رئیس جمهور کشورمان گفت: ما می‌توانیم وعده های بزرگی دهیم ولی عمل نشود در بخش صنعت، طرح‌های متعددی داریم اما اعلام نکردیم زیرا به نهایت نرسیده حتی پروژه‌هایی داریم که مصوب هستند ولی اعتبار کافی در اختیار نداریم بنابراین نمی‌توانیم اعلام کنیم.

اختصاص 880 میلیارد تومان اعتبار به استان کردستانبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان سفر خود به کردستان و شرکت در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: در این سفر 4 پروژه افتتاح شد در زمینه معادن اقدامات خوبی در مورد اکتشاف و بهره برداری صورت می‌گیرد که تحول بزرگی برای استان خواهد بود در زمینه گردشگری این استان یکی از راه‌هایی که بتواند مشکل بیکاری را حل کند بحث گردشگری است ما 10 میلیارد تومان برای گردشگری اختصاص دادیم در زمینه صنعت و معدن طرح‌هایی برای صنعت داریم ولی چون هنوز دقیق نیست اقدام نکردیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: این‌ها پروژه‌هایی است که بخش خصوصی در دسترس دارد و تسهیلات بانکی خوبی که حدود هزار میلیارد تومان است مد نظر قرار داده شده تا بتواند حرکت خوبی برای استان باشد و موجب  توسعه و خشنودی مردم این بخش از کشور شود.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سؤالی که قوانین و مقرراتی داریم که از نخبگان اهل سنت در دانشگاه های تهران و مشاغل نظامی جلوگیری می‌شود و آیا این که امکان دارد این تبعیض‌ها علیه مردم این استان حل شود گفت: اساس برنامه این دولت این است که از همه حقوق شهروندی همه اقوام و مذاهب در سراسر کشور از آن برخوردار باشند.

وی همچنین افزود: ممکن نیست تمام مسائل یک روزه حل شود ولی مردم کردستان به خوبی در صحنه مختلف عشقشان را به وطن نشان داده‌اند و این مردم استحقاق همه فعالیت‌ها را در کشور ما دارند و ما نباید مشکلی را برای فعالیت آن‌ها ایجاد کنیم.

روحانی بیان کرد: اگر مشکلی در مشاغلی که می‌گویید هست رفع خواهد شد مردم همه ایرانی هستند و امیدوارم همه بتوانند به این کشور خدمت کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که کارگروه جبران عقب‌ماندگی کردستان جزء شورای شما بود چرا تا به حال تشکیل نشده است گفت: دولت از آغاز تشکیل مبنایش این بود که یک تعادل را در همه استان‌ها به وجود آورد و حرکات سریع‌تری را در استان‌ها داشته باشد و اقدامات ویژه را قرار دهد ما برای تعادل یک کارگروه داریم در استان کردستان اقدامات خوبی انجام شده در شورای اداری آماری که اعلام شد در کردستان اختصاص داده‌اند از متوسط به بالاست و این که ما در این استان 880 میلیارد تومان اختصاص دادیم یعنی ده برابر بودجه عمومی یک سال کردستان این‌ها برای این است که مشکلات کردستان حل شود و با اجرایی شدن تسهیلات تحولات خوبی را در این استان شاهد خواهیم بود .

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر مشارکت کردها در ساختار قدرت کشور گفت: ما تبعیض‌های ناروا را رفع می‌کنیم همین اقدامی که در سال جاری انجام می‌گیرد یعنی کردی زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌ها و آغاز به کار بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی قدمی در این راه است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: دولت همه تلاشش بر این است که در کشور  وقتی که قانون اساسی می‌گوید همه ملت در برابر قانون یکسان هستند، از لحاظ حقوق شهروندی هم نسبت به آن‌ها با عدالت رفتار شود.

روحانی افزود: من قولی در انتخابات دادم که کمی تأخیر شده و آن حقوق شهروندی است که پیش نویسی اعلام کردیم صاحب نظران نظرات خود را بیان کردند ولی طرح نهایی باقی مانده که آن اعلام خواهد شد در آن حقوق شهروندی مبنا این است که عدالت در سراسر کشور باشد.

وی با اشاره به وعده مصاحبه اختصاصی رئیس جمهور با خبرنگاران گفت: خبرنگار های مختلف در دوران انتخابات به ما می‌گفتند که ما یک مصاحبه اختصاصی داشته باشیم من می‌گفتم ان شاالله اگر بشود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که امروز در دو سخنرانی در مورد تفرقه بین شیعه و سنی صحبت کردید و این  تفرقه به وضوح در کابینه حضرت عالی دیده می‌شود و این که مردم کردستان انتظار داشتند دولت تدبیر و امید همه مشکلات این استان را حل کند گفت به هر حال ما باید به امکانات و مقدورات کشور نگاه کنیم ما که از خدا می‌خواهیم به جای 880 تا 10 برابر قول دهیم عمل کنیم مبنای ما بر این است که وعده های ما در حد دولت باشد.

رئیس جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم وعده های بزرگی دهیم ولی عمل نشود در بخش صنعت، طرح‌های متعددی داریم ولی اعلام نکردیم زیرا به نهایت نرسیده حتی پروژه‌هایی داریم که مصوب هستند ولی اعتبار کافی در اختیار نداریم بنابراین نمی‌توانیم اعلام کنیم.

روحانی ادامه داد: شما شرایط دولت را مد نظر قرار دهید ما در شرایطی هستیم که بودجه نفتی مان به نصف قیمت سال گذشته رسیده است 110 دلاری  52،53 دلار شده این نشان می‌دهد که برخی کشورهایی که صادرات نفت داشتند تورم در آن کشورها سه رقمی شده در کشورهای خلیج فارس که  وضع مالی خوب و جمعیت کمی دارند به دلیل نفت بسیاری از پروژه‌ها ناتمام مانده‌اند.

وی اضافه کرد: در عراق هم در بسیاری از پروژه‌ها مشکل دارند این که دولت توانسته در این شرایط و در شرایط فشار و تحریم تورم و رونق اقتصادی را حفظ کند کار بزرگی را انجام داده‌اند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: شما ببینید از زمان شروع این دولت چه قدم‌هایی برداشته شده‌اند کاری که در امر هسته ای رخ داد اگر اجرایی شود آثار آن در زندگی مردم مشاهده خواهد شد البته زمانی که تحریم نفت برداشته شود ما دو کار مهم داریم یکی این که تولید را بالا ببریم و دوم این که مشتری پیدا کنیم، ما شرایط خوبی را برای کشور پیش بینی می‌کنیم.

وی در مورد سؤال خبرنگار در مورد وجود تفرقه بین شیعه و سنی گفت: خیلی حرف عجیب و غریبی زدید مگر ما گفته‌ایم کسی که سنی است در دولت وارد نشود این همه فرماندار و سفیر و .... از اهل سنت داریم کلمه تفرقه بسیار بد است همه ما، دولت تلاش می‌کند که در این کشور وحدت روز به روز بیشتر شود شما بروید به صورت واقعی از مردم کرد، بلوچ بپرسید که شرایطی که امروز احساس می‌کنید در مقایسه با شرایط قبل از انتخابات بهتر شده یا خیر همه این‌ها نشان می‌دهند که این دولت همه چیز را رو به بهبود برده ، تشکیل کرسی زبان و ادبیات کرد در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که مسیر ما در جهت به تحقق پیوستن مطالبات مردم است.

روحانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با حفظ کیان منطقه کردی گفت: یک معضل بزرگی در منطقه ما به وجود آمده که این معضل را شما در عراق ، سوریه، لبنان و کشورهای دیگر احساس می‌کنید و می‌بینید و آن تروریسم و افراطی گری در منطقه است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: در منطقه قدرت‌هایی که مدعی هستند که می‌خواهند با تروریست مبارزه کنند در مقام عمل کار جدی نمی‌بینیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: به نظر من جدی‌ترین کار را دولت جمهوری اسلامی ایران انجام داد ما از آن لحظه ای که شرایط عراق تغییر کرد و مناطق شمالی سقوط کرد از آن زمان من با صحبت‌هایی که با آقای مالکی داشتم گفتم که ما با تمام توان در کنار ارتش و مردم عراق خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها بغداد را اشغال کنند جمهوری اسلامی به حفظ ثبات در منطقه و عراق از جمله در بخش اقلیم از آن‌ها حفاظت و حراست کرد و اکنون نیز این راه را دنبال می‌کند این معضل به زودی تمام نمی‌شود ولی تروریست‌ها می‌خواستند شهرهای بزرگ را تصرف کنند امروز قدم‌های خوبی برداشته شده و ما همیشه حاکی مردمی هستیم که با خشونت و تفرقه مبارزه کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: روحانی ، کردستان ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار