رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از بدعهدی آمریکایی‌ها، 30 ساعت پایانی مذاکرات وین و "قفل" بودن بسیاری مسائل و همچنین همکلاسی بودنش با ارنست مونیز می‌گوید.

یک خودمانی کوتاه با خالق مفهوم "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مفهوم "دبه" که وی اخیرا آن را به فرهنگ لغات دیپلماتیک وارد کرده است، گفت: من از کلمه "دبه" منظور خاصی نداشتم، چرا که این واژه یک اصطلاح مرسوم است که در جامعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ وقتی کسی به اصطلاح زیر قولش بزند و یا به تعهدش پایدار نباشد می‌گوییم "دبه درآورده است"، من هم در یکی از سخنرانی‌هایی که در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد اسلامی داشتم مسئله دبه" را مطرح کردیم که ظاهرا به یک جریان تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: ما در لوزان تفاهمی با آمریکایی‌ها درباره محورهای اساسی فناوری هسته‌ای مثل نطنز، فردو و اراک داشتیم، بعد از این تفاهم، آمریکایی‌ها پس از مدتی ظاهرا احساس کردند که شاید برخی از مسائل مورد غفلتشان قرار گرفته است و گفتند که باید فلان موضوع و بخش تغییر کند، در مقابل ما به آنها گفتیم که "این چه بازی است که درمی‌آورید؟ ما تصور می‌کردیم وقتی شما قولی می‌دهید برقولتان وفادارید با اینحال معلوم می‌شود اینکه درمورد شما می‌گویند که شما بدعهد هستید، درست است" و این ماجرا تا مذاکرات وین طول کشید.

صالحی اضافه کرد: ما در لوزان پیکره‌ای را تراشیدم که آنها سعی کردند که در وین این پیکره را نحیفتر کنند که خوشبختانه موفق نشدند، چرا که در طول مذاکرات وین ما به صورت بسیار هوشمندانه در برخی نقاط که طرف مقابل بر آنها حساسیت داشت، نگرانی‌ها را رفع کردیم و لذا نسبت به لوزان وضعیت برای ما بهتر شد.

ریس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته این موفقیت به یُمن ماه مبارک رمضان و خصوصا لیالی قدر و البته دعای مردم بود، من واقعا این برکت و لطف الهی را در 30 ساعت آخر مذاکره دیدم به این معنی که در 30 ساعت قبل از اتمام مذاکرات وین، بسیاری از مسائل "قفل" شده بود ولی در 30 ساعت نهایی، گویی که سد آب بشکند یکدفعه آب سیل‌آسایی جاری و باعث شد ما چیزهای را که می‌خواستیم بدست آوردیم.

** صالحی همکلاسی مونیز؟!

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا شما با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا همکلاس بوده اید، گفت: نه، مونیز همکلاسی من نبود ولی ما در یک دانشگاه مشغول تحصیل بودیم. من وقتی سال 1972 یعنی 43 سال پیش که در MIT دانشجوی دکترا شدم، آقای مونیز عضو هیئت علمی جوان MIT و استاد این دانشگاه بود. وی 5 سال از من بزرگتر است که البته از من جوان‌تر نشان می‌دهد این هم به دلیل فشار کاری است که ما داریم. من و آقای مونیز به دلیل اینکه در یک دانشگاه بودیم، دوستان مشترک بسیاری داریم یعنی همکاران کنونی مونیز در مسایل علمی، استاد راهنما و همکلاسی های من هستند که در دانشگاه تحصیل می‌کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۰:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
آقای صالحی به جای دبه باید واژه ی بشکه را به کار میبردند.آخه دیگه کی باید ما از گذشته درس بگیریم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بله به گفته ی آقای صالحی در 30 ساعت آخر سیل آمد اماااااااااااااااااااااااااا این سیل باعث منفعت ما نشد و تمام زحمات دکتر شهریاری و احمدی روشن و شهدای انقلاب و دفاع مقدس و خون دل خوردن های امام خمینی را با خود برد
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۲۲:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
به شما و دکتر ظریف افتخار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
حمید عارف زاده
۲۳:۲۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
باعرض سلام گرم خدمت دکتر صالحی .انشاالله سلامت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
دبه چیزی خوبی است و کاربردهای زیادی دارد رئیس قبلی من هم دبه را دوست داشت و کلی دبه خرید چون میگفت دبه گران میشود او الان رئیس نیست اما خیلی تلاش میکند دوباره رئیس شود و دبه هایش را به قیمت مناسب بفروشد تا سود کند
پس ما دبه را دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
ج قارونی
۱۱:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
خیلی خوشخیالین که 5+1 به قول قرارهایش عمل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
الهی شکر به خاطر همه نعمت هایی که به ما داده ای
Canada
علي قزويني
۰۹:۳۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
سلام دبه كردن يك اصطلاح قزويني ايست و معني ان اين است كسي چيزي را اول قبول كرده ولي بعدا بهانه هاي مختلفي مي اره تا اصل توافق را بهم بزنه
-
مهدي كياني
۰۷:۵۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
جناب آقاي دكترعلي اكبرصالحي:سطح سوادوبارعلمي شمابالابوده است كه به حول وقوه الهي توانستيددرگفتگو هاي مشترك هسته اي دست برتررادرجامعه جهاني كسب كنيدوباعث افتخاراين مرز وبوم شويد.ملت قهرمان ايران مديون تلاشهاي شماوهمكاران تان مي باشد.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۶:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
زمانیکه کار بلدباشی دنیا نمیتواندمانع حرکت بشود ومحدودیت بی معنی است آمریکا وبقیه میدانند
Iran (Islamic Republic of)
بوستانی
۰۶:۲۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
زنده باد دکتر صالحی
آخرین اخبار