آنچه در پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 به عنوان جمع بندی در اختیار همگان قرار گرفته، متنی است که ابعاد و جوانب مختلف آن قابل بررسی و تحلیل است. باشگاه خبرنگاران در چند قسمت، متن این جمع بندی را بازخوانی خواهد کرد. در این گزارش، قسمت دوم برجام را مطالعه خواهید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت دوم مستند بازخوانی برجام هسته ای، روز یکشنبه 4/5/1394 از شبکه خبر پخش شد. در گزارش زیر، مکتوب این مستند را مطالعه خواهید کرد.
 
بند 11
کلیه مفاد اقدامات مندرج در این برجام، صرفاً برای اجرای آن بین گروه 1+5 و ایران می‌باشد و نمی‌بایست به منزله ایجاد رویه برای هیچ دولت دیگری یا برای اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده ان.پی.تی و اسناد مربوط و همچنین اصول و رویه‌های بین‌المللی شناخته شده تلقی گردد.
 
بند 12
به جزئیات فنی اجرای این برجام در پیوست‌های این سند پرداخته می‌شود.
 
بند 13
اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5 و ایران در چارچوب این برجام به نحو مقتضی در زمینه مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای همکاری کرده و در طرح‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز که مشترکاً توسط طرفین تعیین شدند از جمله از طریق مشارکت آژانس همکاری خواهند نمود.
 
بند 14
گروه 1+5 پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد که تأیید می‌نماید که انعقاد این برجام نشانگر یک دگرگونی بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت بوده و تمایل شورا برای برقراری یک رابطه جدید با ایران را اعلام می‌نماید. این قطعنامه شورای امنیت همچنین لغو تمام قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت از روز اجرای برجام، ایجاد برخی مصونیت‌های خاص و خاتمه بررسی موضوع هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت طی مدت 10 سال پس از روز تصویب برجام را مقرر خواهد نمود.
 
بند 15
مفاد پیش بینی شده در این برجام برای دوره‌های زمانی مربوط به شرحی که در زیر خواهد آمد و جزئیات آن در پیوست‌ها ذکر شده است اجرا خواهد شد.
 
بند 16
گروه 1+5 و ایران هر دو سال یک بار یا در صورت نیاز زودتر در سطح وزیران دیدار خواهند کرد تا پیشرفت‌های حاصله را بررسی و ارزیابی کرده و  تصمیمات مناسب را با اجماع اتخاذ نمایند.
 
همان گونه که ملاحظه شد، در میان بندهای مرور شده، بند 14 مهم‌تر به نظر می‌رسد. در این بند، تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که اخیراً هم انجام شد، پیش بینی شده که در آن، قطعنامه های تحریمی قبلی از روز اجرای برجام یعنی حدود 2 ماه دیگر لغو می‌شود. برخی مصونیت‌های خاص و پیش بینی یک مدت 10 ساله برای خاتمه پرونده ایران در شورا از دیگر مفاد این بند است. البته آمریکایی‌ها چند ساعت بعد از تصویب قطعنامه اصطلاحاً دبه کردند و خواستار افزایش این مدت به 15 سال شدند.
 
در قسمت بعدی بازخوانی برجام اقدامات و تعهدات دو طرف را مرور می‌کنیم.
همچنین قسمت اول بازخوانی دیباچه "برجام" هسته‌ای را در اینجا بخوانید.

ادامه دارد/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار