حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد گفت‌: مرحوم حایری همانند پدر بزرگوارشان مردی بسیار با تقوا و به دور از ریا و تظاهر بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد در مراسم گرامیداشت مرحوم عبدالحسین حایری چهار‌شنبه عصر در فرهنگسرای باغ زیبا با اشاره به شخصیت ایشان اظهار داشت‌: اصل فضیلت به دور پدر روحانی  و خود او می‌چرخد و ایشان از همه رذایل به دور‌اند و مرحوم حایری از تظاهر و ریا همیشه به دور بودند. 

وی بیان کرد: مرحوم شیرازی در نامه‌ای به پدر ایشان می‌نویسد که به نجف بیایند و مدیریت حوزه را بدست گیرند اما حاج شیخ عبد الکریم در جواب به او می‌گوید که به علت تباه بودن وضع ایران من در همین جا می‌مانم. 

 شاگرد مرحوم حایری افزود: با اعدام شیخ فضل الله متدینین از اینکه یک مرجع بزرگ را از دست داده بودند ناراحت بوده و قشر روشنفکر نگران این وضع بوجود آمده بودند و همچنین آنها روحانیت را مانع برزرگی در جهت پیشرفت کشور می‌دانستند. 

وی ادامه داد: پدر مرحوم حایری با تاسیس حوزه علمیه در قم کار تحصیل‌، تهذیب و همچنین علم و دانش را ساده کرد و تربیت اخلاق و بی‌ریایی را در حوزه ترویج داد. 

در ادمه این مراسم مهدی محقق شاگرد مرحوم حایری  گفت: من 67 سال با استادم رفت و آمد داشتم و ایشان در کارشان به قدری ماهر بودند که در جلساتشان نام کتبی را می‌آوردند که من به فکرم نرسیده بود که همچین کتابی وجود دارد. 

وی بیان کرد: من به علت علاقه به فلسفه مشهد را به مقصد تهران ترک کردم و‌ در تهران با مرحوم حایری آشنا شدم و از همان موقع به پیشنهاد خود ایشان به دنبال نسخ خطی و کتاب نایاب رفتم و در سال 1339 جلد 80 نثر کشف الاسرار را تصحیح نمودم ودر سال 1340 برای ادامه تحصیل به لندن رفتم. 

محقق ادامه داد: من در سال 1344 به کانادا رفته و به مدت سه سال تدریس علم کلام را عهده دار بودم که در این مدت برادر استاد برای تکمیل کارشناسی ارشدش به کانادا آمده و من به پیشنهاد دکتر سید حسن نثر به ایران برگشتم. 

وی ابراز داشت: ایشان با سن زیادش به فراگیری فلسفه غرب از دوره رنسانس پرداخت و انواع نسخ خطی را به شاگردانش از جمله من یاد داد. 

محقق تاکید کرد: متاسفانه سنت دیرینه کشورمان این است که اندیشمندان تا زنده هستند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند ولی زمانی که فوت می‌کنند به یک گوهر تبدیل می‌شوند. 

در ادمه این مراسم نوش آفرین انصاری گفت: من  در سال 1350 آموزش کتابداری به دانشجویان به من سپرده شد و در این راه استاد مرحوم حایری کمک شایانی به بنده کردند. 

در ادامه این مراسم سید علی آل داوود گفت: من 45 سال با استاد رفاقت داشتم و ایشان مسئولیت نسخ خطی را بر عهده داشتند و کتابخانه ملی مجلس به سبب حضور ایشان در زمینه نسخ خطی یکی از بهترین کتابخانه‌ها در جهان محسوب می‌شود. 

وی بیان کرد: اقای حایری که یک مجتهد بود هیچ وقت تصور نمی‌کرد که سکان کتابخانه مجلس را برعهده بگیرد و ایشان نسخ خطی را فهرست نگار تهیه کرده و از کتب فهرست وار حمایتی نمی‌کرد و آنرا نادرست جلوه می‌داد. 

آل داوود ابراز داشت: در کتب فهرست نگار شخص باید اطلاعات کافی داشته باشد تا عناوین و موضوعات به درستی تقسیم بندی شود و در این راه مرحوم حایری یک سال از عمر خود را صرف تحقیق در این زمینه کرد. 

وی تصریح کرد: به اعتقاد مرحوم حایری آشنا نبودن هنرمندان با نسخ خطی سبب از بین رفتن آنها می‌شود و از آنها باید به گونه‌ای استفاده شود تا آسیبی به آنها وارد نشود.

منوچهر صدوقی سها  در ادامه این مراسم گفت: من در حدود 40 سال در خدمت استاد بودم و به خودم اجازه نمی‌دهم که در مورد ایشان صحبت کنم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار