فناوری اطلاعات در مسیر تحول پس از توافق هسته ای

ناظران حوزه فناوری امیدوارند با توافق هسته‌ای تحولی تازه در عرصه سخت‌افزاری و نرم افزاری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به وقوع بپیوندد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برخی کارشناسان حوزه آی‌تی معتقد هستند که تحریم تنها مشکل این حوزه نیست و آنچه موجب شده این حوزه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود، سوء مدیریت، قوانین و مقررات دست و پاگیر و موانع اقتصادی است که بیشتر این موانع هم در دوران دولت های نهم و دهم اتفاق افتاده است. هر چند در دو سال اخیر در این چرخه معیوب، ترمیم‌هایی صورت گرفته ولی نیاز به یک تحول جدی در دوران جدید احساس می‌شود.

فناوری اطلاعات در مسیر تحول پس از توافق هسته ای

با این حال فناوری حوزه مهمی با شاخه‌های مختلفی است که در بخش سخت‌افزاری، تحریمها بیشتر بر آن تأثیر منفی داشته است اما بیشترین ضربه را به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بخصوص آی تی، ضعف و سوء مدیریتی وارد کرده است.

محمود رضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران با بیان این مطلب می‌افزاید: در ناکامی این حوزه بزرگ و متنوع مجموعه‌ای از عوامل تأثیر داشته است و این‌که فقط بگوییم تحریم و بحث سیاست خارجی سد راه این حوزه بوده و باعث عقب ماندگی شده است، مطلب بی راه و غیرمنطقی گفته‌ایم. بیشترین سهم عقب ماندگی به ضعف‌ مدیریت سال‌های گذشته مانند نبود برنامه‌های خوب، تدوین قوانین و مقررات مناسب، وجود سیستم اداری ناکارآمد در بحث تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برمی‌گردد. نباید اکنون انتظار داشته باشیم تنها با برطرف شدن تحریم، همه مشکلات این حوزه حل شود.

محمود رضا خادمی اعتقاد دارد دولت به دنبال ترمیم آسیب ‌های جدی وارد شده به چرخه برنامه‌های توسعه‌ای کشور است بنابراین نباید انتظار داشت در کوتاه مدت این حوزه روی ریل واقعی با سرعت مطمئنه حرکت کند و به نتیجه برسد. گرفتن نتیجه در کوتاه مدت دور از ذهن است و منطقی نیست.

مهدی ایزدی فر، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده در شبکه زیرساخت  نیز معتقد است تحریم در بخش سخت افزاری حوزه فناوری تا حدودی تأثیر داشته است ولی تنها تحریم مشکل اصلی حوزه فناوری و ارتباطات نیست چرا که به قول وی این حوزه مدت‌هاست با مشکلات مدیریتی مواجه است و شرکت‌های تولیدکننده بخصوص بخش خصوصی بیشتر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

ایزدی فر می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که شرکت‌های تولیدکننده بخش خصوصی با آن مواجه هستند، مسأله رانت‌ها است که به دلیل سوء‌مدیریت دوران گذشته به‌وجود آمده است. از سوی دیگر قوانین مصوب نه تنها درست به مرحله اجرا در نمی‌آید بلکه در خیلی از مواقع اصلاً اجرا نمی‌شود. به عنوان نمونه طبق تفاهم و توافقی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان مالیاتی کشور دارد، شرکت‌ها می‌توانند معاف از مالیات شوند. وقتی شرکتی طبق این توافقنامه مدارک لازم و مستندات خود را به سازمان مالیاتی ارائه می‌دهد با هزار بهانه می‌گویند شرکت شما شامل معافیت از مالیات نمی‌شود. چرا؟ چون سلیقه‌ای عمل می‌شود. بنابراین چنین مشکلاتی که سد راه پیشرفت است، هیچ ربطی به تحریم ندارد و کاملاً بحث مدیریتی است. مدیران یا نیابد چنین توافقنامه‌ها و قوانینی را تصویب کنند و حال که تصویب کرده‌اند باید بازوی اجرایی و نظارتی قوی هم در کنار آن قرار دهند.

