لازم است تا برنامه‌ریزی مدونی برای کتاب و کتابخوانی از مرحله ایده‌پردازی کتاب تا مصرف کتاب از سوی خواننده طراحی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنجمین مراسم از سلسله نشست‌های بزرگداشت پیشکسوتان کتابخانه ملی به پاسداشت خدمات کامران فانی کتابدار، مترجم،‌ نسخه‌شناس و پژوهشگر ادبی اختصاص داشت. مردی که از نظر همه سخنرانان شخصیتی جامع‌الاطراف و یکی از شاخص‌های کتابخانه ملی ایران است.

در این مراسم حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ایران گفت: متأسفانه بزرگداشت بزرگان کتاب‌داری ایران با عصر عسرت کتاب همراه شده است، در دوره غلبه‌ پیامک‌خوانی بزرگداشت کتابداران ضروری است چرا‌که نیاز به استناد احساس نمی‌شود در یک چنین دوره‌ای مواجه با کسانی که برای یافتن یک استناد ساعت‌ها،‌ روزها و ماه‌ها تلاش می‌کنند ضرورت دارد و مایه عزتمندی است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه ما هنوز در کشورمان فاقد سیاست ملی کتاب هستیم. اگر‌چه تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده است اما هیچ برنامه‌ریزی هدفمندی برای طی مراحل ایده‌پردازی تا مصرف کوتاه از سوی خواننده اتفاق نیافتاده است.

آشنا اظهار داشت: نبود چنین برنامه مدونی باعث می‌شود صنعت نشر کتاب و اقتصاد آن ضربه ببیند از کتابخانه ملی درخواست می کنم تا در دوره تدبیر و امید برای سامان‌دهی تولید، نشر و مصرف کتاب برنامه‌ای را تدوین کند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام محقق داماد ضمن اشاره به جامعیت دانش کامران فانی گفت: جریان بدی که امروز در ادبیات ما اتفاق افتاده است این است که جامعیت نقص محسوب می‌شود اما چه کسی می‌تواند بگوید که مرحوم دهخدا، علامه مجلسی خدمات کمی را ارائه دادند.

وی افزود: جای تأسف است که امروز مردی که در عرصه تحقیقات فیزیک و ریاضی سرامد است هیچ آشنایی با شعر و ادبیات ندارد.

محقق داماد اظهار داشت: اما این اتفاق در مورد کامران فانی به شکل دیگری رقم خورده است او محققی است که در بسیاری از زمینه‌های علمی کار کرده و آثاری را تألیف نموده است. به هیچ عنوان گزافه‌گو نیست حتی در زمان تشویق هم از حد اعتدال خارج نمی‌شود. این در حالی است که گزافه‌گویی امروز به تاریخ، فرهنگ، ادبیات و نسل آینده ما لطمه می‌زند.

محقق داماد در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: به نظرم لازم است تا با حمایت کتابخانه ملی کامران فانی جزوه‌ای را تدوین کند که در آن شیوه درست مطالعه به نسل جوان ارائه شود.

در این مراسم همچنین کامران فانی ضمن تشکر از اظهار لطف سخنرانان نسبت به فعالیت‌های خود گفت: در طول این سال‌ها هرچه کردم در ابتدا برای خودم بوده است سعی کردم آنچه را که تألیف می‌کنم در ابتدا به دانش و غنای فرهنگی خودم بیانجامد.

وی افزود: لازم در این‌جا تشکر کنم از تمامی کسانی که در این راه مرا هدایت کردند که از آن جمله می‌توانم به مرحوم ایرج افشار و خانم پوری سلطانی اشاره کنم.

لازم به ذکر است در این مراسم علاوه بر رئیس کتابخانه ملی ایران، احمد مسجد‌جامعی، نوش‌آفرین انصاری، پوری سلطانی و جمع دیگری از دوستان و فعالان عرصه فرهنگ و کتابخوانی به ایراد سخن در مورد کامران فانی پرداختند.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از طرف کتابخانه ملی ایران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و دایرة‌المعارف اسلامی هر‌یک به صورت جداگانه به کامران فانی تقدیم شد همچنین از تمر یادبود او رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.