شهرکرد؛

سند جامع مدیریتی ذخیره گاه زیست کره، سبزکوه و تنگ صیاد رونمایی شد

سند جامع مدیریتی ذخیره گاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رونمایی شد.

سند جامع مدیریتی ذخیره گاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد رونمایی شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز شهرکرد؛سند جامع مدیریتی "ذخیره گاه زیست کره"، "سبزکوه" و "تنگ صیاد " استان چهارمحال و بختیاری با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رونمایی شد.

این سند جامع مدیریتی در 17 جلد تهیه و تدوین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در این آیین از برگزاری جشن ثبت ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو و رونمایی از سند جامع مدیریتی این ذخیره گاه، تا دو ماه آینده با حضور مسئولان سازمان یونسکو خبر داد.

شهرام احمدی گفت: این برنامه برای جذب حمایت مالی سطح ملی و بین المللی و اشتغال پایدار در استان موثر است.

احمدی افزود: پروژه ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزکوه با اهداف حفاظتی، توسعه پایدار و اهداف تحقیقاتی آموزشی و به منظور جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی اجرا می شود.

در آیین رونمایی از این سند در محل موزه تاریخ طبیعی استان در حاشیه منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، استاندار چهارمحال و بختیاری، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین ومدیران استانی حضور داشتند.

افتتاح چند طرح زیست محیطی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، دیدار با استاندار، حضور در شورای اداری و شرکت در نشست خبری از دیگر برنامه های سفر یکروزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان چهارمحال و بختیاری اعلام شده است.

در بیست و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو  (MAB –ICC)از 18 تا 22 خردادماه امسال در کشور فرانسه (پاریس)، "ذخیره گاه زیست كره"، تنگ صیاد" و "سبزكوه" استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۵۳۲ هزار هكتار مساحت، در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو ثبت شد.

ذخیره گاه زیست کره، مناطق حفاظت شده طبیعی زیستی بین المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.

منطقه حفاظت شده "سبزکوه" با مساحت 56 هزار و 308 هکتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و کیار، در150 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 30 کیلومتری شهر لُردگان قرار دارد.

منطقه سبزکوه از سال 1365 به دلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

منطقه حفاظت شده "تنگ صیاد" هم با مساحت 22 هزار و 896 هکتار و پارک ملی "تنگ صیاد" با مساحت چهار هزار و 372 هکتار جزء مناطق تحت حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 10 کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در سال 1349 از طرف شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید و شکار به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

"تنگ صیاد" در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هکتار از قسمت میانی آن به پارک ملی ارتقاء یافت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.