فناوری اطلاعات در مسیر تحول پس از توافق هسته ای

با برداشته شدن تحریم، دروازه‌های جهانی بازار حوزه ‌آی‌تی به روی ایران گشوده می‌شود اما آیا حوزه فناوری و ارتباطات باید با آغوش باز به استقبال آن برود؟ کارشناسان معتقد هستند استقبال از واردات خوب است اما نه به هر قیمتی که دوباره کشور را با مشکلات روبه‌رو کند بلکه باید فعالیت به صورت کنسرسیوم باشد. ایزدی فر، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده در شبکه زیرساخت معتقد است اگر بخواهیم روی صرفا واردات بخش سخت افزاری تمرکز داشته باشیم عملا مشکل خاصی از آی‌تی کشور را حل نمی‌کنیم بنابراین باید شرکت‌های بین‌المللی به صورت یک کنسرسیوم با شرکت‌های ایرانی همکاری مشترک داشته باشند. نباید دوباره فقط به مصرف کننده صرف تبدیل شویم. باید بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که شرکت‌های بین‌المللی در ایران نمایندگی و شریک ایرانی داشته باشند که هم بتوانیم تکنولوژی و فناوری را وارد و هم دانش آن را کسب کنیم و یا این‌که اگر دانش آن را در کشور داریم، به‌روز شویم. باید تجربه تحریم را به ذهن بسپاریم و اگر روزی دوباره تحریم شدیم و شرکت‌های مربوطه نخواستند در ایران کار کنند، مشکلات کمتری برای کشور به‌وجود آید.

صادق فیض آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان الکترونیک هم اعتقاد دارد هر چقدر کشور وابسته واردات کالا باشد مشکلات در حوزه فناوری و ارتباطات کشور بیشتر می‌شود، بنابراین باید به جای واردات کالا، دانش فناوری را به کشور وارد کرده و کار را خودمان در دست بگیریم.

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می‌گوید:ایران چند سال است که در تحریم بسر می‌برد و قطعاً وجود این تحریم‌ها در این حوزه بی‌تأثیر نبوده است و با برداشته شدن تحریم کارها در این حوزه روانتر از قبل انجام خواهد شد ولی این‌که فکر کنیم با برداشته شدن تحریم خیلی زود تغییراتی در این حوزه به وجود خواهد آمد، خوشبینانه است.

میرمهدی می‌افزاید: درست است که کالای سخت‌افزاری حوزه فناوری کمتر به کشور وارد می‌شد ولی آنچه موجب ایجاد مشکلات در این حوزه شده بحث خودتحریمی، نبود برنامه‌ریزی خوب و نظارت و توجه نکردن به بخش خصوصی است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران وجود مدیریت را در بخش نظارت بسیار مهم ارزیابی کرده و اظهار می‌کند: مشکل، خودتحریمی در داخل کشور است. برای رونق و پیشرفت این حوزه باید بیشتر به بخش خصوصی بها داده شود حتی کار نظارت را به این بخش بسپارند. اگر بحث نظارت جدی گرفته شود کسب و کار بهتر خواهد شد چرا که بخش خصوصی اجازه نخواهد داد کالاهای بی‌ارزش وارد کشور شده و ارز برای آن هزینه شود.

مهدی میرمهدی مشکل بزرگ دیگر در حوزه فناوری بخصوص آی تی را ورود بی رویه گروه های تجاری ناوارد به این حوزه دانسته و می‌افزاید: چرا باید هر تاجری مانند تاجر آهن اجازه فعالیت در حوزه آی‌تی داشته باشد و به جای آهن، لپ تاپ وارد کند؟چرا کسی هم مانع این کار نمی‌شود؟
 
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این‌که در حوزه‌ آی‌تی واردات برای همه آزاد است، اظهار می‌دارد: بهتر است قوانینی تصویب کنند که هر کس در حوزه کاری خود کالا به کشور وارد کند تا بتواند تمام جوانب کار مانند ارائه خدمات آن کالا به مردم را نیز مد نظر قرار دهد نه این‌که مردم را بعد از خرید کالا در مضیقه قرار دهد.

حال که با توافق هسته‌ای و تأیید قطعنامه در شورای امنیت امید می‌رود تحریم‌ها به مرور برداشته شود بنابراین از نگاه کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حل مشکلات بنیادین این حوزه در درجه اول باید چرخه معیوبی را که به ارث مانده از دولت قبل است سریعتر ترمیم کرد.

منبع: ایران

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.