضخامت ان در حد یک انگشت ، پر گره و کمی شیرین است. میوه ان در ابعاد یک نخود برنگ تیره و گلهای ان به صورت چتر مرکب در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می شود.

در اروپا بخصوص در فرانسه از نوع مزروع ان غذایی قدیمی دارند به نام Pot – au – feu که از گوشت گاو پخته و شقاقل مزروع و انواع سبزیجات بخصوص تره درست می کنند و چاشنی هایی که می زنند نسبتا خوشمزه می شود. دراروپا و امریکای شمالی به عنوان سبزی و همچنین علوفه به کار می رود.

ریشه گیاه شقاقل ازنظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم و تر می باشد و از نظر خواص معتقدند که باز کننده انسداد مجاری عروق ، مبهی و گرم کننده می باشد وبرای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد . اشتها را کاهش میدهد .

سوپی که از شقاقل و پیاز و پیاز فرنگی تهیه شده باشد از بهترین داروهای ادرار آور مؤثرتر است.

هرگاه برگ شقاقل را به سوپ فوق اضافه کنیم برطرف کنندۀ انواع روماتیسم است.

دربعضی افراد گرم مزاج تولید سردرد می نماید ، در صورتی که شقاقل را با مقداری عسل بخورید و یا مربای آن یا عسل را تهیه کنید ایجاد سردرد و کم اشتهایی نمی کند.

ترکیبات شیمیایی این گیاه ومیوه صحرایی را می توان گفت : در هر یک صد گرم نوع اهلی شقاقل خام آب 79 گرم، پروتئین 7/1 گرم، چربی 5/0 گرم، هیدرات‌های کربن (قند و نشاسته) 15 گرم، کلسیم 50 میلی گرم، فسفر 77 میلی گرم، آهن 7/0 میلی گرم، سدیم 12 میلی گرم، پتاسیم 541 میلی گرم، ویتامین آ 30 IU، تیامین 08/0 میلی گرم، ریبوفلاوین 09/0 میلی گرم، نیاسین 2/0 میلی گرم و ویتامین ث 16 میلی گرم مواد زیر وجود دارد

در هر یک صد گرم نوع اهلی شقاقل پخته آب 82 گرم، پروتئین 5/1 گرم، چربی 5/0 گرم هیدرات‌های کربن (قند و نشاسته) 13 گرم، کلسیم 45 میلی گرم، فسفر 62 میلی گرم، آهن 6/0 میلی گرم، سدیم 8 میلی گرم، پتاسیم 379 میلی گرم، ویتامین آ 30 IU، تیامین 07/0 میلی گرم، ریبوفلاوین 08/0 میلی گرم، نیاسین 1/0 میلی گرم و ویتامین ث 10 میلی گرم دارد.

انتهای پیام /ی

برچسب ها: هویج ، جنگلی ، شقاقل ، مازندران ، وحشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.